fot. unsplash.com
Polskie programy i rozwiązania nie odbiegają od zagranicznych, do czego zapewne czytelników MamStartup nie trzeba przekonywać. Do tego nie do przecenienia są zawsze dostępny polskojęzyczny support, czy łatwiejszy dostęp do opiekunów klienta. Polskie aplikacje mają liczne zastosowania i pomogą w wielu aspektach prowadzenia firmy.
Uporządkuj swoją pracę
Zapisujesz zadania i projekty w zeszycie albo używasz wielu różnych aplikacji? Oddzielnie prowadzisz swój kalendarz i kalendarz zespołu? Jest na to rozwiązanie i nazywa się Nozbe. Ta aplikacja łączy kilka funkcji potrzebnych do zarządzania czasem, a także pracy zdalnej i projektowej. Przede wszystkim jest kalendarzem i planerem, ale ma też funkcje pozwalające na pracę nad większymi projektami, także w grupie – i delegowanie zadań.
Zastąpi Kalendarz i Notatki Google (ma też opcję integracji z nimi) oraz programy do zarządzania projektami, np. Trello. Dodatkowo Nozbe jest dostępne z poziomu strony internetowej i aplikacji komórkowej.
Trzymaj informacje o kliencie w jednym miejscu
Twoja firma ma już sporo klientów i chciałbyś obserwować, jak wyglądają relacje między wam, nie przekopując się przez dziesiątki maili? Albo mieć miejsce, gdzie zanotujesz wynik rozmowy telefonicznej? Pracujesz w zespole handlowców i chcesz mieć dostęp do wszystkich ich działań? Przyda Ci się system CRM.
Polskich systemów CRM jest na rynku sporo. Jeśli potrzebujesz prostego i standardowego rozwiązania, możesz sprawdzić Livespace – elastyczne i bardzo czytelne rozwiązanie, które znacząco usprawni Twoją sprzedaż. Za jego pomocą będziesz mógł między innymi prognozować i mierzyć realizację celów sprzedażowych. Livespace przypomni, za pomocą asystenta, o zadaniach do wykonania i pozwoli na ustalenie, w którym punkcie lejka sprzedażowego jest klient. Umożliwi także, by przyporządkować potencjalnemu klientowi procentową szansę sprzedaży konkretnego produktu. Jakie ma słabe strony? Niewiele miejsca na składowanie plików i konieczność przygotowania umów poza systemem.
Trochę większym „kombajnem” jest Sugester. Także ma o szereg rozwiązań, które czynią z niego niezłe narzędzie do marketingu i obsługi klienta – na przykład pozwala prowadzić i monitorować czaty z klientami dostępne na stronie, czy wysyłać im ankiety i formularze. Umożliwia też zarządzanie dokumentami (ofertami i umowami), wysyłanie masowych maili, czy nawet integrację z systemami VOIP. Minusy? Brak monitoringu celów, ale nie zawsze jest to najpotrzebniejsza funkcja. Sugester nie ma też integracji z kalendarzem Google.
Wysyłaj skuteczne mailingi
E-mail marketing to ciągle jeden z bardziej skutecznych i tańszych sposobów dotarcia do klienta. Samo wysłanie maila jest przecież darmowe, a na rynku dostępnych jest wiele popularnych rozwiązań pozwalających na wysłanie tą drogą informacji do tysięcy klientów. Bardzo popularne są te pochodzące z Polski. Wśród najczęściej używanych rozwiązań są Freshmail, GetResponse i SARE.
Trudno zarekomendować jeden z nich, każdy ma swoje plusy. Freshmail wyróżnia bardzo prosty interface, świetne wsparcie, zarówno za pomocą dużej liczby wyjaśniających wideo, jak i działu support. SARE wyróżnia rozbudowany moduł analityczny, a GetResponse – bardzo szeroki wybór gotowych szablonów i zdjęć, czy narzędzie do webinarów.
Wszystkie z tych programów można wypróbować za darmo, więc pozostaje wybór tego, który najbardziej przyda się w Twojej firmie.
Monitoruj media społecznościowe
Jeśli Twoja marka ma już jakąkolwiek rozpoznawalność, a nawet jeśli jest bardzo niszowa, dobrze wiedzieć i reagować na wzmianki o niej w internecie – zwłaszcza nawiązywać konwersację w kanałach społecznościowych. Polska tworzy świetne, używane globalnie narzędzia do monitorowania wzmianek o marce w sieci. Wyróżniają się spośród nich Brand24 i SentiOne.
Różnią się tak naprawdę drobiazgami. Brand24 udostępnia część funkcji w większych pakietach, ale na przykład w przeciwieństwie do SentiOne mierzy zasięg konkretnego wpisu. Ten drugi z kolei od razu umożliwia wykorzystanie dowolnej liczby słów kluczowych i natychmiastowe informacje o wzmiankach. Oba są bardzo dobrymi narzędziami, a wybór w tym wypadku to raczej kwestia indywidualnych preferencji.
Biuro lub coworking?
Prowadzisz firmę z domu? Wiesz zapewne, że czasem jest to trudne, a domowe obowiązki potrafią oderwać od pracy. Dla takich osób powstają coraz liczniejsze przestrzenie coworkingowe. Bez potrzeby płacenia za wynajem całego biura możesz wynająć biurko w nowoczesnej przestrzeni, niekoniecznie na pełen miesiąc, ale na przykład na kilka dni. Jeśli masz już kilku pracowników większość takich miejsc oferuje prywatne sale lub pokoje.
Czym różni się coworking od biura? Przede wszystkim nie musisz ponosić kosztów sprzętu – masz do dyspozycji dzielony z innymi internet, drukarki czy zaplecze sanitarne i żywieniowe. Często coworki organizują także spotkania, czy szkolenia dla użytkowników.
Trudno polecić konkretny cowork w każdym mieście. Za to istnieją bardzo dobre porównywarki takich obiektów, jak na przykład spacing.pl
Zarządzaj kosztami floty lub prywatnego samochodu
Na koniec aplikacja, która sprawdza się zarówno w wypadku firmy, jak i użytkownika prywatnego. Fuelio to aplikacja, która pozwala na zarządzanie flotą lub pojedynczym samochodem. Nie dość, że wylicza koszty jego użytkowania i spalanie, to jeszcze pokazuje najtańsze stacje w okolicy (jeśli jakikolwiek użytkownik aplikacji tam zatankuje, cena jest odświeżana, więc informacje są bardzo aktualne).
Aplikacja umożliwia eksport danych do pliku Excela, a także do Google Drive czy Dropboxa, przesyła dane miejsca tankowania z GPS i obsługuje na przykład także samochody wyposażone w dwa baki (benzyna i LPG). Niestety dostępna jest jedynie na telefony z Androidem.
Dobre polskie aplikacje, programy i nowatorskie usługi można znaleźć niezależnie od branży, w której działa Twoja firma. To tylko wybór kilku i to dość subiektywny. Macie jakieś sprawdzone polskie rozwiązania, z których korzystacie w swojej firmie?
–
Monika Woźniak
współzałożycielka polskiego fintechu SMEO
Strateg produktowy z 12-letnim doświadczeniem w zarządzaniu obszarami obsługi klienta i procesami oceny wierzytelności faktoringowych w m.in. Idea Money, Bibby Financial i Alior Bank; absolwentka Szkoły Głównej Handlowej; w trakcie certyfikacji ACCA. Współzałożycielka SMEO, firmy oferującej faktoring online wspierający płynność finansową małych i średnich firm. Specjalizuje się w rozwoju produktów finansowych dedykowanych małym i średnim firmom.