Nim przejdziemy do opowieści o Twoim startupie, warto pokazać Twoją dotychczasową zawodową historię, Ewo. Ile czasu spędziłaś w korporacji?
Sporo, 17 lat.
Co to były za firmy?
Większość mojej kariery zawodowej spędziłam w bankowości od Raiffeisen Bank, przez Idea Money aż po PKO Faktoring. Ostatnie 5 lat to Allegro. Przez cały ten czas zajmowałam się wdrażaniem i optymalizacją usług finansowych dla firm, najpierw jako product manager a później, w Allegro, odpowiadałam za obszar B2B Financial services od pomysłu, przez rekrutację zespołu aż po wdrożenia produktów. Byłam pomysłodawcą i współtwórcą Allegro Pay Biznes (metody płatności BNPL dla firm) oraz Merchant Financing, czyli usług kredytowych wspierających sprzedaż na Allegro.
To kiedy powiedziałaś sobie „dość tej korporacji”?
Nigdy. Posiadanie swojej firmy od zawsze było moim marzeniem. Nigdy też nie narzekałam na korporację. Korporacja dała mi okazję i budżet do szkoleń, nauki od najlepszych, a także nawiązywania bardzo cennych relacji, pracy na dużych zbiorach danych, a co najciekawsze, daje przestrzeń na popełnianie błędów bez ponoszenia osobistych konsekwencji finansowych. Jednak przedsiębiorczość to jest obszar, który od zawsze mnie fascynował. Z podziwem patrzę na ludzi biznesu. Jestem z natury kreatywna. Dlatego swoich pomysłów na własną firmę było sporo, ale to When U Buy przekonała mnie, że “to jest to”. When U Buy jest projektem, który powstał jeszcze w momencie pracy na etacie. W pewnym momencie okazało się, że skala i tempo rozwoju firmy nie pozwalały mi już łączyć firmy z pracą na etacie. Musiałam wybrać. To nie było łatwa decyzja.
Jeden z moich byłych prezesów powiedział mi kiedyś, że usługi finansowe w e-commerce to moja pasja. Zbudowałam świetny zespół unikalnych w skali Polski ekspertów. Wspólnie wykreowaliśmy nowe specjalizacje, czyli połączenie świata finansów z handlem online i zakupami firmowymi online. Po wielu staraniach nasze produkty zostały dostrzeżone przez management, potem doinwestowane, a strategia ich rozwoju właśnie zaczęła być realizowana. Z ogromnym żalem i niepewnością zostawiałam ten świat. Ale ja przecież mam swoje marzenia! I to właśnie za nimi podążam.
Jak długo realizujesz już to marzenie, czyli When U Buy?
Właśnie mija 1,5 roku od powołania firmy, a 2 lata od rozpoczęcia prac nad pomysłem.
I w tym czasie, z których umiejętności wyniesionych z korporacji korzystasz najczęściej?
Przede wszystkim umiejętność tworzenia dokumentów, prezentacji, sprzedaży swojego pomysłu decydentom. Do tego dochodzą umiejętności zarządzania produktem i procesem. Nie wiem, czy poradziłabym sobie bez tych kompetencji.
W jaki sposób aplikacja When U Buy ułatwi mi życie?
Przypilnuje, abyś nie tracił pieniędzy wydawanych w internecie. To taki asystent zakupowy, który powiadomi Cię, jeśli paczka nie dociera do Ciebie podejrzanie długo, przypomni o zbliżającym się terminie na zwrot czy zaalarmuje Cię, jeśli sprzedawca nie zrealizuje przelewu za oddany towar. Nie musisz już śledzić setek powiadomień o zmianie statusu paczki. Z When U Buy możesz spać spokojnie, wiedząc, że jeśli coś niepokojącego lub ważnego będzie się działo, zostaniesz o tym zawiadomiony. When U Buy to też kontrola nad zakupami zrobionymi w wielu sklepach.
To wszystkie transakcje w jednym miejscu, w jednym formacie niezależnie od tego, gdzie zostały zrobione, tak, aby wszystko było pod kontrolą na wyciągnięcie ręki.
