Jak skutecznie pomagać?
Naprzeciw takim wyzwaniom wyszedł startup NYBY, którego aplikacja sprawia, że pomaganie staje się łatwiejsze. Ludzie to nieograniczone możliwości, a aplikacja NYBY pomaga lepiej z tych możliwości skorzystać. Jest to narzędzie do lepszego wykorzystania chęci pomagania do ważnych zadań w sektorze publicznym. Służy zarówno do angażowania nowych wolontariuszy, jak i usprawniania pracy personelu organizacji pożytku publicznego. Co ciekawe norweski książę Haakon Magnus podczas konferencji SXSW, która jest jednym z najważniejszych masowych wydarzeń w USA poświęconych m.in. nowoczesnym technologiom cyfrowym, zapytany najważniejsze startupy w swoim kraju, wskazał między innymi startup NYBY.
– Dziś kiedy pracownik opieki społecznej widzi potrzeby podopiecznego, które nie leżą w jego kompetencji, na przykład medyczne, uruchamiana jest cała procedura administracyjna. Zgłoszenie trafia do szeregu urzędników gdzie jest analizowane i przydzielane do odpowiedniej osoby. Nasza aplikacja skraca ten proces. Pracownik społeczny jednym kliknięciem może zgłosić potrzeby danej osoby, które trafią bezpośrednio do właściwego adresata. To znacznie przyspiesza proces pomagania – mówi Fredrik Gulowsen założyciel NYBY
– Kluczowym ogniwem każdej organizacji świadczącej pomoc są koordynatorzy. Mają oni głęboką i nieocenioną wiedzę na temat swojego sektora np. opieki zdrowotnej, wolontariatu, sektora osób bezrobotnych. Dzięki NYBY mają do dyspozycji nowe możliwości. – Koordynatorzy są często przeładowani olbrzymią ilością działań i procesów do przetworzenia w związku z tym nie są w stanie podejmować nowych inicjatyw. NYBY zrzuca z nich to obciążenie, powodując, że informacja sama trafia do właściwych osób – dodaje Gulowsen.
Skandynawskie wzorce
Startup NYBY pracuje nad rozwojem platformy od 2015 roku. Jej założycielem i pomysłodawcą jest Fredrik Gulowsen. Aplikacja została opracowana jako odpowiedź na problemy współczesnych społeczeństw, gdzie w natłoku codzienności ciężko jest nam się zauważyć potrzeby i zaoferować pomoc osobom, które często znajdują się blisko nas. Koszty organizacji pomocy w starzejących się społeczeństwach ciągle rosną, dlatego potrzebna jest zmiana i usprawnienie. Nawet w takich miejscach jak Skandynawia, organizacje często są mocno przeciążone.
NYBY skraca drogi – tak samo jak Airbnb pozwala osobie szukającej noclegu szybko znaleźć mieszkanie, tak samo NYBY pozwala skrócić czas i formalności do absolutnego minimum, pomiędzy osobą, która pomocy potrzebuje, a osobą która może pomóc. Do tej pory tego typu proces trwał często tygodniami, ponieważ organizacje pomocowe są przeciążone ilością informacji, które muszą procesować. Co ważne, NYBY nie przeprowadza kosztownej rewolucji w systemie polityki społecznej, tylko usprawnia pracę każdej organizacji oferującej pomoc.