Na nich możesz liczyć. Opiekunowie w crowdfundingu

Dodane:

Bartosz Filip Malinowski Bartosz Filip Malinowski

Udostępnij:

Przed rozpoczęciem kampanii crowdfundingowej jej autorzy mają pełne ręce roboty, a umówmy się – przygotowanie do startu zbiórki do najłatwiejszych zadań nie należy. Tu z pomocą przychodzą opiekunowie zbiórek (koordynatorzy kampanii), których wiedza i doświadczenie przyczyniają się do sukcesu.

Jaka jest ich rola i na jakie wsparcie z ich strony możesz liczyć?

Chcąc od środka poznać obowiązki koordynatorów kampanii i ich samych, poprosiliśmy, aby o swojej pracy opowiedziały nam Weronika Zawadzka z PolakPotrafi.pl oraz Dominika Oliwia Zabrocka ze Wspieram.to i Pomagamy.im. Dlatego w tej części podpowiadamy Ci możliwe formy wsparcia od opiekunów, jeśli rozważasz finansowanie społecznościowe w modelu opartym na nagrodach. Dlaczego istnieje funkcja opiekuna zbiórek w crowdfundingu?

Weronika Zawadzka (PolakPotrafi.pl)

Odkąd pamiętam, w PolakPotrafi.pl podejście do projektów i projektodawców mieliśmy bardzo spersonalizowane. Opieka nad projektem była więc dla nas czymś naprawdę oczywistym. Jeśli mówimy o robieniu crowdfundingu dobrze, nie ma miejsca na automatyczne odpowiedzi robota, tylko na obecność człowieka po drugiej stronie. Jeśli ktoś chce przygotować swoją kampanię tak, by zakończyła się ona sukcesem, a robi to po raz pierwszy, taki opiekun – ze swoją wiedzą i doświadczeniem – stanowi niezbędne wsparcie.

Dominika Oliwia Zabrocka (Wspieram.to, Pomagamy.im)

Od samego początku naszej działalności wiedzieliśmy, że przyjdzie nam zmierzyć się z trudnym zadaniem zaszczepienia wiedzy o crowdfundingu w Polsce. Pojęcie o tym zjawisku mieli nieliczni, zaledwie garstka znała zagraniczne serwisy tego typu. Równolegle z odpalaniem pierwszych projektów w serwisie zaczęliśmy więc intensywną edukację społeczeństwa na większą (wyjazdy, prelekcje, szkolenia) i mniejszą skalę. Tą mniejszą skalą była praca u podstaw, indywidualna, z każdym kreatywnym autorem, który do nas trafiał. Dbając o ich komfort, napędzani chęcią posiadania jak najwyższej jakości kampanii, pomagaliśmy i nadal pomagamy od samego początku do samego końca. Wiemy, że stawiając mocno na edukację, fajny kontakt i indywidualne wsparcie, podjęliśmy doskonałą decyzję.

Jakie są podstawowe zadania opiekuna zbiórki?

Weronika Zawadzka (PolakPotrafi.pl)

Opiekun na PolakPotrafi.pl towarzyszy projektodawcy od jego pierwszej wiadomości, czyli zgłoszenia projektu. Jeśli projekt jest zgodny z naszymi zasadami, akceptujemy go, jeśli nie – a jest to możliwe – podpowiadamy projektodawcy, co mógłby zrobić, żeby zmienić nieco swój pomysł i podejście. Po akceptacji staramy się jak najlepiej przygotować projektodawcę do tego, co go czeka. W pierwszej kolejności staramy się uświadomić, że natychmiastowe wypuszczenie projektu (a jest to bardzo częsta prośba) nie jest najlepszym pomysłem i że zbudowanie gruntu pod kampanię crowdfundingową, czyli działania, które trzeba wykonać przed startem projektu na stronie, trwają często około miesiąca. Dobrze jest potraktować te porady poważnie, o ile chcemy zakończyć projekt sukcesem.

Staramy się towarzyszyć takiej osobie na każdym etapie pracy – przygotowań do kampanii, opracowania materiałów, które zamieszczone są na stronie projektu: konsultujemy treści, film promujący, nagrody. Doradzamy przy starcie i w czasie trwania projektu na portalu, a po jego zakończeniu pozostajemy w kontakcie, jeśli nasza pomoc jest jeszcze potrzebna np. przy rozliczeniu, albo wysyłce nagród.

Schemat takiej pomocy ma pewien kształt, jednak projekty są tak bardzo indywidualne, że ogromnym błędem byłoby trzymać się go kurczowo. Każdy pomysł jest inny, a swoją kreatywność projektodawcy realizują w różny sposób, dlatego praca nad projektami nie jest nigdy taka sama. Do projektów podchodzimy z dużym sercem – szczególnie, jeśli projektodawcy są otwarci na nasze rady. Niejednokrotnie osobiście angażujemy się w projekty, szczególnie, że podział projektów wśród opiekunów w PolakPotrafi uzależniony jest od osobistych pasji. Łatwiej nam wtedy doradzić, wpaść na pomysł, który pomaga projektodawcy, wiemy gdzie i jak przeprowadzić research i co w danym przypadku się sprawdzi, a co jest złą koncepcją.

Dominika Oliwia Zabrocka (Wspieram.to, Pomagamy.im)

Opiekunowie poszczególnych kategorii obserwują feed zgłaszanych do nas kampanii już na etapie wczesnej wersji roboczej, rozdzielając między siebie poszczególne pomysły. Nasz autorski system umożliwia od tego momentu autorowi bezpośredni kontakt ze swoim koordynatorem poprzez wewnętrzny komunikator. Zazwyczaj oferujemy swoją pomoc jako pierwsi, wysyłając od razu pomocne linki, materiały dydaktyczne, zachęcając do telefonicznego omówienia szczegółów. Do każdego projektu podchodzimy indywidualnie, gdyż nie ma dwóch takich samych kampanii czy autorów. Podstawowym zadaniem opiekuna, oprócz pomocy przy planowaniu i profesjonalnym przygotowaniu projektu jest pomoc i błyskawiczna reakcja w kryzysowych momentach kampanii. Oraz energetyczny tęczowy kop gdy trzeba 😉

Jaką wiedzę i umiejętności musi posiadać opiekun?

Weronika Zawadzka (PolakPotrafi.pl)

Zawód opiekuna nie należy do najłatwiejszych – taka osoba powinna być naprawdę wszechstronna. Z jednej strony istnieje pewna konkretna wiedza na temat crowdfundingu: przygotowania do kampanii, elementów projektu i samego prowadzenia zbiórki. Sami również taką wiedzę tworzymy w postaci poradników i artykułów. Z drugiej strony jest coś takiego, co ja nazywam intuicją crowdfundingową – można ją nabyć, pielęgnować, ale żeby dobrze doradzać projektodawcom trzeba ją mieć. Pozwala nam ona zauważyć potencjał społecznościowy w projektach, nawet gdy sam projektodawca go nie widzi. Następnie odpowiednio ten potencjał nakierować i wykorzystać kreatywność zespołu pracującego przy projekcie w taki sposób, żeby projekt przemówił do społeczności. Umiejętności interpersonalne to kolejna cecha opiekuna – współpraca bywa często naprawdę trudna, a jeśli jest się doradcą/opiekunem trzeba wsłuchać się w potrzeby projektodawcy i umiejętnie przekuć jego pomysł w projekt crowdfundingowy.

No i nieskończone zasoby kreatywności! Tak jak mówiłam wcześniej – zdarza nam się być częścią zespołu projektowego. Nie ma takiej możliwości, żebyśmy nie mieli pomysłu na rozwiązanie jakiejś zagwozdki, albo wymyślenie koncepcji wzbudzającej szersze, społeczne zainteresowanie i zaangażowanie.

Dominika Oliwia Zabrocka (Wspieram.to, Pomagamy.im)

Na Wspieram.to żaden opiekun kategorii nie został jej przydzielony przypadkowo. Łączy nas wiele – wszyscy jesteśmy w większości artystami z doświadczeniem w marketingu, public relations czy handlu, każdy z nas ma jednak również unikalne umiejętności i doświadczenie, sprawiające, że to właśnie w konkretnej kategorii czuje się jak ryba w wodzie. Nie ma szkoły, kierunku, który przygotuje Cię do bycia „koordynatorem kampanii crowdfundingowych”. Musisz mieć po prostu umiejętność posiłkowania się doświadczeniem nabytym w innych dziedzinach, dodać do tego entuzjazm, kreatywność, empatię i poświęcenie. Musisz lubić ludzi, wiedzieć jak nauczyć ich, że pomysł można opakować ładnie i sprzedać jak najfajniejszy towar, wpoić im pasję, dzięki której porwą tłumy. Tylko tyle i aż tyle.

Jak często autorzy kampanii zwracają się po pomoc do opiekunów zbiórek?

Weronika Zawadzka (PolakPotrafi.pl)

To jest kwestia bardzo indywidualna i w dużym stopniu zależna od charakteru danego projektodawcy. Niektórzy po prostu sądzą, że sami potrafią zrobić to najlepiej, inni unoszą się dumą, mówiąc o latach doświadczeń w marketingu, nie rozumiejąc przy tym, że crowdfunding jest specyficznym narzędziem, które przyniesie zamierzone efekty dopiero wtedy, gdy dobrze je wykorzystamy.

Zawsze oferujemy naszą pomoc, jednak nigdy nie naciskamy, jeśli ktoś nie chce z niej skorzystać. Wysyłamy wskazówki sprofilowane pod daną kategorię, albo stajemy się niemal częścią ekipy projektowej – wszystko zależy od otwartości projektodawców i potencjału, który nam pokazują.

Z doświadczenia i obserwacji mogę jednak powiedzieć, że im crowdfunding staje się bardziej popularny, tym projektodawcy podchodzą do tego narzędzia z większą rozwagą, doceniają rady i wkład opiekuna projektu.

Dominika Oliwia Zabrocka (Wspieram.to, Pomagamy.im)

Ok. 70% wszystkich autorów projektów zgłasza się do nas z prośbą o pomoc w większym lub mniejszym zakresie. Myślę że to całkiem sporo, jestem pewna, że obecnie głównym bodźcem nie jest już niewiedza a chęć, aby było „więcej, lepiej!“. Dzięki temu obserwujemy fantastyczny, stały wzrost profesjonalizmu opracowanych kampanii. Do autorów, którzy pragną samodzielnie przygotować projekt, w przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń, przed samym startem kampanii wysyłamy zawsze garść sugestii i porad, w delikatny sposób argumentując potrzebę zmian.

Podsumowując: na co możesz liczyć ze strony opiekuna zbiórki?

Jeżeli interesuje Cię ta tematyka, śledź nasz fanpage i bloga WeTheCrowd.

Bartosz Filip Malinowski

Pasjonat cyfrowej ekonomii, nowych mediów i modeli biznesowych, szukający równowagi między teorią a praktyką. Współzałożyciel serwisu WE the CROWD, CEO agencji kreatywnej CROWDthinks. Doktorant Zarządzania na UŁ, próbujący przetrzeć naukowe szlaki dla crowdsourcingu i gospodarki współdzielonej.