Dlaczego miałbym pobierać Waszą aplikację? Mam już aplikację InPostu czy Allegro, powiadomienia o zamówieniach dostaję na maila czy przez SMS.
To bardzo dobre pytanie. Naszym podstawowym celem jest niezależność od brandów. To znaczy, mając aplikację Allegro, widzisz zakupy zrobione tylko w tym serwisie. Mając InPost, widzisz paczki dostarczone tylko metodami Inpost. Mają When U Buy widzisz zakupy zrobione na Allegro, Reserved, Lidlu, Media Expert, czy Temu, a także te dostarczone DHL czy DPD. My rejestrujemy wszystko to, co pojawi się przy danej transakcji. Po to, abyś miał jedno narzędzie z listą wszystkich swoich zakupów online.
Jak wygląda korzystanie z aplikacji?
To bardzo proste. Najpierw musisz się zarejestrować, podając nam imię i adres e-mail. Następnie aktywujesz sklep, w którym często kupujesz. Aktywacja polega na jednorazowym zalogowaniu się do sklepu poprzez aplikację When U Buy. To wystarczy, abyś zobaczył w aplikacji swoje historyczne zakupy i zwroty wraz ze szczegółami a także każdą bieżącą transakcję. Kupujesz tak, jak kupowałeś: na Allegro, Zalando czy Media Expert. Twoje zakupy automatycznie pobiorą się do When U Buy.
Jak udało Ci się w jednej aplikacji zawrzeć tyle różnych informacji od tylu różnych podmiotów?
When U Buy to wyzwanie. Dlatego aplikacja powstaje etapami. Mam naprawdę zdolny zespół, który swoją pracę zawsze zaczyna od pytania: „jak coś zrobić?”, a nie „dlaczego się nie da?”. To czyni cuda. Wciąż jeszcze wiele przed nami. Mamy sporo ograniczeń – jak to u startupów bywa – ale mocno wierzymy w sens naszego produktu i jego potencjał biznesowy. Mamy pasję, kompetencje i determinację do tego, aby realizować te ambicje.
Jak wygląda integracja przepływu danych między sklepem a aplikacją?
Zależało mi na tym, aby dostarczyć użytkownikom wartość, którą docenią. Aby tak się stało, muszę mieć skonfigurowane największe brandy. Takie, w których najczęściej kupujemy. Nie wszystkie duże brandy chcą na „dzień dobry” rozmawiać ze startupami. Dlatego też korzystam z różnych technologii, najczęściej integracji via API, ale też rozwiązań hybrydowych, w których to użytkownik przekazuje mi historię swoich zakupów w danym sklepie. Oczywiście, gorąco zachęcam marketplace’y czy sklepy internetowe do pełnej integracji z When U Buy. Daje to wiele korzyści nie tylko ich klientom, ale też tym podmiotom. Dzięki obecności w When U Buy, sklepy mają dostęp do bardzo precyzyjnego obrazu e-commerce oraz do klientów, często robiących zakupy w internecie.
Jak sądzisz, dlaczego nikt wcześniej nie stworzył takiej aplikacji jak Twoja?
Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie. Istnieją na świecie rozwiązania zbliżone funkcjonalnością do When U Buy, ale oferują one zazwyczaj tylko pewien fragment całości.
Na przykład?
Integrują wyłącznie logistykę, czyli w jednej apce masz wszystkie paczki w drodze. Dotyczą wybranych marek – to właśnie wymienione wcześniej przez CIebie aplikacje Allegro czy Inpost). Albo też są skupione na jednym aspekcie kupowania, np. Lety Shops czy Klarna.
Osobiście uważam, że dziś ludzie mają tyle obowiązków, aplikacji zakupowych, maili w skrzynce itd. że potrzebują rozwiązań integracyjnych. Takim jest When U Buy. Nie chcemy ingerować w proces zakupowy. My chcemy dostarczyć użytkownikowi poczucie bezpieczeństwa kupowania w sieci tak, aby przyjemność z zakupów online nie kończyła się na przycisku “kup teraz”.
Twoja największa konkurencja to…
Silne brandy, które zagospodarowują pewien wycinek zakupów online.
