Najlepsze firmy tworzące oprogramowanie dbają o sukces klienta – Tomasz Górski (SaasGenius)

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

– W oprogramowaniu typu SaaS, w odróżnieniu od tradycyjnej licencji, jednym z istotniejszych elementów jest brak awaryjności. Kolejne ważne czynniki to: szybkość działania, dostęp do pomocy i wsparcia – mówi Tomasz Górski, założyciel porównywarki oprogramowania Saasgenius.

Jego narzędzie ma pomóc w podjęciu decyzji o zakupie licencji na dany program. Dzięki Saasgenius dowiemy się więcej na temat najlepszego rozwiązania, które zostanie dopasowane do naszych potrzeb. Z Tomaszem Górskim, CEO Saasgenius, oprócz o jego startupie, rozmawiamy o rynku SaaS, tego dlaczego warto od razu otworzyć biznes na rynek amerykański i gdzie najczęściej popełniamy błąd w poszukiwaniu oprogramowania dla naszej infrastruktury IT.

Na zdjęciu: Tomasz Górski, CEO SaasGenius

Ilu programów do usprawnienia swoich procesów potrzebuje średnio np. studio do tworzenia aplikacji mobilnych?

Nowoczesna firma tworząca aplikacje mobilne dla klientów, posiadająca wewnętrzny dział marketingu i sprzedaży będzie korzystała od 20 do nawet 50 narzędzi wspierających ich działalność. Będą to narzędzia wspierające relacje z klientami, usprawniające komunikację wewnątrz firmy, analizujące i wspomagające działania sprzedażowe, narzędzia marketingowe pomagające w promowaniu marki a nawet pozwalające przetestować aplikację w skalowalny sposób.

Od 20 do 50? Aż tyle? A kilka lat temu z ilu najczęściej korzystało?

Przypominam, że mówimy o naszym głównym rynku, czyli amerykańskim. Kilka lat temu firmy zajmujące się tworzeniem aplikacji mobilnych, koncentrowały swoją uwagę głównie na najlepszej produkcji aplikacji. Na tym etapie rynek aplikacji SaaS, dopiero się kształtował i zdobywał popularność. Ilość rozwiązań w tym obszarze przyspieszyła znacznie w ostatnich trzech latach. Liczba aplikacji SaaS obejmujących działania marketingowe od stycznia 2014 do stycznia 2015 zwiększyła się z 947 do 1846 (według analizy Scotta Brinkera).

Aktualnie duża konkurencja wymusza na firmach potrzebę szerszego spojrzenia na procesy jakie w niej zachodzą i ich optymalizację nie tylko kosztową, ale również jakościową. A narzędzia SaaSowe idealnie wpisują się w ten trend.

Trend będzie zmierzał do zmniejszenia ilości programów, czyli łączenia, rozszerzania jednego tak, by inne nie były potrzebne?

Mam wrażenie, że kierunek jest odwrotny. Powstają coraz bardziej specjalistyczne narzędzia wpisujące się w konkretne potrzeby firm, ich przewaga to elastyczność, szybkość nauki i wdrożenia w firmie. Z drugiej strony mamy takie narzędzia marketingowe jak marketing automation, które składają się z wielu modułów, a ich wdrożenie zajmuje nawet kilka tygodni w ekstremalnych przypadkach nawet kilka miesięcy. Dodatkowo, aby móc je w pełni obsłużyć potrzebne są dedykowane szkolenia, które często zapewnia producent oprogramowania.

Czym cechuje się dobry program działający w modelu SaaS?

Specyfika oprogramowania w modelu SaaS, opiera się na świadczeniu usługi dającej dostęp do oprogramowania przez Internet. Dlatego w odróżnieniu od tradycyjnej licencji, jednym z istotniejszych elementów jest brak awaryjności. Kolejne ważne czynniki to: szybkość działania, dostęp do pomocy i wsparcia technicznego oraz możliwość importu i eksportu danych.

To co wyróżnia najlepsze firmy tworzące oprogramowanie to dbanie o sukces klienta. Jest to nowy trend, ale zyskujący na znaczeniu, oparty na tym, że firma tworząca oprogramowanie, poprzez dedykowanych pracowników monitoruje poczynania klientów, a następnie pomaga im lepiej skonfigurować oprogramowanie, aby firma z niego korzystająca osiągała lepsze efekty.

W jaki sposób zazwyczaj szukamy potrzebnych programów?

Odkrywanie nowych narzędzi odbywa się często z potrzeby usprawnienia procesów w firmie, przekładających się na jej większą automatyzację. W przeszłości, wiedza o nowych narzędziach i nowinkach technologicznych była przekazywana na konferencjach branżowych. Natomiast obecnie dzięki Internetowi, sposób odkrywania i analizowania oprogramowania bardzo się zmienił. Na podstawie badania przeprowadzonego przez CEB przy współpracy z Google, zaobserwować możemy, że decyzja o zakupie jest już podjęta w 57% przed bezpośrednim kontaktem z firmą sprzedającą oprogramowanie.

Rzeczywiście tak trudno znaleźć odpowiednie oprogramowanie dla swojej firmy?

Zdecydowanie jest to trudniejsze w przypadku oprogramowania takiego jak np. CRM czy też marketing automation. Poprzez analizę CEB, dowiadujemy się również, że 85% osób przed dokonaniem zakupu czyta nawet do 10 recenzji programu, który zamierza kupić. Gdy spojrzymy na to z perspektywy kilku narzędzi, powstaje naturalna potrzeba na usprawnienie tego procesu. Tak też zrodziła się idea na stworzenie SaasGenius, ponieważ sami przechodziliśmy wielokrotnie przez ten skomplikowany i czasochłonny proces.

