Nawiązaliśmy współpracę z SAP i pozyskaliśmy 3 mln dolarów. Podsumowanie roku Hotailors

Udostępnij:
W 2019 r. udało nam się nabrać rozpędu i byliśmy przygotowani na skalowanie biznesu. Priorytetem było mocne wejście na rynek amerykański oraz klienci z listy Fortune 500. Co za tym idzie, miała się zwiększyć liczba obsługiwanych wyjazdów służbowych. W planach było zamknięcie rundy inwestycyjnej i rozpoczęcie przygotowań do następnej. Hotailors podsumowuje 2020 rok.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne, podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Oczywiście wybuch pandemii zmienił całą rzeczywistość podróży służbowych, ale nam udało się utrzymać dynamiczny rozwój – choć zupełnie inaczej niż wyobrażaliśmy to sobie przed COVID-19.

Hotailors a COVID-19

Przede wszystkim zatrzymał podróże służbowe. To dla branży oznaczało gigantyczne straty.

My zaczęliśmy przygotowania do kryzysu pod koniec stycznia. Wtedy pojawiły się pierwsze poważne analizy przewidujące załamanie. Choć liczba rezerwacji w naszym systemie rosła aż do połowy marca – dopiero zakaz lotów wprowadzony przez USA i Unię Europejską zatrzymał podróże.

Wiedzieliśmy, że nasi najwięksi klienci nie będą planowali wyjazdów do końca roku, więc rozpoczęliśmy przygotowania. Kluczowe były trzy rzeczy: zabezpieczenie finansowania, optymalizacja kosztów i współpraca ze strategicznymi partnerami.

Ponieważ obsługujemy dużo mniej rezerwacji niż przed pandemią, mogliśmy skupić się na ludziach i budowaniu przewagi technologicznej. Nasi pracownicy są ogromną wartością Hotailors, dlatego w kryzysie prowadzimy dodatkowe szkolenia, inwestujemy w ich wiedzę.

Po drugie mogliśmy zająć się rzeczami, często niewidocznymi dla klientów, ale ważnymi z punktu widzenia systemu, na które zawsze było za mało czasu.

Partnerstwo z SAP

Udało nam się wykorzystać kryzys w branży podróży służbowych, aby przygotować się do dużego rozwoju firmy w czasach postCOVIDowych zarówno od strony naszej oferty, technologicznego i strategicznego frameworku, jak i kapitału ludzkiego.

Tuż przed ogłoszeniem lockdownu na skalę światową zostaliśmy zaproszeni do 3 miesięcznego programu akceleracyjnego SAP.iO Foundry San Francisco, który zakończyliśmy sukcesem. Zbudowaliśmy integrację między naszym narzędziem do obsługi podróży służbowych dla pracowników nieetatowych z SAP Concur oraz SAP Fieldglass. Od lipca aplikacja Hotailors jest dostępna w SAP Concur App Center.

Udział w programie akceleracyjnym SAP.iO dał nam dodatkowo dostęp do ekspertyz i możliwość kontaktu z menedżerami SAP, co pozwoliło nam lepiej rozumieć potrzeby dużych organizacji. Dzięki temu byliśmy w stanie stworzyć technologię dopasowaną do nowej rzeczywistości.

Czego będą szukały firmy, których pracownicy podróżują służbowo? Na pewno ważne będzie bezpieczeństwo wyjeżdżających oraz pełna wiedza o podróżach i możliwość szybkiego i elastycznego reagowania na zmieniającą się sytuację. Na tym skupiły się nasze innowacje. Umocniliśmy tzw. „duty of care” w naszej technologii. Nasze rozwiązanie jest zbudowane przy założeniu safety by design – wbudowanego bezpieczeństwa podróżujących.

Partnerstwo z SAP to nie jedyny strategiczny projekt, w który zaangażowaliśmy się w tym roku. Równolegle pracowaliśmy nad rozbudową modułu sztucznej inteligencji, który pozwala szybciej i lepiej dopasować propozycje hoteli do preferencji podróżujących. Nasza innowacja zainteresowała Oracle – razem z nimi będziemy rozwijali to rozwiązanie w ich chmurze.

Zamknęliśmy również rundę inwestycyjną w wysokości 3 mln dolarów, która zapewniła nam finansowanie na czas pandemii i umożliwiła skupienie się na innowacjach i rozwoju technologii. Podczas gdy konkurencja zwalniała pracowników, my wzmocniliśmy zespół – szczególnie w obszarze sprzedaży. Wiele utalentowanych osób, które straciło pracę, stało się dostępnych – a my witamy ich z otwartymi ramionami.

Plany na 2021 rok

Chcemy wykorzystać to, co udało nam się osiągnąć w tym roku do skalowania naszego biznesu.

Nikt nie może przewidzieć na 100 proc. kiedy podróże służbowe powrócą i dlatego też nie czekamy na ten moment z założonymi rękami. Wykorzystaliśmy pierwsze trzy kwartały 2020 r. aby przygotować się technologiczne i operacyjnie na wyzwania poCOVIDowego świata.

Nasze rozwiązanie jest częścią cyfrowej rewolucji w podróżach służbowych i co jest ciekawe – łatwiej jest ją przeprowadzić w momencie, kiedy programy podróży służbowych są wstrzymane. Nasza oferta adresuje nie tylko potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa oraz optymalizacji kosztów, ale pozwala wziąć pod skrzydła także pracowników nieetatowych, których liczba będzie rosła jeszcze szybciej po pandemii. Dlatego wzmocniliśmy nasz zespół sprzedaży oraz przygotowaliśmy strategię opartą na trzech filarach, którą zaczęliśmy realizować już teraz.

Po pierwsze nasze analizy wskazują, że małe i średnie firmy zaczną podróżować szybciej niż duże korporacje. Dlatego nasze bezpośrednie wysiłki skupiliśmy na tym kierunku. Docieramy też do branż i firm, których pracownicy potrzebują fizycznego kontaktu i podróży już teraz – np. przedsiębiorstwa produkcyjne czy armatorzy statków. Szukamy ludzi, których problemy możemy rozwiązać tu i teraz.

Po drugie prowadzimy rozmowy z biurami podróży, które mają klientów biznesowych, ale nie stanowią oni dla nich głównego źródła utrzymania. Przygotowaliśmy dla nich ofertę odroczonego udziału w dochodach (jak tylko ci klienci powrócą do podróżowania), która pozwoli im już teraz skoncentrować ich energię na utrzymaniu swojego głównego biznesu, a ich klientom biznesowym da dostęp do najnowszej technologii zwiększającej bezpieczeństwo i obniżającej koszty podróżowania.

Trzecim filarem, który rozwijamy jest kanał sprzedaży we współpracy z naszymi strategicznymi partnerami, takimi jak SAP, EY czy ORACLE. Dzięki nim łatwiej jest dotrzeć z naszą ofertą do klientów korporacyjnych.

Już widzimy, że nasze działania dają efekt. Dlatego, żeby w pełni wykorzystać obecną sytuację i rozwój naszej firmy, oraz zapewnić szybsze skalowanie biznesu, planujemy przeprowadzić w 2021 r. rundę finansowania A.

Autor: Filip Błoch, prezes i współzałożyciel Hotailors