Nie myśl o pieniądzach, pracuj ciężko i baw się. Richard Branson o powodzeniu w biznesie

Dodane:

Kasia Krogulec Kasia Krogulec

richard branson

Udostępnij:

– Po pięciu dekadach działalności w obszarze biznesu często jestem pytany, czy istnieje droga na skróty do sukcesu. Niestety nie ma. A jeśli nawet, to jeszcze jej nie znalazłem. Stworzenie udanego i zyskownego biznesu wymaga czasu. Budujesz swoją reputację, podczas gdy klienci uczą się zaufania i polegania na tobie – mówi Richard Branson, udzielając 5 porad dotyczących powodzenia w biznesie.

Branson uważa, że nigdy nie ma gwarancji, że wydawanie dużych kwot na marketing przyspiesza rozwój firmy. Poza tym spędzanie czasu w poszukiwaniu dróg na skróty może prowadzić do jednego — wypadnięcia z biznesowej gry.

Sam przedsiębiorca cieszy się wieloma sukcesami, ale głośno też mówi o swoich porażkach i nietrafionych pomysłach.

Pomimo że nie istnieją ustalone odgórne zasady dla odnoszących sukces w biznesie, właściciel Virgin przyjął kilka wytycznych. Te wskazówki mogą okazać się bardzo pomocne dla osób zaczynających przygodę z biznesem:

1. Stwórz przydatny dla ludzi produkt lub usługę

Powody finansowe nigdy nie powinny być główną motywacją, by zacząć prowadzić działalność. Prowadzenie firmy to wiele godzin spędzonych na pracy. W czasie gdy Twoi znajomi pracujący na etacie, mają wolny wieczór – ty prawdopodobnie przez dłuższy czas będziesz szukać w swojej głowie definicji pojęcia „wolny wieczór”. Przygotuj się na ciężką pracę bez limitów czasowych.

Drugą ważną sprawą, kiedy prowadzisz swój biznes, jest podejmowanie trudnych decyzji. Będzie ich wiele, a stopień ich trudności na pewno obecnie przekracza twoje oczekiwania.

Jeśli twoim jedynym motorem w życiu są pieniądze – twoja firma z dużym prawdopodobieństwem upadnie. Tak jak wiele nowych firm, kierujących się podobnym myśleniem.

– Dlatego ważne, aby stworzyć coś użytecznego, co przyniesie korzyści całemu społeczeństwu. Jeśli zrobisz coś, na czym Ci naprawdę zależy, będziesz w znacznie lepszym położeniu. Może się okazać, że szybciej znajdziesz klientów, nawiążesz z nimi kontakt i sprawisz by wracali – przekonuje Branson na swoim blogu.

Kiedy już zdecydujesz, jaki rodzaj produktu lub usługi Cię interesuje, skoncentruj się na tym. Pomyśl, jak możesz robić rzeczy inaczej niż konkurencja: przeprowadź badania, znajdź lukę albo obszar gotowy do ​​innowacji. Wtedy skieruj swoją firmę na właściwe tory.

2. Uprość swój przekaz

Klienci kupują markę i jej produkty — to oczywiste. Ale ważniejsze jest to, czy, identyfikują się z jej głównymi wartościami. Zapytaj samego siebie: “Dlaczego założyłem tę firmę?”. Bądź ze sobą szczery.

To pomoże sprawić, że Twoje przedsięwzięcie stanie się autentyczne. Potem ubierz przekaz w jakieś proste słowa.

– W Virgin stawiamy na doskonałą obsługę klienta, dobrą jakość i innowacyjne alternatywy. Postrzegamy biznes jako moc kreującą dobro. Wiedza o tym, kim jesteśmy i jakie wartości wyznajemy, gwarantuje, że nie marnujemy czasu ani pieniędzy na przekazy, które nie reprezentują nas ani nie rezonują z naszymi klientami – pisze Branson.

3. Sprzedaj samego siebie

Marketing to potężne narzędzie. A czy wiesz, że nie musi być drogie?

Mentor Bransona, Sir Freddie Laker, to człowiek, który założył Laker Airways, by konkurować z British Airways.

Laker dał Richardowi cenną radę, kiedy ten zaczynał rozkręcać Virgin Atlantic.

Wiedząc, że nie można już bardziej dorównać uznanym liniom lotniczym pod względem budżetu marketingowego, zachęcił go do samodzielnego promowania reklamy: „Wykorzystaj swoją osobę. Wygłup się. W przeciwnym razie nie przetrwasz”.

Branson tak komentuje słowa Lakera:

”Skorzystałem z jego rad i od tego czasu zastanawiam się, jak wyróżnić się z tłumu i zwrócić uwagę mediów na naszą firmę – od bicia rekordów świata po robienie psikusów”. Właściciel Virgin dodaje, że sam zawsze interesował się sportem i wyzwaniami fizycznymi, ale to droga nie dla każdego. – Znajdź swój ton, poznaj dobrze swoją markę i rób rzeczy po swojemu. Tak się tworzy bezpłatną reklamę.

4. Zaangażuj się w media społecznościowe

Serwisy takie jak Twitter i Facebook to dobre i wygodne sposoby na przekazanie wiadomości szerszej publiczności. Media społecznościowe są według Bransona bardziej opłacalne niż tradycyjna reklama. Poza tym oferują duże możliwości pomysłowej interakcji z klientami. Wykorzystaj je, aby osiągnąć przewagę.

Pamiętaj o tym, że istnieje różnica między sprzedażą a marketingiem.

– Z mojego doświadczenia wynika, że ​​sprzedaż produktu za pośrednictwem mediów społecznościowych nie zawsze działa. Lepiej po prostu komunikować się z klientami w autentyczny sposób i dobrze się bawić. Gdy stworzysz profil online, z którym ludzie mogą się identyfikować i któremu można zaufać, przekonasz się, że wkrótce staną się Twoimi klientami – tłumaczy Richard.

Informacje zwrotne, które otrzymasz w mediach społecznościowych, mogą okazać się bezcenne. Szczególnie gdy Twoja firma dopiero raczkuje.

Przemyśl opinie klientów na temat oferty Twojej firmy. Wtedy zrozumiesz, co robisz dobrze, a co jeszcze nie do końca Ci wychodzi.

Możesz także wykorzystać feedback, aby podkręcić kampanie społecznościowe i zmierzyć skuteczność call to action.

5. Ciesz się tym, co robisz

Jeśli naprawdę kochasz i wierzysz w to, co robisz, inni to zauważą i podzielą Twój entuzjazm – takie jest doświadczenie Bransona.

Kiedy zauważysz, że zainteresowanie Twoją firmą się zmniejsza, nadszedł czas, aby dokonać zmian. W takim przypadku możesz zrezygnować z działania na rzecz zarządzania, przenieść się lub rozszerzyć działalność o nowe terytoria. Albo zrobić wszystko inne, co Cię interesuje.

Skoro chcesz naprawdę odnieść sukces, musisz być w pełni zaangażowany.

Na zdjęciu: Richard Branson | fot.mat.pras. Virgin Orbit