fot. pexels.com
Polacy kochają płatności online – okazuje się, że podczas zakupów w sieci aż 62% kupujących sięga po tę formę finalizowania transakcji. Głownie dlatego, że jest ona wygodna, bezpieczna i szybka. Mimo, że na rynku funkcjonuje kilku dostawców płatności, kupujący mają jednoznacznego faworyta.
fot. raport E-commerce w Polsce
– Serwisem płatności, z którego kupujący online korzystają najczęściej jest PayU, wskazany aż przez 65% spośród tych, którzy robią zakupy online i korzystają z szybkiego przelewu przez serwis płatności – czytamy w tegorocznej edycji raportu „E-commerce w Polsce” przygotowanego przez firmę badawczą Gemius i Izbę Gospodarki Elektronicznej.
fot. raport E-commerce w Polsce
Zaskakujące jest to, że Polacy podczas zakupów w internecie rzadziej wybierają płatność kartą. Na Zachodzie jest wręcz odwrotnie – tam płatności karta wiodą prym wśród płatności online, co jest korzystne zarówno dla e-sklepu, jak i konsumenta, gdyż płatności kartą są nie tylko wygodne dla obu stron, ale też bezpieczne i szybkie.
Istnieją przynajmniej trzy powody, by udostępniać płatności kartą w e-sklepie:
- Szybkość transakcji – płatność kartą jest znacznie szybszą formą płatności niż na przykład tradycyjne przelewy. Autoryzacja takich transakcji następuje w ciągu kilku sekund oraz są one procesowane 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – niezależnie od sesji międzybankowych ELIXIR. Bez względu na dzień i godzinę, powiadomienie o zrealizowanej transakcji dostaniesz od razu. Oznacza to tyle, że momentalnie możesz zrealizować zamówienie, a pamiętaj, że czas dostawy jest ważny dla kupujących – im krócej ona trwa, tym klienci są bardziej zadowoleni – i większa szansa, że powrócą do Twojego sklepu.
- Uniwersalność – klienci sklepów internetowych wcale nie muszą mieć karty kredytowej, żeby zapłacić za zakupy; równie dobrze mogą zapłacić zwykłą kartą debetową, którą płacą w sklepie stacjonarnym lub wypłacają gotówkę z bankomatu. Kart płatniczych w czerwcu 2017 roku w Polsce było w użytku niemal 38 mln! To ogromna rzesza potencjalnych kupujących, na których warto się otworzyć i umożliwić im zakup w Twoim sklepie. Przy płatności kartą mogą oni sfinalizować transakcję w kilka sekund, niezależnie od banku, w którym prowadzą rachunek.
- Chargeback – przy płatności kartą klient może być pewny, że transakcja jest zabezpieczona tzw. mechanizmem chargeback. Konsument może z niego skorzystać w sytuacji, gdy towar nie zostanie dostarczony lub nie odpowiada on opisowi, albo opłacona usługa nie zostanie wykonana – wówczas bank zwróci pieniądze kupującemu. Chargeback wpływa na poczucie bezpieczeństwa u klientów e-sklepów – wiedzą oni, że w razie problemów z realizacją zamówienia, nie muszą obawiać się o odzyskanie pieniędzy.
Równolegle z „tradycyjnymi” w świecie płatności online metodami zapłaty, rozwijają się nowe kanały płatności, umożliwiające konsumentowi zrealizowanie transakcji w taki sposób, jaki w danej chwili jest dla niego najwygodniejszy.
Odroczone płatności i raty online
Coraz bardziej popularne stają się odroczone płatności i raty online, które zwiększają wartość koszyka zakupowego. Usługa działająca na zasadzie „kup teraz, zapłać później” jest wygodnym rozwiązaniem dla osób, które mają niespodziewane wydatki i w związku z nimi chwilową pustkę na koncie. Pozwala to bez żadnych konsekwencji odroczyć płatność nawet o 30 dni – a sklep dostaje całość środków od razu na swój rachunek.
Raty online, na przykład Raty PayU, przydadzą się klientowi z pewnością, gdy nie dysponuje on wystarczającą ilością gotówki lub nie chce przegapić okazji, na którą trafił w e-sklepie albo gdy buduje on swoją historię kredytową. Natomiast z punktu widzenia właściciela sklepu internetowego jest to kolejna zachęta dla klientów, która ma przyciągnąć nowych nabywców oraz zaproponować nowe opcje płatności stałym klientom. Dobrze więc jest je włączyć i zwiększyć swoją szansę na rynku – tym bardziej, że od transakcji ratalnych nie jest pobierana żadna prowizja.
Fizyczne sklepy i płatności online
Pod koniec ubiegłego roku amerykański gigant e-commerce Amazon uruchomił w Seattle samoobsługowy sklep Amazon Go, do którego wystarczy wejść skanując smartfon przy bramce, sięgnąć po towary z półki i potem wyjść. – A co z płatnością? – zapytasz.
Spółka ze Stanów nie zapomniała o najważniejszym. Podczas zakupów klienci punktu skanują za pomocą telefonu wybrany asortyment i dodają go do koszyka. Jednocześnie aplikacja Amazon Go zlicza towary, podlicza należność i po wyjściu ze sklepu ściąga pieniądze z rachunku użytkownika, a na koniec przesyła mu elektroniczny paragon.
Biometria i mikrochipy
Kolejną technologią, która rewolucjonizuje metody płatności jest biometria. Stosując ją w sklepach online i fizycznych punktach sprzedaży skraca się czas potrzebny na autoryzację transakcji. Jednym z takich rozwiązań jest płatności przy pomocy selfie, którą w 2015 roku zaprezentowało Mastercard. Polega ona na skonfigurowaniu zdjęcia swojej twarzy z aplikacją mobilną. Podczas zakupów wystarczy spojrzeć w obiektyw kamery, aby program porównał widok twarzy z wcześniej wykonaną fotografią. Potem trzeba tylko mrugnąć.
Szwedzi natomiast poszli o krok dalej. Dali sobie wszczepić pod skórę dłoni między kciukiem a palcem wskazującym mikrochip, który ma im zastąpić bilet upoważniający do przejazdów krajowymi kolejami SJ. Wystarczy machnąć pracownikowi ręką, aby ten wiedział, że bilet jest ważny – wcześniej tylko trzeba go kupić przez aplikację lub stronę. Być może w przyszłości mikrochipy zastąpią karty płatnicze lub będą służyć do autoryzacji płatności online.
Sprawdzone płatności
Opisane wyżej technologie z czasem będą się rozwijać i zmieniać. Warto jednak korzystać ze sprawdzonych i chętnie wybieranych przez klientów rozwiązań, których przykładem może być system PayU, używany już przez 300 tysięcy e-sklepów. Warto nawiązać współpracę jeszcze w listopadzie, bo do końca miesiąca masz szansę skorzystać z promocji. Zamiast zapłacić 199 zł za aktywację, zapłacisz tylko 49 zł i zaoszczędzisz tym samym 150 zł.
Ale to nie wszystko!
PayU pobierze od Ciebie niższą prowizję za płatności realizowane kartą (1,05%) i przelewy online (1,75%). Wszystko bez wychodzenia z domu – proces nawiązania współpracy przebiega w 100% online.
Pamiętaj! Promocja trwa do tylko końca listopada i jest skierowana do nowych klientów. Więcej informacji znajdziesz na stronie PayU.