Nowy raport pokazuje, że AI wciąż jest na fali w polskim biznesie

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Nowy raport pokazuje, że AI wciąż jest na fali w polskim biznesie

Udostępnij:

Polskie firmy coraz śmielej sięgają po narzędzia sztucznej inteligencji, co znajduje odzwierciedlenie w wynikach najnowszego raportu KPMG i Microsoftu. W 2024 roku 28% przedsiębiorstw (13 punktów proc. więcej niż w roku poprzednim) wdrożyło rozwiązania wspierane przez AI, a kolejne 30% planuje ich implementację.

Rosnąca rola AI w polskich firmach

Polski biznes przechodzi transformację cyfrową, a AI staje się nieodłącznym elementem. Jak wynika z raportu „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu 2024” przygotowanego przez KPMG i Microsoft najbardziej zaawansowane w wykorzystaniu AI są sektory motoryzacyjny (47% firm) i finansowy (40% firm). Organizacje dostrzegają korzyści, jakie niesie ze sobą ta technologia – od poprawy jakości danych, przez zwiększenie efektywności procesów, po minimalizowanie ryzyka błędów.

– Sztuczna inteligencja przestaje być technologią dostępną jedynie dla wybranych, a staje się nieodłącznym narzędziem poprawiającym efektywność i konkurencyjność przedsiębiorstw. W najbliższych latach to właśnie AI zdefiniuje nowe standardy działania na rynku. Firmy, które odpowiednio wcześnie zainwestują w rozwój swoich kompetencji w zakresie AI, zyskają znaczącą przewagę konkurencyjną – zaznacza Leszek Ortyński, Dyrektor w Dziale Usług Finansowych, Lider ds. Data Science i AI w KPMG.

Brak monitorowania efektywności

Choć AI zyskuje na popularności, wiele firm zmaga się z brakiem odpowiednich mechanizmów oceny jej skuteczności. Raport wskazuje, że 65% polskich przedsiębiorstw, korzystających z AI nie monitoruje rezultatów swoich działań, co stanowi wzrost o 3 punkty procentowe w stosunku do ubiegłego roku.

– Technologie oparte na AI mogą znacząco usprawnić procesy operacyjne, jednak aby w pełni wykorzystać ich potencjał, konieczne jest dokładne mierzenie i analiza efektów. Pozwoli to nie tylko uzasadniać inwestycje, ale także dostosowywać strategie do otoczenia. Istotna w tym aspekcie jest także budowa silnych fundamentów w postaci wysokiej jakości danych, odpowiednich modeli i kultury ciągłego doskonalenia w organizacji – podkreśla Andrzej Gałkowski, Partner, Lider doradztwa dla sektora bankowego, Head of AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Wśród firm mierzących efektywność swoich działań przy wykorzystywaniu AI odsetek organizacji oceniających je jako wysoce skuteczne wzrósł z 4% do 12%. Żadna z badanych firm nie uznała swoich działań za nieskuteczne.

Czytaj także: