Jest to największa inwestycja kapitałowa na niemieckim rynku FinTech, a poprzedził ją zakończony pomyślnie dwunastomiesięczny program pilotażowy przeprowadzony w Polsce.
W ramach umowy PayU i Kreditech zaoferują wspólne rozwiązania dotyczące finansowania zakupów w punkcie sprzedaży. W tym celu wykorzystany zostanie szeroki zasięg geograficzny PayU oraz unikalne rozwiązania technologiczne Kreditech, co pozwoli wprowadzić innowacyjne usługi finansowe na rynkach o niskim poziomie ubankowienia. Kreditech udostępni technologię zatwierdzania wniosków kredytowych wykorzystującą sztuczną inteligencję i tzw. uczenie maszynowe, jak również technologię zarządzania kredytami, dzięki którym obsługiwać będzie 300 tys. klientów PayU w różnych regionach na świecie.
Informację ogłoszono po pomyślnym zakończeniu programu pilotażowego wdrożonego przez Kreditech i PayU, w ramach którego konsumenci w Polsce uzyskali szerszy dostęp do pożyczek, zatwierdzanych w czasie rzeczywistym przez Internet. W ramach programu udzielono pożyczek online o łącznej wartości 10 mln euro.
Dzięki finansowaniu inwestycji rozwojowej w tak dużym wymiarze, PayU nabyła znaczącą część pakietu mniejszościowego akcji spółki Kreditech, dołączając do grona innych czołowych inwestorów z sektora finansowo-technologicznego, takich jak: JC Flowers, Varde, Blumberg Capital, HPE, Peter Thiel, Rakuten oraz IFC Banku Światowego.
Większa zdolność nabywcza klientów sklepów internetowych na rynkach wschodzących
Inwestycja strategiczna jest częścią globalnego planu PayU opierającego się na wykorzystaniu bogatego doświadczenia w rozwijaniu usług płatniczych, aby stać się ich wiodącym dostawcą w dynamicznie rozwijających się gospodarkach. PayU ma duże doświadczenie w budowaniu biznesu opartego na usługach płatniczych na rynkach wschodzących, w tym między innymi w Europie Wschodniej, Indiach i Ameryce Łacińskiej.
Współpraca z PayU pozwoli Kreditech w pełni się zrealizować i rozszerzyć działalność na nowe rynki, zgodnie z wizją firmy, którą jest zwiększanie swobody finansowej osób o ograniczonym dostępnie do usług bankowych, przez zastosowanie rozwiązań technologicznych. Zawarta umowa pozwoli sprzedawcom prowadzącym działalność na rynkach wschodzących z najszybszym wzrostem gospodarczym zaoferować konsumentom dostęp do nowych źródeł finansowania zakupów przez Internet – wygodnie, przejrzyście i przy korzystnym oprocentowaniu.
Partnerstwo PayU i Kreditech nie zostało zawarte na wyłączność i jest pierwszą tego typu współpracą o strategicznym znaczeniu pomiędzy dostawcą usług płatniczych, a firmą specjalizującą się w technologicznie zaawansowanych produktach finansowych dla konsumentów.
Nowe korzyści dla sprzedawców internetowych
– Cieszymy się, że budujemy pozycję wiodącego i innowacyjnego gracza na rynku kredytów konsumenckich udzielanych przez Internet w gospodarkach o dynamicznym wzroście. Dzięki tak znacznej inwestycji zacieśniamy współpracę z najlepszym w branży zespołem menedżerów z Kreditech. Pomagamy też przenieść pionierską technologię, opartą na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym, na wiele szybko rozwijających się rynków na świecie, które potrzebują większego dostępu do usług finansowych – mówi Laurent le Moal, CEO PayU.
– W PayU wierzymy, że dzięki rozwiązaniom technologicznym możliwe jest zapewnienie dostępu do kredytowania i innych usług finansowych w społeczeństwach, gdzie są duże braki w tym zakresie. W ciągu ostatnich 12 miesięcy staliśmy się wiodącym inwestorem venture capital w branży FinTech, przeznaczając łącznie na inwestycje na całym świecie 245 mln euro. Inwestycja w Kreditech doskonale wpisuje się w naszą wizję – dodaje.
– Z satysfakcją oferujemy nowe źródła finansowania w punktach sprzedaży na rynkach, gdzie rozwój kredytów konsumenckich jest ograniczony przez brak miarodajnych mechanizmów oceny ryzyka kredytowego. Nasza technologia scoringu kredytowego – oceny wiarygodności kredytowej podmiotu ubiegającego się o finansowanie i ryzyka kredytowego – umożliwi PayU i jego partnerom zaoferowanie klientom detalicznym konkurencyjnych i wygodnych produktów finansowych – tłumaczy Alexander Graubner-Müller, CEO Kreditech.
– Współpraca z PayU zapewnia nowe możliwości klientom o ograniczonym dostępnie do usług bankowych i wpisuje się w naszą wizję zwiększania swobody finansowej, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii. Jednocześnie sprzedawcom zapewniamy dotarcie do nowych grup klientów i znaczne zwiększenie obrotów – dodaje.