Po międzyrządowych konsultacjach gospodarczych między Polską a Niemcami, które miały miejsce w Warszawie pod koniec kwietnia, wicekanclerz i minister gospodarki Sigmar Gabriel udzielił wywiadu PAP, w którym podkreślił przede wszystkim znaczenie wymiany handlowej między obydwoma krajami – rocznie obroty sięgają obecnie 87 mld EUR, dzięki czemu Polska jest ważniejszym partnerem dla Niemiec niż Rosja czy Japonia. Przez dwadzieścia lat handel z Niemcami zwiększył się ponad sześciokrotnie i minister zapewnił, że udało się stworzyć silne partnerstwo gospodarcze, dzięki czemu ten pozytywny trend powinien utrzymać się w kolejnych latach. Niemcy są odbiorcą jednej czwartej polskiego eksportu i dostawcą ponad jednej piątej towarów importowanych – wśród nich najważniejsze są pojazdy mechaniczne, maszyny i chemia.
Jeszcze tylko do końca maja trwa konkurs Biznes w Niemczech, gdzie polskie firmy mogą wygrać udział w wizycie studyjnej do Niemiec. Wystarczy nakręcić 3 minutowy filmik o produkcie lub usłudze, którą autor chciałby wprowadzić na rynek niemiecki. Filmik należy wysłać korzystając z formularza zamieszczonego na stronie bizneswniemczech.pl
Aby wziąć udział w projekcie należy nagrać krótki filmik z prezentacją swojego pomysłu lub który autor chciałby wprowadzić na rynek niemiecki. Filmik należy wysłać korzystając z formularza zamieszczonego na stronie bizneswniemczech.pl
Filmik nie powinien być dłuższy niż 3 minuty. Powinien natomiast odpowiadać na poniższe kwestie:
- co to za projekt/produkt/usługa
- jakie potrzeby zaspakaja
- w czym jest innowacyjny
- jaka jest konkurencja
- czym się wyróżnia na tle konkurencji
- do kogo kierujesz projekt/produkt/usługę
- stopień zaawansowania prac
- kanały dystrybucji i sprzedaży
- polityka cenowa
- dlaczego właśnie Ty powinieneś pojechać z nami do Monachium
W czerwcu jury konkursu wyłoni autorów 5 najlepszych pomysłów, których zaprosimy na wyjazd studyjny do Monachium – opowiada Justyna Gaj, koordynator projektu. Nagrodą główną jest zaproszenie do udziału w trzydniowej wizycie studyjnej w Monachium i Lipsku.
Jurorzy oceniający konkurs będą oceniać filmiki według tych samych kryteriów formalnych, natomiast każdy z nich będzie zwracał dodatkowo uwagę na elementy bliskie ich doświadczeniom. Dariusz Żuk szczególnie będzie zwracał uwagę na skalowalność projektu i jego potencjał globalnej ekspansji. Jego zdaniem bardzo ważne są dotychczasowe doświadczenia i osiągnięcia teamu tworzącego dany startup.
W procesie oceny projektów konkursowych szczególną uwagę zwrócę na ich innowacyjność i nowatorstwo. Ważne, aby pomysły uczestników były przemyślane i możliwe do realizacji z biznesowego punktu widzenia. Nieodzownym składnikiem powodzenia są również pasja i zaangażowanie w realizowany projekt – podkreśla Edward Tomasz Połaski, Prezes Fundacji Małych i Średnich Przedsiębiorstw oraz Mazowieckiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości.
Anna Chojnacka, dyrektor Doradztwa Rynkowego w Polsko – Niemieckiej Izbie Przemysłowo Handlowej (AHK Polska) będzie sprawdzać poziom merytoryczny pomysłodawców. – Zwrócę uwagę na zaangażowanie członków zespołu, kompleksować rozwiązań oraz wartości jakie niesie użytkownikom produkt czy usługa – podkreśla.
Natomiast dr Grażyna Strzelecka zwróci szczególną uwagę na to, czy oferowany produkt/usługa ma szansę zaistnieć i przebić się na rynku niemieckim. – Ważne dla mnie będzie, czy to propozycja mogąca konkurować z ofertą niemiecką i ofertą międzynarodową na rynku niemieckim. A może wśród nadesłanych filmów znajdzie się coś na tyle innowacyjnego, że okaże się w Niemczech nieznane? Zobaczymy! – opowiada jurorka konkursu.
Dla Polski Niemcy są od ponad 20 lat największym partnerem handlowym. Z punktu widzenia Niemiec Polska znajduje się na 9. miejscu jako odbiorca niemieckich towarów i na 11. pozycji jako eksporter do Niemiec.
Zapraszamy do odwiedzenia projektu Biznes w Niemczech w internecie: bizneswniemczech.pl lub facebook.com/BizneswNiemczech