Gdzie zazwyczaj popełniamy błąd szukając go?

Często zaczynamy od zadania pytania na Facebooku, co szybko pokazuje nam jak trudna nas czeka decyzja, ponieważ w przeciągu kilku godzin, otrzymujemy rekomendację nawet kilkudziesięciu narzędzi, które początkowo wyglądają bardzo podobnie.

W skrócie SaasGenius można nazwać porównywarką programów dla firm. Dobrze to rozumiem?

Zdecydowanie tak, SaasGenius posiada zarówno możliwość porównania oprogramowania dla firm, które już znamy. Jak też możliwość odkrywania nowego oprogramowania, które pojawiło się na rynku, a może stanowić ciekawą alternatywę dla programów, które chcemy porównać. System rekomendacji będzie oparty na algorytmie wspomaganym przez użytkowników, którzy dodali recenzje i jednocześnie wskazali programy, z których korzystają.

Jakimi kryteriami oceniane były programy, które możemy znaleźć za pomocą saasgenius.com?

Skąd wiedzieliście, że są dobre? Staramy się dopasować oprogramowanie do konkretnych potrzeb firmy. Poprzez możliwość zaawansowanego przeszukiwania, zmniejszymy ilość analizowanych narzędzi do kilku, które następnie będziemy mogli porównać. Pomoże to też wybrać 3-4 najlepsze, o których więcej dowiemy się z recenzji pozostawionych przez firmy, które z tego oprogramowania skorzystały, co pomoże nam podjąć ostateczną decyzję.

Jak chcecie zarobić na Waszej usłudze?

Nasz model biznesowy będzie oparty na pobieraniu opłaty od firm tworzących oprogramowanie, które chcą posiadać rozbudowany profil oraz zwiększoną widoczność w naszym serwisie. Będzie również możliwość sponsorowania wybranej kategorii poprzez dedykowane formy reklamowe. Firmy, które zdecydują się na rozbudowany profil zyskają również dostęp do szczegółowych statystyk swojego profilu.

Nie obawiacie się, że ta możliwość sponsorowana kategorii sprawi, że będą promowane słabsze programy, ale mające większy budżet na reklamę?

Podstawowym kryterium na podstawie, którego będzie możliwe otrzymanie szansy na zostanie sponsorem kategorii, jest posiadanie wysokiego poziomu pozytywnych ocen i znacznej ilości pozytywnych recenzji wystawionych przez obecnych i byłych klientów. Programy nowe, posiadające mniejsze budżety, będą miały okazję wykorzystać inne formy reklamowe, które będą specjalnie dla nich stworzone. Będzie to nowość w branży dająca jednocześnie szansę na zachowanie dobrego ROI.

Skąd Twoje zainteresowanie tą branżą? Wcześniej zajmowałeś się czymś innym.

Zafascynował mnie zarówno model biznesowy jak też łatwość i szybkość z jaką możemy korzystać z oprogramowania w modelu SaaS, który zrewolucjonizował sposób dystrybucji oprogramowania dla firm, a jednocześnie w znacznym stopniu ograniczył problem nielegalnego oprogramowania. Przez ostatnie cztery lata, miałem okazję wspierać poprzez szkolenia, audyty i konsulting startupy w modelu SaaS. Dość długo myślałem o stworzeniu oprogramowania w tym modelu.

Po dwóch latach powstał pomysł na biznes związany z generowaniem leadów i narzędziem wspierającym te działania, natomiast szczegółowe analizy, stworzenie strategii marketingowej i planowanie sprzedaży, przyczyniły się do zmodyfikowania tego pomysłu. Widząc z jakimi problemami zmagają się firmy tworzące oprogramowanie jak też osoby szukające oprogramowania, postanowiłem stworzyć platformę, która z jednej strony usprawni proces porównywania dla szukających oprogramowania a jednocześnie zapewni skuteczne działania marketingowe i sprzedażowe dla producentów oprogramowania w modelu SaaS.

Dlaczego od razu otworzyliście się na rynek globalny?

Moje doświadczenie biznesowe to ponad 9 lat aktywności na rynku amerykańskim, który stanowi znaczący procent sprzedaży oprogramowania SaaS. Tam też chcemy skoncentrować nasze działania w pierwszej kolejności. W najbliższych latach, szacowany jest wzrost wykorzystania oprogramowania SaaS powyżej 30% rocznie, co dobrze obrazuje poniższy wykres. Jest to wyraźny trend, który będzie najsilniej odczuwalny w krajach wysoko rozwiniętych i tam też planujemy się głównie promować.

Skąd wzrost zainteresowania tego typu oprogramowaniem? Dlaczego teraz coraz więcej ludzi się nim interesuje?

Popularność oprogramowania w modelu SaaS, wzrosła znacznie na przestrzeni ostatnich czterech lat. Początkowe obawy oparte na bezpieczeństwie, stałym dostępie czy szybkości aplikacji pozostały bez pokrycia w rzeczywistości. Mamy też zmianę mentalną w sposobie dostępu do oprogramowania, z którego możemy korzystać i płacić wtedy, gdy je naprawdę potrzebujemy. Zwiększająca się ilość oprogramowania dostępnego za pomocą Internetu przy zachowaniu korzystnych cen, przyczyniła się do szybkiego wzrostu zainteresowania tym modelem sprzedaży oprogramowania nawet w przypadku dużych korporacji.