– Jesteśmy niezmiernie dumni, że znaleźliśmy się w wąskim gronie firm, którym przyznano finansowanie i inwestycje kapitałowe w ramach tak prestiżowego europejskiego programu akceleracyjnego. Potwierdza to wiarygodność naszej strategii rozwoju technologii dla transportu kolejowego na miarę XXI wieku. Finansowanie EIC pozwoli nam przyspieszyć prace nad testowaniem i rozwojem naszej przełomowej technologii, która, mamy nadzieję, wkrótce odmieni oblicze branży transportowej – mówi Daniel Minx, Dyrektor ds. Finansowych w Nevomo.
Europejska Rada Innowacji (European Innovation Council) została powołana przez Komisję Europejską w celu wspierania małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), w szczególności startupów i firm typu „spinout”, w opracowywaniu i skalowaniu innowacji zmieniających oblicze świata. Rada rozpoczęła swoją działalność w marcu 2021 r. w ramach programu „Horyzont Europa” i jest częścią Europejskiej Rady Innowacji oraz Agencji Wykonawczej ds. MŚP (EISMEA).
– Nowa fala innowacji jest obecnie napędzana przez przedsiębiorstwa rozpoczynające działalność w sektorze zaawansowanych technologii, które podejmują wyzwania społeczne. Cieszę się, że tak wiele z nich zgłosiło się do EIC, zwłaszcza z krajów, które nadrabiają zaległości w zakresie badań i innowacji. Dzięki Europejskiej Radzie Innowacji otrzymają one wsparcie, którego potrzebują, aby przyspieszyć swój rozwój i stanąć na czele kolejnej fali zaawansowanych technologi – podkreśla Mariya Gabriel, Europejska komisarz do spraw innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży.
MagRail został zaprojektowany w celu łatwego, szybkiego i efektywnego ekonomicznego zwiększenia przepustowości i możliwości istniejących linii kolejowych oraz poprawy wydajności systemu transportu kolejowego. To unikalne na skalę światową rozwiązanie umożliwia szybkie i etapowe wdrażanie systemów transportowych inspirowanych koncepcją hyperloop, począwszy od wykorzystania istniejącej infrastruktury torowej. MagRail umożliwia w pełni automatyczne prowadzenie pociągów, zwiększoną częstotliwość kursowania, eksploatację bez sieci trakcyjnej, przy jednoczesnym ograniczeniu do minimum możliwości wystąpienia błędu ludzkiego, z rozkładami jazdy dostosowanymi do zmieniających się potrzeb transportowych. Adaptując istniejącą infrastrukturę kolejową, firma zamierza umożliwić podróżowanie koleją z prędkością do 550 km/h. Będzie to możliwe dzięki technologii MagRail – systemowi kolei magnetycznej wykorzystującej istniejące tory kolejowe i pozwalającej na eksploatację na tych samych torach zamiennie zarówno konwencjonalnych pociągów, jak i pojazdów MagRail.
Firma Nevomo zaprezentowała pierwszą wersję demonstracyjną technologii kolei magnetycznej o nazwie MagRail w 2019 r. w skali 1:5, a następnie pomyślnie przeprowadziła testy w skali średniej w grudniu 2020 r. Przygotowania do pierwszych testów w skali 1:1 na torze testowym w Nowej Sarzynie rozpoczęły się latem 2021 roku. Na początku 2022 roku firma Nevomo zakończyła budowę infrastruktury kolejowej i rozpoczęła instalację elementów systemu MagRail na tym najdłuższym w Europie pełnowymiarowym torze testowym dla pasywnej lewitacji magnetycznej.