Najdłuższy w Europie tor do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej powstanie na Podkarpaciu

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Najdłuższy w Europie tor do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej powstanie na Podkarpaciu

Udostępnij:

Nevomo, firma opracowująca pionierską technologię magrail, umożliwiającą osiągnięcie prędkości rzędu 550 km/h na istniejących torach, zawarła umowę z należącą do Grupy CIECH spółką CIECH Sarzyna. Prace rozpoczną się jeszcze latem 2021.

Na mocy umowy na położonym w województwie podkarpackim terenie spółki zostanie wybudowany najdłuższy w Europie pełnoskalowy tor do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej.

Prace ruszą już tego lata

CIECH Sarzyna udostępni spółce Nevomo teren – z torem kolejowym i sąsiadującą z nim infrastrukturę, oraz m.in. budynek biurowy i magazyn – znajdujący się na terenie gminy Nowa Sarzyna, na Podkarpaciu. Powstanie tam tor o długości 750 m, na którym będą testowane pojazdy z układem napędu liniowego oraz lewitacji pasywnej, a także systemy energoelektroniczne do zasilania i sterowania wielosegmentowym silnikiem liniowym. Prace rozpoczną się latem 2021 roku.

– CIECH wspiera innowacyjne rozwiązania odpowiadające na wyzwania otaczającego nas świata. Współpraca z Nevomo wpisuje się w filozofię naszego działania, w myśl której nowoczesny i otwarty na współpracę biznes jest źródłem pozytywnych zmian dla milionów ludzi na świecie. Cieszę się, że dołożymy niewielką cegiełkę do zbudowania prawdziwie rewolucyjnej technologii w transporcie publicznym – mówi Wojciech Babski, Prezes Zarządu CIECH Sarzyna.

Kiedy wdrożenia magrail?

Zaletą technologii magrail, korzystającej z koncepcji hyperloop (systemu magnetycznej kolei próżniowej) jest możliwość integracji z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w taborze kolejowym.

– Budowa toru testowego w skali 1:1 na terenie udostępnionym przez spółkę CIECH Sarzyna to kolejny kamień milowy w rozwoju technologii magrail. Pomyślne przeprowadzenie tych testów otwiera drogę do pilotażowych wdrożeń technologii, które planowane są na lata 2022–2024. Oczekuje się, że już w 2025 roku technologia magrail będzie od strony technicznej w pełni gotowa do wprowadzenia na rynek. Podkarpacie to prężny ośrodek zaawansowanych technologii, m.in. dla transportu lotniczego, z dostępem do wysoko wykwalifikowanej kadry i zrozumieniem dla proinnowacyjnych inicjatyw – mówi Paweł Radziszewski, Członek Zarządu spółki Nevomo.

Projekt toru współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka.

Międzynarodowa współpraca Nevomo

Nevomo nawiązała w tym roku współpracę z niemieckim kampusem innowacji,  EUREF-Campus Düsseldorf w Niemczech, a kilka miesięcy firma dostała się do holenderskiego programu Hyperloop Development Program.