Niemal dwie trzecie badanych (57%) poleca innym zakup konkretnego produktu lub usługi co najmniej raz w miesiącu, w tym 14% robi to raz w tygodniu lub częściej. Badanych pytano także o wpływ udziału w programach lojalnościowych na ich decyzje zakupowe. Aż 66% przyznało, że udział w takim programie sprawia, że częściej kupują produkty lub usługi firmy, która go prowadzi.
Decydujemy się na zakup z polecenia
Siła rekomendacji zyskuje na znaczeniu. Polecenie znajomego jest często sygnałem kupna sprawdzonego produktu lub skorzystania z wypróbowanej przez znajomych usługi. – Wyniki dowodzą, że chętnie polecamy sprawdzone produkty oraz usługi i sami też chętnie kierujemy się opiniami innych w swoich decyzjach zakupowych – komentuje dr Tomasz Baran z Uniwersytetu Warszawskiego, autor badania “Lojalni 2017 – raport o konsumentach”.
Fryzjer i perfumy z polecenia, ale motocykl wybierzemy sami
Wśród najczęściej polecanych innym produktów królują produkty spożywcze – w ciągu ostatnich 12 miesiącach poleciło je innym osobom 42% konsumentów. Na drugim miejscu znalazły się kosmetyki (39%). Chętnie dzielimy się rekomendacjami zakupu określonej odzieży (35%), książki (30%), sklepu (29%), czy smartfonu (27%).
Najrzadziej polecamy sobie takie produkty, jak motocykl (2%), bilety lotnicze (4%), materiały biurowe i usługi prawne (po 6%). Blisko co czwarty z nas poleca innym sprzęt AGD, z którego już korzysta i fryzjera, z którego jest zadowolony.
Nieco co piąty z nas, bo 21% pytanych, odpowiedziało, że raz w miesiącu kupiło polecany produkt lub skorzystało z polecanej usługi. Aż 72% respondentów przyznało, że dotychczas podejmowało decyzje zakupowe pod wpływem polecenia. Najczęściej kupiliśmy w ten sposób produkty spożywcze (34%), kosmetyki (34%), odzież (25%) i książki (21%).
Tylko 6% pytanych przyznało, że w ostatnich dwunastu miesiącach wybrało pub opierając się na rekomendacjach znajomych.
“Na ucho” i w smartfonie
To, co warto kupić, najczęściej polecamy sobie w bezpośredniej rozmowie (aż 76%) lub w rozmowie telefonicznej (32%). Co czwarta pytana osoba (25%) dzieliła się swoją opinią w sklepie, a co piąta (19%) w mediach społecznościowych (np. na Facebooku). – Internet, a zwłaszcza media społecznościowe są obecnie najsilniejszym „wzmacniaczem” zjawiska rekomendowania produktów i usług. A w ślad za nimi podążają lojalnościowe technologie mobilne, które nie wymagających kart plastikowych, karteczek na pieczątki, czy innych tradycyjnych form udziału w programach lojalnościowych – uważa dr Tomasz Baran z Uniwersytetu Warszawskiego.
Zdecydowana większość internautów (81%) bierze udział w programach lojalnościowych i w przeważającej mierze korzysta w tym zakresie z plastikowej karty lojalnościowej (74%). Ale też 33% robi to za pomocą strony internetowej, 32% gromadzi kupony promocyjne, 26% zbiera punkty w postaci pieczątek przybijanych na karteczkach. Co ciekawe, już 19% badanych deklaruje udział w programach lojalnościowych za pomocą aplikacji na smartfonie.
Choć karty plastikowe były najczęściej wskazywanym atrybutem programu lojalnościowego, to według Krystiana Dylewskiego z 2take.it czas kart plastikowych wypychających portfel dobiega końca. – Do korzystania z nowoczesnych programów lojalnościowych wystarczy dzisiaj smartfon, a stąd już tylko jeden klik do polecenia komuś książki czy kawiarni – mówi Krystian Dylewski z platformy 2take.it, udostępniającej innowacyjne programy lojalnościowe, której technologia skanowania obrazu została wykorzystana m.in. przez Ministerstwo Finansów w Ogólnopolskiej Loterii Paragonowej i została nominowana do innowacji roku na Mobile Trends Awards.
– Współczesne programy lojalnościowe to nie tylko wygoda, ale szereg dodatkowych korzyści. Punkty za zakupy można zdobywać na przykład za skomentowanie zdjęcia sklepu na Facebooku –mówi Krystian Dylewski.
Płeć ma znaczenie – lojalne kobiety, lojalni mężczyźni
Wyniki badania wskazują, że wybór polecanych produktów zależy od naszej płci. Kobiety częściej niż mężczyźni kupują polecane kosmetyki (kobiety 50,5%, mężczyźni 15,5%), z kolei to mężczyźni częściej kupują z takiej przyczyny smartfony (mężczyźni 16,8 %, kobiety 8,8%).
Nagroda za polecenie
Okazuje się, że jesteśmy gotowi polecać w większym stopniu, jeśli bylibyśmy za to wynagradzani. Aż 66% respondentów przyznało, że byłoby zainteresowanych wzięciem udziału w programie, w którym otrzymywaliby wynagrodzenie za polecanie innym osobom produktów lub usług, które kupili.
Nota o badaniu
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na zlecenie 2Take.it Ogólnopolska próba użytkowników Internetu w wieku od 18 lat wzwyż (N=1074). Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji internautów dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI. Marzec 2017 r.
Pełne wyniki badania można pobrać bezpłatnie ze strony www.2take.it/lojalni