Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2021 rok.
Klienci
Osiągniemy ponad 100% wzrostu w liczbie klientów. Rozwijamy się nie tylko na dotychczasowych rynkach, ale pozyskaliśmy też klientów z takich krajów jak Liban, Indie, Austria czy Zjednoczone Emiraty Arabskie. W przyszłym roku planujemy skupić się na ekspansji globalnej, a opracowanie szerszej strategii wchodzenia na kolejne rynki jest jednym z naszych największych priorytetów.
Dbamy nie tylko o rosnącą liczbę klientów, ale także o ich zadowolenie. Jednym z naszych osiągnięć w tym roku jest tzw. negative churn: przychód ze sprzedaży produktu istniejącym klientom przekracza wartość utraconego przychodu.
Produkt
Stale rozwijamy produkt, wypuszczając nowe funkcje takie jak wbudowany Planer, pozwalający zastąpić Calendly, integrację z Zapierem, LinkedIn oraz Talent.com, nowy generator strony Kariera, CV parser oraz wiele usprawnień z obszaru UX. Wdrażamy działania z zakresu product discovery: chcemy badać rzeczywiste potrzeby naszych użytkowników, zamiast bazować na naszych przeczuciach. Dalszy rozwój produktu będzie dla nas kluczowy w przyszłym roku.
TRAFFIT Pathways
Mamy hipotezę, że rozwój umiejętności naszych pracowników wpływa wprost na rozwój firmy i jest wystarczający do wyskalowania biznesu. Aby ją sprawdzić, stworzyliśmy TRAFFIT Pathways – przejrzysty system wynagrodzeń i rozwoju naszych pracowników, który pozwala nam określić sumę kompetencji pracowników firmy. Wynagrodzenia są jawne wewnątrz firmy i powiązane z wynikami i kompetencjami. Dzięki temu wszyscy wiedzą, dlaczego ktoś tyle zarabia, oraz co mogą sami zrobić, by dostać awans. W ten sposób przekazaliśmy kwestię awansów i podwyżek w ręce pracowników. Po wdrożeniu projektu kilkanaście pracowników awansowało w ciągu niecałego roku, a niektóre osoby nawet kilkakrotnie.
Co więcej, podzieliliśmy się tym pomysłem z całym światem na naszej stronie. Można znaleźć informację o siatce wynagrodzeń na każdym stanowisku (w tym moim), oraz jak wygląda struktura firmy. To unikatowy i pierwszy tego typu projekt na skalę Polski. Przez to też popełniliśmy trochę błędów, a system nie działa jeszcze idealnie, co jest naturalne. Robiąc rzeczy jako pierwsi nie mamy za bardzo na kim się wzorować. Uczymy się na swoim doświadczeniu, dzieląc się nim z innymi.
Zespół
W 2021 roku mocno rozbudowaliśmy nasz zespół marketingu i customer success. Pozyskujemy klientów głównie z działań inboundowych, dlatego bardzo się cieszę, że udało nam się zatrudnić nową osobę na stanowisko Head of Performance Marketing z kilkunastoletnim doświadczeniem w digital marketingu. Pod koniec roku zakończyliśmy też nowe rekrutacje do działu IT.
Wyróżnienia
Projekt TRAFFIT Pathways został wyróżniony w 2 konkursach. Wygraliśmy główną nagrodę w konkursie Pracuj.pl „HR Dream Team”oraz zajęliśmy drugie miejsce w konkursie People Innovation. Kolejnym istotnym dla nas wyróżnieniem było zaproszenie na rozmowę z COO Facebooka, podczas której mogliśmy opowiedzieć o naszej firmie, czym się zajmujemy oraz jak pandemia wpłynęła na rynek HR w Europie Środkowo-Wschodniej.
Co przyniesie rok 2022?
Mick Griffin, nasz Chief Growth Officer, słusznie zauważył, że te zmiany, które zachodzą w HRach, są bardzo zbliżone do tego, co zadziało się wiele lat temu w marketingu i sprzedaży. Firmy muszą spojrzeć na swoje działania rekrutacyjne w inny sposób niż do tej pory. Pozyskiwanie kandydatów (szczególnie z tych branż, w których ich brakuje) nie różni się wiele od pozyskiwania klientów. Wiele firm już w tym roku doszło do takiego momentu, że nie były w stanie zrealizować wszystkich zamówień od swoich klientów, bo nie mieli wystarczającej liczby pracowników i nie byli w stanie ich znaleźć.
Wiemy też, że nie będzie łatwiej w kolejnych latach. Dlatego tak istotne było dla nas określenie, w jaki konkretnie sposób możemy pomóc naszym klientom, którymi obszarami jako TRAFFIT powinniśmy się zająć, oraz jak tak naprawdę te procesy będą wyglądały w kolejnych latach.
Po wielu latach w branży HR wiemy już dokładnie, jaki system rekrutacyjny chcemy tworzyć. Być może brzmi to trochę dziwnie po siedmiu latach działania firmy, ale faktycznie teraz patrzymy na to, jak możemy przygotować się na przyszłe wyzwania, a nie tylko jak poradzić sobie z aktualnymi.
–
Autor: Adrian Wolak, CEO TRAFFIT