Jednak zanim dotarliśmy do momentu, kiedy poczuliśmy, że jesteśmy w końcu na dobrej drodze, zrobiliśmy 3 pivoty, 4 razy zmieniliśmy wygląd produktu i kilkanaście razy definiowaliśmy to, co ostatecznie oferujemy.
 Na zdjęciu: Aleksander Frankowicz, CEO Datarino.Financial; Edward Mężyk, CEO Grupy Datarino i Przemysław Jurgiel-Żyła, COO Grupy Datarino
Jak rodzÄ… siÄ™ produkty
Pomysł na Cluify wziął się z obserwacji rynku, a dokładniej jego potrzeb. Zauważyliśmy, że małe i średnie firmy nie mają narzędzia reklamowego, które pozwoliłoby im skutecznie konkurować z dużymi markami i pozyskiwać nowych klientów. W takiej sytuacji ciężko o rozwój biznesu. Zaczęliśmy drążyć temat i zdefiniowaliśmy 2 podstawowe problemy rynku reklamodawców:
- powszechnie stosowane systemy reklamowe nie dają możliwości docierania do osób w oparciu o ich rzeczywiste zachowania i prawdziwe potrzeby, a ich obsługa jest trudna i wymaga czasu.
- maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa nie sÄ… w stanie zdobyć kompetencji umożliwiajÄ…cych samodzielne prowadzenie kampanii w najpopularniejszych sieciach reklamowych albo nie stać ich na zatrudnienie agencji reklamowej, która tymi kompetencjami dysponuje.Â
Wniosek był prosty, na rynku musi pojawić się platforma, dzięki której możliwe stanie się wysyłanie reklam do osób potencjalnie najbardziej zainteresowanych ofertą marki – odbiorców wybranych na podstawie miejsc, jakie odwiedzają i zachowań, jakie prezentują nie w sieci, a offline.
Zachowania, które przejawiamy w realnym świecie są odzwierciedleniem naszych potrzeb. Dlaczego? Bo kiedy chodzimy na basen to prędzej czy później będziemy potrzebować czepka, okularów czy stroju kąpielowego. To oczywiste. Idąc dalej, potrzeba przekłada się na intencję zakupową. Im dłużej chodzimy na basen, tym bardziej potrzebujemy okularów. W sieci sprawa ma się zgoła inaczej. Możemy spędzać godziny na stronie BMW będąc faktycznie bardzo daleko od finalizacji zakupu.
Jak to wykorzystać? Dać ludziom odwiedzajÄ…cym konkretne miejsca, bodziec do zakupu, np. reklamÄ™, która pojawi siÄ™ na ich smartfonach. I w Cluify postanowiliÅ›my to wÅ‚aÅ›nie zrobić, umożliwić reklamodawcom docieranie do przyszÅ‚ych klientów w oparciu o ich rzeczywiste zachowania i potrzeby.Â
Jednak zanim Cluify nabrało tej formy…
Pivot nr 1. Rezygnujemy z beaconów i bierzemy Wi-Fi
Szukaliśmy technologii, która pozwoli nam na zrealizowanie naszej wizji. Tak trafiliśmy na beacony, które były fajnie i całkiem nieźle sprzedawały się na spotkaniach biznesowych. Problem jednak był z nimi taki, że dla Cluify okazały się nieskuteczne.
KluczowÄ… kwestiÄ… byÅ‚ tutaj zasiÄ™g mobilny, który wykorzystujemy w dziaÅ‚aniu Cluify. Niestety, ten pochodzÄ…cy z beaconów byÅ‚ zbyt maÅ‚y, abyÅ›my mogli dotrzymać skÅ‚adanej klientom obietnicy. Odsetek osób aktywnie korzystajÄ…cych z poÅ‚Ä…czenia Bluetooth na swoich smartfonach to wciąż tylko okoÅ‚o 17% użytkowników mobile, kiedy np. z Wi-Fi korzysta niemal nieustannie prawie każdy z nas.Â
MiaÅ‚o to dziaÅ‚ać tak:Â
- robimy platformę, w której klient rysuje swój sklep i oznacza jego kluczowe części, np. strefę kas, dział z odzieżą damską, przymierzalnię
- kupujemy beacony
- instalujemy je w sklepie klienta
- zbieramy dane o ruchu odwiedzajÄ…cych
- pokazujemy, jakie części sklepu są najchętniej odwiedzane, a jakie najmniej
- klient wysyła wysoko kontekstową reklamę do grupy wybranej na podstawie zachowań w sklepie i sprzedaje więcej
PomysÅ‚ wydaje siÄ™ być w porzÄ…dku, ale… nie zadziaÅ‚aÅ‚o.Â
Przede wszystkim dlatego, że zasiÄ™g mobilny z beaconów byÅ‚ za maÅ‚y, dochodziÅ‚y też koszty infrastruktury. ZrobiliÅ›my krok wstecz i zmieniliÅ›my beacony na Wi-Fi. Jednak z zwiÄ…zku z tym, że nie jest ono tak dokÅ‚adne w pomiarach jak beacony, siÅ‚Ä… rzeczy musieliÅ›my przemyÅ›leć i zmodyfikować nasze USP.Â
Z perspektywy czasu pociÄ…gnęło to za sobÄ… wiele dobrego, przede wszystkim w poszukiwaniu market fit dla Cluify. Po pierwsze, okazaÅ‚o siÄ™, że mamy na nasz produkt lepszy pomysÅ‚ niż in-store & analytics platform, jak wczeÅ›niej go okreÅ›laliÅ›my. WybraliÅ›my drogÄ™ w kierunku marketing & analytics i zaczÄ™liÅ›my na serio przygodÄ™ z kampaniami reklamowymi realizowanymi na podstawie naszego zasiÄ™gu mobilnego.Â
Pivot nr 2. Robimy kampanieÂ
Zmiana Cluify z in-store analytics & marketing na marketing & analytics platform nie satysfakcjonowaÅ‚y ani nas, ani naszych klientów. Coraz bardziej klarowaÅ‚o siÄ™, że w Cluify chodzi tak naprawdÄ™ nie o analitykÄ™, ale o precyzyjnie targetowane kampanie. Kampanie inne niż wszystkie, bo skierowane do osób wybranych na podstawie ich rzeczywistych zachowaÅ„ offline.Â
PamiÄ™tajÄ…c jednak caÅ‚y czas o tym, że Cluify ma być Å‚atwym i użytecznym narzÄ™dziem także dla maÅ‚ych i Å›rednich firm, skupiliÅ›my siÄ™ na procesie uruchamiania kampanii. Skoro miaÅ‚ być platformÄ… do wysyÅ‚ania reklam, musiaÅ‚ posiadać coÅ› wiÄ™cej niż AdWords czy Facebook. I skoro miaÅ‚ być dostÄ™pny również dla najmniejszych, musiaÅ‚ być prosty i Å‚atwy w obsÅ‚udze. Zlecenie reklamy w naszym rozumieniu miaÅ‚o obchodzić skomplikowane panele reklamowe i zajmować dosÅ‚ownie kilka minut. StworzyliÅ›my wiÄ™c mapÄ™ i pinezki.Â
Zaznaczając poszczególne miejsca na mapie i wybierając określony zakres czasowy, klienci wybierali osoby, do których chcą dotrzeć ze swoją reklamą. Nacisk na kampanie uświadomił nam jedno: potrzebujemy mocno rozwinąć nasz dział Performance, który będzie je realizował. Zrobiliśmy badanie rynku i sprawdziliśmy możliwości outsourcingu, ale od razu było widać, że to nie wypali. I tak właśnie częścią Cluify stali się specjaliści SEM, którzy dbają o profesjonalną optymalizację kampanii naszych klientów.
Pivot nr 3. Zmieniamy model biznesowy
Zmiany pociągają zmiany. Kiedy już zdecydowaliśmy, że Cluify to narzędzie do wysyłania reklam bazujących na zachowaniach w świecie offline, jasne stało się, że modyfikacjom powinien ulec też nasz model biznesowy. Oparty wcześniej na subskrypcjach (te okazały się barierą wejścia dla nowych użytkowników) panel, zmienił się na prosty model pay per campaign. Od tego momentu klienci Cluify, którzy chcą zlecić kampanię płacą wprost proporcjonalnie do ilości osób, do których chcą dotrzeć ze swoją reklamą. I to ich jedyna opłata.
DziÅ› klienci Cluify najpierw okreÅ›lajÄ… rodzaj swojego biznesu, cel reklamy i poprzez oznaczenie miejsc na mapie wybierajÄ… osoby, do których chcÄ… dotrzeć. Po kampanii z kolei mogÄ… zagÅ‚Ä™bić siÄ™ w część analitycznÄ… i sprawdzić, jak w jej efekcie zmieniÅ‚ siÄ™ ruch w ich biznesie i jakÄ… część tego ruchu stanowiÄ… nowi, a jakÄ… powracajÄ…cy klienci. Oprócz tego stworzyliÅ›my zupeÅ‚nie unikalny na rynku wskaźnik – pomiar konwersji offline, który pokazuje skuteczność reklamy w Å›wiecie rzeczywistym. Nasi klienci dokÅ‚adnie wiedzÄ…, ilu odbiorców reklamy faktycznie pojawiÅ‚o siÄ™ w stacjonarnym punkcie marki.Â
Potknięcia tylko na pozór
Wszyscy wiemy, że zrobić coś łatwego jest na przekór najtrudniej. Tak też było w przypadku Cluify. Jesteśmy jednak pewni, że bez tych pozornych potknięć nie dotarlibyśmy tu, gdzie jesteśmy dzisiaj, a jeśli jakimś trafem byśmy to zrobili to biedniejsi o wartościowe doświadczenia po drodze.
–
Edward Mężyk Â
Prezes ZarzÄ…du Grupy Datarino Â
Rozwija jednÄ… z najwiÄ™kszych w Polsce spółek oferujÄ…cych usÅ‚ugi i rozwiÄ…zania z zakresu analityki Big Data. PomysÅ‚odawca Cluify.com, platformy marketingowej umożliwiajÄ…cej reklamodawcom docieranie do osób okreÅ›lonych na podstawie miejsc odwiedzanych offline (tzw. geotargetowanie). Twórca Datarino.Financial, marki specjalizujÄ…cej siÄ™ w pozyskiwaniu i analizie dużych zbiorów danych dla branży finansowej, a także zaÅ‚ożyciel studia gier i aplikacji mobilnych RinoApps. Wierzy, że informacja to silnik napÄ™dzajÄ…cy rozwój i w myÅ›l tej idei wspiera organizacje w zdobywaniu unikalnej wiedzy z danych.Â