Program prowadzony przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości ma na celu wspieranie mikro-, małych lub średnich firm działających w województwach Polski Wschodniej, które mają produkty o potencjale do internacjonalizacji na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym.
Przedsiębiorcy, którzy chcą wejść ze swoimi produktami na rynek szwajcarski lub do jednego z państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego mogą liczyć na wsparcie do 550 tys. zł. Ci, których interesują rynki poza tym obszarem mogą otrzymać nawet 800 tys. zł, w tym:
- maksymalnie 30 tys. zł dofinansowania na pokrycie kosztów usług doradczych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności;
- maksymalnie 100 tys. zł na pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności;
- maksymalnie 100 tys. zł na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności.
Przy czym łączne dofinansowanie na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wartości niematerialnych i prawnych oraz pokrycie kosztów związanych z nabyciem środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności nie może przekroczyć 150 tys. zł.
Minimalny wkład własny to 15% kosztów projektu. Budżet konkursu to 50 mln zł.
– Dofinansowanie można przeznaczyć na opracowanie i wdrożenie nowego modelu biznesowego, w tym m.in. koszty materiałów reklamowych, szkoleń, tłumaczeń, testów czy licencji, a nawet środków trwałych niezbędnych dla przygotowania się do internacjonalizacji przedsiębiorstwa. Dotacja może objąć też część kosztów m.in. udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych – tłumaczy Arkadiusz Dewódzki, dyrektor Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw PARP.
Różne drogi, jeden cel
Szeroki zakres działań, z które przedsiębiorcy mogą dofinansować w ramach w wychodzenia z ofertą na nowe rynki i budowania silnej pozycji na zagranicą sprawia, że mogą z niego korzystać firmy z praktycznie każdej branży.
Jednym z dobrych przykładów wykorzystania wsparcia uzyskanego w konkursie „Internacjonalizacja MŚP” firma INFIRE specjalizująca się w projektowaniu i produkcji tzw. biokominków.
Celem projektu konkursowego było zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez rozpoczęcie działalności eksportowej. W aktywności na rynkach międzynarodowych właściciel firmy widział szansę na przyśpieszenie postępu technicznego i organizacyjnego (zwiększenie innowacyjności, przyjmowanie nowinek technicznych, marketingowych) oraz uniezależnienie się firmy od niedostatecznego popytu wewnętrznego. Założenia INFIRE po realizacji projektu to:
- osiągnięcie rozpoznawalności na rynku niemieckim,
- rozbudowana sieć dilerów w największych miastach w Niemczech;
- uzyskanie pozycji znaczącego eksportera biokominków do Niemiec;
- osiągnięcie wyników finansowych pozwalających na rozpoczęcie działalności na kolejnych rynkach zagranicznych,
- dystrybutorzy i biura projektowe w Niemczech mają budować wizerunek firm jako rzetelnego, terminowego i fachowego partnera handlowego,
Z pomocą firmy doradczej przeprowadzono badania i analizy, które potwierdziły wysoki potencjał eksportowy produktów INFIRE na rynek niemiecki. Na ich podstawie opracowano model biznesowy i zaplanowano następujące działania:
- doradztwo w zakresie projektowania czterech modeli kominków,
- opracowanie i profesjonalne tłumaczenie niezbędnych dokumentów,
- przygotowanie planu szczegółowej kampanii promocyjnej,
- stworzenie Księgi Identyfikacji Wizualnej,
- projekt katalogów produktów z linii SimpleFire i InFire,
- projekt strony internetowej,
- wyszukiwanie i selekcja potencjalnych kontrahentów oraz nawiązanie kontaktów z dystrybutorami i dystrybutorzy, biurami projektowymi,
- udział w międzynarodowych targach zagranicznych,
- podróże służbowe na targi i misję gospodarczą,
- organizacja spotkań podczas misji i targów.
Innym przykładem wykorzystania wsparcia z programu prowadzonego przez PARP jest spółka Greenvit zajmująca się produkcją ekstraktów roślinnych i surowców do suplementów diety oraz przemysłu paszowego. Przedsiębiorstwo z Zambrowa wykorzystało dofinansowanie na opracowanie nowego modelu biznesowego. Rozwój sprzedaży eksportowej firmy został wpisany w założenia strategiczne jej funkcjonowania. Wybudowany zakład produkcyjny, jak i planowane zwiększenie jego mocy produkcyjnych, uwzględniają wzrost sprzedaży na rynkach zagranicznych.
Z badań i analiz przeprowadzonych przez firmę doradczą wynikało, że największy potencjał eksportowy mają ekstrakty roślinne a rynkami docelowymi, na które zaplanowano ekspansję, będą:
- Wielka Brytania,
- Hiszpania,
- Chiny,
- Korea Płd.
W ramach projektu Greenvit sfinansował działania mające na celu nawiązanie kontaktów i współpracy z partnerami zagranicznymi na rynku brytyjskim, hiszpańskim oraz azjatyckich.
Firma wykorzystała też część dofinansowania na udział w trzech międzynarodowych imprezach targowych.