Pomysł na wyszukiwarkę podróży różnymi środkami transportu zbiorowego powstaje w 2006 roku. Trzy lata później zarząd kupuje konkurenta rozklady.com.pl. Dziś projekt miesięcznie odwiedza pięć milionów unikalnych użytkowników. Będzie ich jeszcze więcej, bo przygotowywane są zagraniczne wersje polskiej wyszukiwarki połączeń.
Zdjęcie royalty free z Fotolia
– Od zawsze interesowaliśmy się zagadnieniami algorytmicznymi związanymi z wyszukiwaniem w grafach komunikacji publicznej – mówi nam Andrzej Soroczyński, Prezes Teroplan S.A.. W 2006 roku, razem z Jakubem Stuglikiem, napisał pracę magisterską dotyczącą projektu e-podróżnik.pl. – Już wtedy myśleliśmy, aby studencki pomysł zmienić w biznes – dodaje Soroczyński. Po obronie pracy magisterskiej absolwenci Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie jeszcze przez pół roku pracowali nad projektem, aby w styczniu 2007 roku oficjalnie założyć firmę. W tym czasie do projektu dołączył inwestor Tomasz Hajnos, dzięki czemu zespół mógł “w pełni zająć się pracą nad wyszukiwarką e-podróżnik.pl”, która ruszyła w marcu 2008 roku.
Rentowność przede wszystkim
Zadaniem wyszukiwarki e-podróżnik.pl jest ułatwienie pasażerom planowania podróży różnymi środkami transportu zbiorowego. Dziś serwis udostępnia rozkłady jazdy blisko sześciuset przewoźników autobusowych i kolejowych, a także rozkłady komunikacji miejskiej wybranych miast. Dzięki niej dowiemy się o tym, kiedy odjeżdża nasz autobus na dworzec w Poznaniu, z którego chcemy wybrać się w podróż do Krakowa, Wrocławia, Warszawy, Łodzi, Szczecina, Białegostoku, Trójmiasta oraz wszystkich miast Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. – e-podróżnik.pl jako jedyna wyszukiwarka połączeń oferuje innowacyjny sposób wyszukiwania „od adresu do adresu” – przekonuje Andrzej Soroczyński, jeden z pomysłodawców e-podróżnik.pl.
Od 6 lutego bieżącego roku wyszukiwarka połączeń dostępna jest także w formie aplikacji na urządzenia mobilne z systemem Android. Do dziś aż 65 tysięcy użytkowników pobrało ją na swoje smartfony i w ten sposób wyszukuje połączenia. Zespół nieustannie pracuje nad udoskonaleniem e-podróżnik.pl. Dlaczego spółka dopiero teraz udostępniła aplikację na Androida? – Na samym początku naszej działalności musieliśmy jednak zadbać o aspekty biznesowe, które zapewniły nam rentowność produktu i możliwość dalszej pracy nad wyszukiwarką – mówi Andrzej Soroczyński, Prezes Teroplan S.A. – Gdy spełniliśmy założone cele postanowiliśmy skupić się na tworzeniu aplikacji na system Android – dodaje Soroczyński.
Przejęcie konkurencji
Jedną z większych problemów w tworzeniu e-podróżnik.pl było zdobycie zaufania przewoźników, przekonanie ich do współpracy oraz zapewnienie im odpowiednich narzędzi, tak aby interakcja z wyszukiwarką była prosta i wygodna. Zespół musiał też “przekonać użytkowników do korzystania z wyszukiwarki, pokazać że posiada aktualne rozkłady jazdy i mogą jej w pełni zaufać”. Aby dotrzeć do potencjalnych klientów spółka korzystała z kilku sposobów promocji. Pierwszym z nich było pozycjonowanie strony. – Inwestowaliśmy w pozycjonowanie organiczne, dzięki któremu już w pierwszym roku działalności wyszukiwarki znajdowaliśmy się w pierwszej trójce wyszukiwań w statystykach Google, zgodnie z tematem naszej wyszukiwarki – przekonuje Andrzej Soroczyński.
