19 czerwca będzie miała miejsca oficjalna premiera komiksu opowiadającego o zmianie stylu życia Steve’a Jobsa pt. Zen Steve’a Jobsa. Helion udostępnia książkę czytelnikom od 29,90 zł.
Steve Jobs był inny niż większość z nas. Bezkompromisowy wizjoner, który miał dar tworzenia przedmiotów równocześnie użytkowych i pięknych w swej prostocie. Firma, którą zbudował nie ma klientów – ma wyznawców! Po nowe produkty Apple w dniu premiery ustawiają się kolejki. Flagowe sklepy firmy wyglądają bardziej jak świątynie, niż punkty handlowe. Urządzenia z jabłuszkiem są od lat obiektem pożądania gadżeciarzy na całym świecie i zarazem solą w oku konkurencji Apple, która zmuszona jest oferować swoim klientom „applopodobne” telefony, odtwarzacze muzyczne czy laptopy. Niewątpliwy i bezapelacyjny sukces.
Pytanie brzmi – dlaczego to właśnie Jobsowi się udało?
„Zen Steve’a Jobsa”, komiks powstały dzięki współpracy dziennikarza amerykańskiego „Forbesa” Caleba Malby’ego i grafików agencji kreatywnej JESS3, próbuje odpowiedzieć na to pytanie. Autorzy skupili się na wydarzeniach roku 1985, tuż po tym, jak Jobs został usunięty z firmy. Spędził wtedy kilka miesięcy w towarzystwie kapłana zen Kobuna Chino Otogawy, buntownika i indywidualisty świata buddyzmu, zafascynowanego projektowaniem i sztuką. Twórcy komiksu stawiają tezę, że to Otogawa przyczynił się do wewnętrznej przemiany Steve’a Jobsa, która pozwoliła twórcy potęgi Apple’a spojrzeć inaczej na zagadnienia designu i funkcjonalności przedmiotów codziennego użytku.
iPod, iPad i iPhone – czy zawdzięczamy je… filozofii zen?
Nie mamy oczywiście pewności, czy to właśnie nauki Kobuna zmieniły Steve’a Jobsa, możemy tylko domyślać się tego, co naprawdę się z nim działo w Górskim Centrum Zen nieopodal San Francisco. Akcja komiksu jest w dużym stopniu wymyślona, ale jest to fikcja poparta dokładnymi studiami autorów nad życiem i twórczością Jobsa. Fikcyjne wydarzenia w centrum medytacji przeplatają się z cytatami z autentycznych wystąpień Jobsa z czasów „po Kobunie”, gdy przedstawiał światu nową odsłonę Apple’a – jednej z najbardziej innowacyjnych i najciekawszych marek naszych czasów. Faktem jest, że po roku 1985 zmienił się. Parafrazując słowa Otogawy:
Wcześniej Jobs „był wielkim dupkiem, choć bystrym”. Czy to właśnie zen go zmieniło?
Na to pytanie czytelnik „Zen Steve’a Jobsa” musi odpowiedzieć sobie sam. Zapraszamy do lektury!
Przedpremierowy fragment dostępny jest pod tym linkiem: http://pdf.helion.pl/zejobs/zejobs.pdf
Książkę można kupić za 29.90 zł w księgarni Helion
źródło: informacja prasowa