Domena jest nienamacalnym dobrem, które często porównuje się do wirtualnych nieruchomości XXI wieku. Dlatego też, najlepsze adresy potrafią naprawdę sporo kosztować. Przedstawiamy Wam ranking 100 najdroższych domen 2010 roku.
Daniel Dryzek, znany inwestor domenowy, który dołączył ostatnio do grona mentorów MamStartup.pl, opublikował na swoim blogu raport dotyczący 100 największych sprzedaży polskich domen w ubiegłym roku. Sumaryczna wartość jawnych transakcji wyniosła 2,8 miliona złotych i była o ponad 10% niższa niż w roku 2009.
Najdroższą polską domeną 2010 roku okazał się adres opony.pl, który został przejęty razem z całą firmą przez giełdową spółkę Oponeo. Domenę wyceniono na 960 tysięcy złotych. Na liście znajdują się różne domeny, od domen generycznych (np. opony.pl, samochod.pl, magazyny.pl, startup.pl), przez domeny krótkie (np. cf.pl, kr.pl, ru.pl), aż po trademarki (np. citi.pl, beko.pl), których domainerzy raczej powinni unikać, aby nie zostać posądzonym o cybersquatting.
W raporcie Daniel Dryzka znajdują się również statystyki dotyczące najbardziej intratnych branż w biznesie domenowym oraz najskuteczniejszych kanałów sprzedaży. Ciekawostką jest wykaz największych transakcji niejawnych, przeprowadzonych za pośrednictwem giełdy domen Aftermarket.pl.
Z raportu można także wywnioskować, że nabywcami najdroższych domen są zazwyczaj duże firmy (np. Play, Agora) oraz inwestorzy domenowi. Na próżno szukać rodzimych startupowców w tym zacnym gronie, co może świadczyć o tym, że albo polskie domeny są za drogie, albo startupowcy nie przywiązują do nich zbyt wielkiej wagi.
Czekamy z niecierpliwością na raport za rok 2011, chociaż już wiemy, która domena była najdroższa – play.pl. Wiadomo też, że jej ceny nie poznamy, ale spekuluje się o kwotach rzędy kilku lub nawet kilkunastu milionów złotych!
źródło: danieldryzek.pl