Kolejnym krokiem w budowaniu silnej pozycji serwisu i zebraniu rzeszy użytkowników było przejęcie w 2009 roku największego konkurenta – rozklady.com.pl. Obecnie wyszukiwarkę odwiedza 4 miliony użytkowników miesięcznie. e-podróżnik.pl plasuje się na czwartym miejscu w rankingu serwisów turystycznych Megapanel PBI (zaraz za rozklad-pkp.pl, turystyka.wp.pl i podroze.onet.pl). Co jeszcze spowodowało takie zainteresowanie serwisem? – Konsekwentny rozwój produktu, zmiany, które zapewniały lepszą funkcjonalność dla użytkownika sprawiły, że coraz więcej osób szukało połączeń na e-podróżnik.pl. – przekonuje Andrzej Soroczyński. Zmian w planie na biznes było dużo, a wiele czasu zespołowi zajęło wprowadzenie sprzedaży biletów.
10 milionów złotych obrotu ze sprzedaży biletów
Spółka obecnie zatrudnia około 70 osób. Wśród nich są informatycy, którzy zajmują się tworzeniem nowych produktów, osoby pracujące nad pozyskiwaniem i administrowaniem danych, które udostępnia blisko 600 przewoźników. W firmie Teroplan S.A. funkcjonuje również Dział Marketingu i Sprzedaży. – Zatrudniamy około 40 konsultantów, którzy obsługują infolinię przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku – mówi Andrzej Soroczyński, Prezes Teroplan S.A.. Wyniki finansowe firmy, jak informuje Rzeczpospolita, podwoiły się względem poprzedniego roku. Za pośrednictwem spółki pasażerowie kupili 250 tysięcy biletów autobusowych za 10 milionów złotych.
Wynik ten spółka zawdzięcza sprzedaży online, jak i offline, ponieważ Teroplan S.A. prowadzi również stacjonarną sprzedaż biletów przewoźników autobusowych, jak i kolejowych w ponad 100 punktach na terenie całego kraju. – Bardzo ważne jest dla nas uruchomienie sprzedaży biletów na połączenia autobusowe o charakterze regionalnym i lokalnym – mówi Andrzej Soroczyński. Obecnie prowadzone są rozmowy na temat sprzedaży biletów przewoźników kolejowych. – Jesteśmy zainteresowani m.in. sprzedażą biletów PKP Intercity, mam nadzieję, że będzie to możliwe jeszcze w tym roku – przekonuje Soroczyński. Planów na rozwój spółki jest jednak znacznie więcej.
Nowa marka, zagraniczna wyszukiwarka
Do końca 2014 roku spółka planuje wdrożyć unowocześnioną wersję wyszukiwarki e-podróżnik.pl, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu. Ma zostać także wprowadzona wersja serwisu e-podróżnik.pl, która będzie dostępna na wszystkie urządzenia mobilne. Zmiany mają dotyczyć również kontroli biletów, które zostały zakupione za pośrednictwem e-podróżnik.pl. – Dzięki aplikacji mobilnej, pasażerowie otrzymają bilety imienne w formie kodu QR – mówi Andrzej Soroczyński, jeden z pomysłodawców e-podroznik.pl. Tłumaczy, że będzie to bardzo wygodne rozwiązanie: kierowca bądź kontroler zeskanuje kod, połączy się z serwerem i otrzyma informację zwrotną o ważności biletu na dany kurs.
Spółka planuje wprowadzić zagraniczną wersję wyszukiwarki pod marką Teroplan. Użytkownicy z Niemiec i Czech, a później i ze Słowacji, będą mogli dzięki niej zaplanować podróż. – Możliwe, że w 2015 roku rozpoczniemy sprzedaż biletów przewoźników zagranicznych za pośrednictwem e-podróżnik.pl – dodaje Andrzej Soroczyński. Dane o rozkładach jazdy mają być dodatkowo dostępne pod nowym adresem www.teroplan.pl. Czy spółka podbije rynki zagraniczne? – Nigdy nie rezygnowaliśmy z naszych pomysłów, wizji i marzeń – mówi Prezes Teroplan S.A. Dodaje, że od początku zespół był świadomy, że e-podróżnik.pl będzie wymagał ogromnego nakładu pracy i czasu. – Dlatego krok po kroku, konsekwentnie wprowadzaliśmy nasz plan w życie – dodaje.