Najbardziej wartościowe okazały się relacje jakie nawiązaliśmy w trakcie konkursu – Przemek Kuśmierek (Migam)

Dodane:

Artykuł sponsorowany Artykuł sponsorowany

Udostępnij:

Dlaczego warto brać udział w konkursach? – Uczysz się mówić o swoim produkcie/projekcie, docierasz z tą wiadomością do innych ludzi. Na koniec dnia nie ma znaczenia kogo znasz, ale kto zna ciebie. Rozpoznawalność bardzo ułatwia pozyskanie inwestora, klienta czy czasami wspólnika – mówi Kuśmierek.

Na zdjęciu: Przemek Kuśmierek, współzałożyciel Migam

Dlaczego warto robić biznes skupiony na pomocy innym?

Z czysto ludzkiego punktu widzenia wszyscy czujemy się lepiej, kiedy mamy poczucie, że robimy coś dobrego dla innych. Fajnie jest spojrzeć w lustro i się do siebie uśmiechnąć. Z biznesowego punktu widzenia to jest element przewagi konkurencyjnej. Tak jest na przykład z produktami fair trade.

Firma cechująca się tego typu działalnością, także ma szansę na sukces finansowy?

Oczywiście – na koniec dnia to musi być biznes.

Jak powstaje produkt takiej firmy? Założyciele najpierw skupiają się na pomocy potrzebującym, a dopiero później szukają sposobu na zmonetyzowanie rozwiązania?

Myślę, że nie ma jednego przepisu na zbudowanie firmy. Każdy ma swoją historię, to co ważne to gotowość na zmiany (piwoty), akceptacja porażek i niepowodzeń, oraz wytrwałość.

Jak MIGAM szukało modelu biznesowego?

Długo. Dziś robimy zupełnie co innego niż zakładaliśmy na początku. Szukaliśmy wiedzy w różnego rodzaju akceleratorach i inkubatorach, (w Polsce, USA i UK) uczestnicząc w wydarzeniach startupowych i rozmawiając z ludźmi. Dużo nam dały różnego rodzaju konkursy. Wierzę w customer development.

Jakie mieliście plany wobec Chivas The Ventures? Czego oczekiwaliście zgłaszając swój udział?

Szukaliśmy wiedzy, rozgłosu i pieniędzy na rozwój.

Udało się to spełnić? W jaki sposób?

Wygraliśmy całkiem sporo pieniędzy – super. Dostaliśmy wiedzę – szczególnie cenny feedback, co myślą eksperci oceniający nasz projekt. Zasięgi były bardzo duże dzięki obecności w mediach i sile marki Chivas. Ale najbardziej wartościowe okazały się relacje jakie nawiązaliśmy w trakcie trwania konkursu i po nim. One nadal procentują i na koniec dnia dały nam więcej niż nagroda pieniężna.

Dlaczego warto brać udział w tego typu inicjatywach?

Uczysz się mówić o swoim produkcie/projekcie, docierasz z tą wiadomością do innych ludzi. Na koniec dnia nie ma znaczenia kogo znasz, ale kto zna ciebie. Rozpoznawalność bardzo ułatwia pozyskanie inwestora, klienta czy czasami wspólnika.

Dlaczego promocja startupów rozwiązujących problemy społeczne jest takie ważna?

Bo one naprawdę rozwiązują istniejące realne problemy, a przecież o to chodzi, aby Twój produkt zaspokajał prawdziwą potrzebę. NIe trzeba zbawiać świata, wystarczy że w chociaż małym kawałku uczynisz go trochę lepszym.

O jakim sposobie zmiany świata na lepsze, który wykorzystał startup, warto powiedzieć, żeby zainspirować innych do działania?

Dużo tego jest zaczynając górnolotnie – Wikipedia, Khan Academy, TED – tu chyba nie trzeba komentować, ale jest też dużo fajnych projektów na całym świecie:

W Niemczech niewidomi wykrywają dotykiem raka piersi, lekarze wykrywają dotykiem guzy piersi dopiero wtedy, kiedy osiągną one wielkość 1,5 do 2 cm. O wiele lepszy zmysł dotyku mają niewidome kobiety: potrafią one wykryć palcami najmniejsze zmiany w tkance.

W Indiach Mikrokredyt – niskokwotowy kredyt, który jest przeznaczony dla ludzi biednych, głównie bezrobotnych, najczęściej bez zdolności kredytowej w zwykłych bankach, którym wystarczy niewiele pieniędzy, by rozwinąć jakikolwiek interes. Współcześnie idea mikrokredytu zyskała na popularności dzięki działalności Muhammada Yunusa, założyciela Grameen Bank, bangladeskiego banku specjalizującego się w udzielaniu mikrokredytów. Za swoją działalność Yunus został uhonorowany Pokojową Nagrodą Nobla w 2006 roku.

W Ameryce Łacińskiej ALGRAMO – dają niedrogi dostęp do żywności dzięki maszynom vendingowym ustawianym tam, gdzie nie ma sklepów (w dżungli ich nie ma), docierają do ponad 80 tysięcy osób, które do sklepu mają kilka dni drogi!

W Kolumbii – DISECLAR – robią meble ze śmieci. Firma rośnie ponad 400% rok do roku.

W Polsce też jest dużo takich projektów i mam nadzieje, że będą brać udział w takich konkursach jak The Venture żeby inni ludzie też je poznali.

Ruszyła właśnie polska edycja globalnego programu Chivas The Venture, którego finalista powalczy o główną nagrodę ze startupami z całego świata. Konkurs powstał dla startupów, które chcą zmienić świat na lepsze. Jego celem jest pomoc młodym przedsiębiorcom chcącym osiągnąć sukces we właściwy sposób. 

Zgłoszenia do programu są otwarte tylko do 31 października – zgłoś się już dziś! Szczegóły znajdziesz tutaj.