Nowe startupy wychodzą spod skrzydeł EIT Digital Venture Programu i KPT

Dodane: 11.07.2022

Mam Startup

Udostępnij:

Ciekawe rozwiązania, interesujące pomysły, które ulepszają świat i zapał, którego bez wątpienia nie można im odmówić. Te cechy charakteryzują 7 wspaniałych zespołów, kończących program preakceleracyjny EIT Digital Venture Program.

Krakowski Park Technologiczny zakończył kolejną, już 3. edycję tego międzynarodowego programu preakceleracyjnego, który daje młodym zespołom szansę na finansowanie w wysokości do 25 tys. euro. Była to również kolejna edycja prowadzona we współpracy z czeską organizacją JIC.

Oto zespoły, które przez 8 tygodni pracowały w preakceleratorze z myślą o założeniu swojej spółki:

  • Novo-Cure – platforma, która odpowiada na potrzeby rynku badań klinicznych poprzez usprawnienie procesu pozyskiwania i poszukiwania potencjalnych pacjentów do klinik.
  • SmartBee.AI – rozwiązanie dla pszczelarzy opierające się na zdjęciach satelitarnych, danych pogodowych oraz urządzeniach IoT wspieranych algorytmami uczenia maszynowego.
  • Safe City – koncentruje się na rozwiązaniach Smart Surviellience. System oparty na chmurze rozpoznaje i analizuje zarówno ruch samochodowy, jak i pieszy.
  • UAVs vineyards decision support system – czeski startup, którego rozwiązanie zapewnia efektywny i elastyczny sposób pozyskiwania wymaganych informacji o właściwościach winorośli, które pomogą w podejmowaniu optymalnych decyzji dotyczących praktyk zarządzania uprawą.
  • Bierzprawnika – pomysł na aplikację webową/urządzenia mobilne, pozwalającą na natychmiastowe kojarzenie prawników z usługobiorcami, zlecanie usług prawnych – w tym złożonych, natychmiastową realizację usługi prawnej, oraz monitorowanie wykonania zleceń.
  • Peek-a-Book – łączy zakupy książek ze zrównoważonym, miejskim, etycznym sposobem życia. Oferta księgarni lokalnej dostępna w jednym miejscu, wymiana książek, spersonalizowana rekomendacja nowych książek.
  • Turms-Adrain – międzynarodowy startup, którego produkt służy do wyświetlania reklam potencjalnym konsumentom, gdy są w tranzycie taksówkami, obsługiwanymi przez 11-calowy ekran zainstalowany z tyłu obu zagłówków przednich siedzeń.

Program EIT Digital był dla każdego zespołu ważnym doświadczeniem i przyniósł nowe, często przełomowe wnioski.

– EIT Digital był dla nas naprawdę niesamowitym programem, uczestniczyliśmy w wartościowych warsztatach, a dodatkowo bardzo pomogli nam mentorzy. Zdaliśmy sobie na przykład sprawę, że potrzebujemy tylko jednej trzeciej początkowego kapitału, który uważaliśmy za konieczny, zanim przystąpiliśmy do programu. Dzięki temu pozyskiwanie przyszłego finansowania jest dla nas jeszcze bardziej wykonalne – mówił Adeyinka Oke z zespołu Turms-Adrain. – Program EIT Digital Venture dostarcza wiedzy, której nam jako inżynierom brakuje, a przede wszystkim dał nam ekspercką pomoc w takich obszarach jak: tworzenie modeli biznesowych, prezentacji biznesowych, sprzedaży czy marketingu, co jest nieocenione dla osób, które stawiają pierwsze kroki jako przedsiębiorcy.

– Liczymy na to, że dzięki temu rozwiniemy nasz pomysł w rentowny model biznesowy. Dodatkowo, program EIT Digital Venture podnosi wartość naszego rozwiązania poprzez nadanie mu statusu europejskiego. Według nas będzie to miało duży wpływ na pozyskanie partnera biznesowego z kontaktami o zasięgu europejskim. Nasze rozwiązanie planujemy wdrażać zarówno w Europie jak i na całym świecie, co w czasach coraz większych problemów z klimatem i żywnością może mieć pozytywny wpływ dla międzynarodowej społeczności – mówi Sebastian Cibor z zespołu SmartBee.AI.

A Natalia Milińska z zespołu Novo-Cure dodaje: – Dzięki EIT Digital Program możemy walidować swój projekt pod okiem ekspertów i rozwijać go z wykorzystaniem partnerów i ekspertów poznanych w trakcie programu. Jeśli chodzi o przyszłość, kolejne lata to rozwijanie platformy o dodatkowe funkcjonalności oraz oczywiście ciągła walidacja założeń z klientami. Już teraz obserwujemy wiele dodatkowych potrzeb na rynku badań klinicznych, na które odpowiedzią będą kolejne wersje naszego produktu. Rynek badań klinicznych rozwija się bardzo dynamicznie, rok rocznie coraz więcej pacjentów uczestniczy w badaniach, a co za tym idzie potrzebujemy także narzędzi do optymalizacji procesów komunikacji z nimi. W planach na przyszłość mamy również aktywności związane ze zwiększeniem dostępności badań klinicznych dla pacjentów.

– Na tak wczesnym etapie rozwoju naszej firmy EIT Digital to dla nas szansa na rozwój, zdobycie nowej wiedzy i umiejętności, ale przede wszystkim poznanie ciekawych ludzi, specjalistów, mentorów i bezcenny, realny networking. Pomimo formuły online udało się nam poznać dziesiątki ciekawych osób, którzy wspierają nas nie tylko stricte w określonych ramach samego konkursu – komentuje Mateusz Woźniak z zespołu Safe City.

Trzecia edycja zakończyła się Pitch Dayem, podczas którego zespoły mogły zaprezentować swoje rozwiązania przed publicznością i funduszami inwestycyjnymi. Spotkanie otworzyło bardzo ciekawe wystąpienie Katarzyny Młynarczyk, przedsiębiorczyni, znanej z prowadzenia takich firm jak: Socjomania, Handelek, czy Rebread, która podzieliła się ze słuchaczami swoimi doświadczeniami z prowadzenia startupów i rozwijania biznesu.

– Zespoły zakończyły swoją drogę w preakceleratorze. Aby mogły ubiegać się o kolejną transzę dofinansowania muszą założyć spółkę. Jeśli chcą starać się o trzecią transzę muszą znaleźć inwestora. Staramy się odpowiedzieć na potrzeby każdego ze startupów uwzględniając etap na jakim się znajduje. Wszystko jednak zależy od determinacji founderów – mówi Sonia Bazan, kierowniczka Inkubatora Technologicznego w Krakowie.

– To jedyny taki program, który daje startupom we wczesnej fazie rozwoju tak duże możliwości, a poza tym, dzięki ekosystemowi EIT Digital jest to realna szansa na ekspansję zagraniczną dla młodych przedsiębiorców – dodaje.

Chcesz wiedzieć więcej o EIT Digital Venture Programie? Zajrzyj na tę stronę.

 

Artykuł powstał we współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym