Niemcy zbroją swoje startupy w… miliony euro. Nad Odrą powstanie 10 fabryk dla technologicznych spółek

Dodane:

Przemysław Zieliński Przemysław Zieliński

Niemcy zbroją swoje startupy w… miliony euro. Nad Odrą powstanie 10 fabryk dla technologicznych spółek

Udostępnij:

Niemcy zamierzają zainwestować miliony w 10 fabryk startupów w całym kraju. Cel to stworzenie do 2030 r. tysięcy kolejnych startupów i podwojenia komercjalizacji badań naukowych na tamtejszych uniwersytetach.

Celem całego przedsięwzięcia jest zbudowanie kilku centrów startupowych w całym kraju, wzorowanych na monachijskim UnternehmerTUM, laboratorium startupowym Uniwersytetu Technicznego w Monachium (TUM). Laboratorium startupów TUM jest ściśle zintegrowane z lokalnymi uniwersytetami, inwestorami i korporacjami, a także posiada powiązany fundusz venture capital, UVC Partners. W ubiegłym roku startupy UnternehmerTUM przyciągnęły finansowanie w wysokości 2 mld euro, 17 tys. osób wzięło udział w programach przedsiębiorczości, a 120 startupów rozpoczęło rynkową działalność.

Produkcja startupów na masową skalę

Konkurs Startup Factories został uruchomiony przez rząd federalny w lutym 2024 r. w celu stworzenia od pięciu do dziesięciu regionalnych fabryk startupów w Niemczech, które mają powiązania z uniwersytetami o silnej kulturze spinoutów, są finansowane w co najmniej 50% z funduszy prywatnych i mają silne relacje z lokalnymi korporacjami i uniwersytetami. Każda fabryka ma ambitny cel zakładania 1750 startupów rocznie do 2030 roku. W całych Niemczech w ubiegłym roku powstało 2700 startupów.

Wśród zwycięzców tegorocznego konkursu znalazły się nowo utworzone fabryki startupów UNITE z Berlina, ZOHOfactory z Bawarii, Factory BSA i BRYCK Startup Alliance z Nadrenii Północnej-Westfalii oraz boOst z Saksonii.  Łącznie w 10 wybranych projektach uczestniczy 126 uniwersytetów i instytucji badawczych, a także 114 partnerów przemysłowych, którzy zadeklarowali dla nich łącznie 110 mln euro prywatnego kapitału.

Szansa na nowy Gründerzeit

Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Klimatu (BMWK) dofinansuje te inwestycje kwotą do 10 mln euro na fabrykę w okresie pięciu lat.

– Mamy teraz szansę na ponowne uruchomienie gospodarki wzrostu. Mamy świetne uniwersytety, świetnych ludzi na uniwersytetach, świetną technologię, bazę przemysłową – jesteśmy trzecią co do wielkości gospodarką na świecie – mówi Helmut Schönenberger, dyrektor generalny UnternehmerTUM i członek jury. – Wydaje się, że po raz pierwszy w Niemczech mamy do czynienia ze wspólnym wysiłkiem. To naprawdę szansa na nowy Gründerzeit [erę założycielską – dop. red.] w Niemczech.

Wiele fabryk zaczęło również zbierać fundusze pre-seed w celu finansowania swoich firm, co według Schönenbergera jest „przełomem”. Na przykład zwycięzca konkursu ZOHO Factory zaczyna gromadzić własny fundusz inwestycyjny Zoho.VC. Fabryki startupów są również zarejestrowanymi spółkami GmbH (niemieckimi spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością) i działają niezależnie poza uniwersyteckimi strukturami decyzyjnymi.

– Fabryki startupów muszą służyć startupom, a więc same powinny być przedsiębiorcze – mówi Schönenberger. – Muszą wiedzieć, jak pozyskiwać klientów, jak prowadzić biznes. Trzeba praktykować to, co się głosi.

Schönenberger mówi, że pięciu laureatów konkursu również skorzystało na przejściu przez ten proces. W fazie rozwoju każda firma musiała opracować koncepcję tego, jak będzie wyglądać ich fabryka startupów i miała za zadanie wyjść do lokalnego ekosystemu, aby nawiązać partnerstwa i znaleźć finansowanie.

– Dzięki 10 nowym fabrykom myślę, że mamy teraz naprawdę poważny rozmach – mówi Helmut Schönenberger.

Liczba nowo zakładanych startupów rocznie w Niemczech rośnie. Według raportu Niemieckiego Stowarzyszenia Startupów, w pierwszej połowie 2025 roku w całym kraju powstało 1500 nowych startupów – wzrost o 9% w porównaniu z drugą połową 2024 roku.

Czytaj także: