Nevomo nawiązuje współpracę z GATX Rail Europe i przedstawia nowy produkt

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Magrail Booster Nevomo

Udostępnij:

Nevomo i GATX wspólnie rozwijają nowe możliwości w transporcie kolejowym i testują konwencjonalne wagony towarowe wyposażone w komponenty MagRail Booster.

W ramach współpracy nowo wprowadzone komponenty Booster, będące częścią znanego już systemu MagRail, zostaną zainstalowane na konwencjonalnych wagonach towarowych dostarczonych przez GATX Rail Europe, a następnie przetestowane na infrastrukturze kolejowej wyposażonej w urządzenia przytorowe systemu.

Wspólne testy hyperloop

MagRail Booster jest częścią portfolio produktów MagRail i pozwala na szybkie zmodernizowanie istniejących wagonów kolejowych poprzez doposażenie w napęd z silnikiem liniowym. Pozostałe produkty MagRail przeznaczone do transportu towarowego oraz pasażerskiego wymagają stosowania nowych pojazdów. Współpraca pomiędzy firmami pozwoli na przeprowadzenie testów na torze testowym Nevomo w Nowej Sarzynie z wykorzystaniem konwencjonalnych wagonów towarowych oraz dalszy rozwój nowych funkcjonalności systemu MagRail.

– Atrakcyjność technologii MagRail Booster firmy Nevomo polega na jej zdolności do unowocześnienia istniejących linii kolejowych, zarówno z punktu widzenia infrastruktury, jak i taboru. Pozwoli to na szybszy rozwój kolei i zwiększenie przepustowości, co jest bardzo potrzebne dla zrównoważonej i wydajnej logistyki, przy jednoczesnym zachowaniu kompatybilności i interoperacyjności z obecnym systemem przewozów – mówi Jörg Nowaczyk, Chief Commercial Officer w GATX Rail Europe.

„Zboostować” ładowność

MagRail został zaprojektowany w celu łatwego, szybkiego i efektywnego zwiększenia przepustowości istniejących linii kolejowych oraz zwiększenia wydajności transportu kolejowego. To produkt stworzony z myślą o poprawie istniejących usług kolejowych, umożliwiając automatyzację ruchu i elektryfikację infrastruktury kolejowej dając większą elastyczność, większą pojemność i zwiększoną dynamikę przewozów.

Potencjalne zastosowania MagRail Booster z wykorzystaniem zmodernizowanego taboru towarowego są obecnie przedmiotem oceny przez wiodące koleje europejskie, np. w zakresie zwiększenia limitów załadunku na wzniesieniach terenu lub szybszego ponownego przyspieszenia pociągów towarowych po minięciu ich przez szybsze pociągi pasażerskie. Ponadto MagRail Booster umożliwia ruch kolejowy w niezelektryfikowanych tunelach i pod wiaduktami o niskim prześwicie. Jest to doskonałe rozwiązanie, które pozwala operatorom kolejowym i zarządcom infrastruktury usprawnić ich codzienną działalność.

–Jesteśmy niezmiernie dumni, że GATX – jeden z wiodących leasingodawców wagonów w Europie – jest naszym partnerem w rozwijaniu i testowaniu technologii MagRail Booster. Pierwsze modernizacje już trwają, a jeszcze w tym roku na naszym torze testowym zobaczymy pierwszy w pełni zelektryfikowany i automatyczny wagon GATX MagRail Booster – mówi Stefan Kirch, Chief Business Development Officer w Nevomo.

Obie firmy postawiły sobie za cel przeniesienie transportu kolejowego w zupełnie nowy wymiar poprzez połączenie sprawdzonych rozwiązań, stosowanych w transporcie kolejowym z najnowocześniejszymi technologiami, inspirowanymi hyperloopem. Technologia stworzona przez Nevomo jest brakującym ogniwem pomiędzy istniejącą infrastrukturą kolejową a nowymi cyfrowymi systemami kolejowymi. Jej szybkie wdrożenie przyniesie nie tylko znaczące korzyści operatorom i zarządcom infrastruktury kolejowej, ale także wesprze cele Europejskiego Zielonego Ładu oraz modernizację transportu kolejowego.

Nie pierwsza zagraniczna umowa

Technologia MagRail została już doceniona przez największych graczy europejskiego przemysłu kolejowego, co potwierdza kilka podpisanych umów, w tym z włoskim zarządcą infrastruktury Rete Ferroviaria Italiana, największym niemieckim portem śródlądowym Duisport i kolejami francuskimi SNCF.

Pierwsza wersja demonstracyjna 1:5 MagRail została zaprezentowana przez Nevomo w 2019 roku. Udane testy na torze średnioskalowym zostały przeprowadzone w grudniu 2020 roku. W ubiegłym roku Nevomo zakończyło budowę pełnowymiarowego toru testowego w Nowej Sarzynie, który jest najdłuższym w Europie torem do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej. Testy lewitacji magnetycznej na Podkarpaciu już się rozpoczęły. W kolejnym etapie zostaną rozszerzone o testy MagRail Booster z konwencjonalnymi wagonami towarowymi.

Projekt toru współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany jest w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka.

Pod koniec ubiegłego roku Nevomo zamknęło z sukcesem rundę pomostową w wysokości 5 milionów złotych. Wśród inwestorów znalazło się m.in. EIT InnoEnergy.