A kto Cię najmocniej inspiruje?
Moi klienci i ich historie. To rozmowy z nimi powodują, że wiemy, w którym kierunku powinniśmy się rozwijać.
W ilu procentach Twoja aplikacja jest już gotowa, a na ile wymaga jeszcze prac, ulepszeń, rozwoju?
Jesteśmy w fazie tzw. proof of concept. Aplikacja ma solidne fundamenty. Można ją pobrać zarówno na iOS, jak i Android, rejestruje zakupy z 10 największych sklepów w Polsce i ma aktywne powiadomienia o istotnych zdarzeniach w aplikacji. Nasze ambicje sięgają jednak dalej. Trudno dziś powiedzieć gdzie skończymy, bo to zweryfikuje rynek, ale chcemy podążać w kierunku, w którym dane zostawiane przez nas podczas zakupów, pracowały na naszą korzyść oraz takim, w którym nasza decyzja zakupowa nie jest zdeterminowana żadnym programem lojalnościowym tej czy innej marki.
W sieci póki co trudno znaleźć jakieś reklamy Twojej aplikacji. Jaką masz strategię marketingową?
Dopiero rozpoczęliśmy komunikację. Stawiamy dziś na partnerstwa z innymi aplikacjami, ale również innymi firmami czy instytucjami finansowymi, dla których When U Buy jest doskonałym tzw. “value added service”. Mam nadzieję, że już niedługo o When U Buy będzie głośniej.
Czy korzystanie z aplikacji jest darmowe? Będą wyświetlane w niej reklamy?
Tak, korzystanie z aplikacji jest darmowe. Reklamy już się wyświetlają, ale są bardzo dyskretne tak, aby nie przeszkadzały w korzystaniu z aplikacji.
Inwestor czy bootstrapping? Na jaki model finansowy stawiasz?
Oba. Pierwszą wersję aplikacji zrobiłam ze swoich środków. Jakiś czas temu dołączyli do nas inwestorzy prywatni, którzy wspierają nas nie tylko kapitałowo, ale też biznesowo, co jest dla mnie bardzo cenne.
Dane dotyczące transakcji wykonanych za pomocą Twojej aplikacji wykorzystujesz do tworzenia raportów dla rynkowych instytucji. Czemu mają służyć takie opracowania?
Raporty to rzeczywiście jeden z obszarów, w który inwestujemy. Mamy unikalny zakres danych, który jest bardzo cenny informacyjnie. Widzimy, co użytkownicy kupują, jak często, gdzie, po ile, czym płacą i jakie metody wybierają a nawet czy dokonano zwrotu tego towaru.
Już niedługo, na początku listopada, opublikujemy raport, który aktualnie tworzymy z Fundacją Invest Cuffs i Polak Inwestor. Będzie to raport pokazujący wpływ zdarzeń makroekonomicznych na zakupy online Polaków. Zbadamy, jaki wpływ na wybór sklepu, wartość koszyka, metodę płatności, miały takie zdarzenia jak rosnące stopy procentowe czy inflacja. Dodatkowo, pokażemy jak wygląda e-commerce dziś, czym się charakteryzuje i jak branża radzi sobie z chińskimi platformami typu Temu bądź Shein. Co ciekawe, to będzie pierwszy raport zrobiony na podstawie rzeczywiście dokonanych zakupów, a nie deklaracji respondentów.
Ewa Kraińska
Ekspertka ds. e-commerce i usług finansowych, z kilkunastoletnim doświadczeniem w bankowości i marketplace’ach na rynku zakupów online w Polsce. Wielokrotnie nagradzana za innowacyjne produkty i nowatorskie wykorzystanie danych w procesach kredytowych przez lokalne i międzynarodowe Instytucje. Twórca i prezes pierwszego na świecie rozwiązania, integrującego informacje o rozproszonych zakupach internetowych i zwrotach- When U Buy, które zostało docenione i zdobyło główne nagrody w takich konkursach jak: Start up powered by Invest in Łódź, SAR w kategorii Innowacja Roku czy nominacja w konkursie Invest Cuffs w kategorii “Start up roku 2023”.