Pergamin zamierza uprościć proces tworzenia i zawierania umów

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Udostępnij:

Pergamin to narzędzie do tworzenia i zarządzania umowami online, które ma sprawić, że ich zawieranie będzie prostsze dla obu stron. Jego pomysłodawcy szukają inwestorów, którzy wesprą ich na kolejnych etapach rozwoju.

Na zdjęciu: Adam Pokora i Jakub Barwaniec, współtwórcy Pergamin | fot. materiały prasowe

Automatyzacja procesu 

– Zaprojektowaliśmy system tak, by zautomatyzować większość standardowych prac związanych z umowami i załącznikami. Chcemy więc porządkować, przyspieszać i ułatwiać procesy kontraktowe w firmach – mówi Adam Pokora, jeden z założycieli warszawskiego Pergaminu, narzędzia do tworzenia i zawierania umów online.

Wyjaśnia, że każdy z dokumentów generowanych w systemie to „sieć tekstu z przypisanymi zmiennymi”. Sprawia to, że praca z tak przygotowanymi wzorami pism staje się mniej czasochłonna. Zwykle przecież umowy i załączniki zawierają wiele wspólnych danych, które po wprowadzeniu do aplikacji, można z łatwością edytować i wykorzystać przy tworzeniu umów dla kolejnych klientów, partnerów i pracowników. Pergamin oferuje też możliwość zawierania umów online.

Budowa prototypu 

Mimo że projekt jest świeży, bo pojawił się na rynku na początku wakacji, a prace nad nimi rozpoczęły się dwa lata temu, to Pergamin może pochwalić się pierwszymi klientami. W pierwszym roku działalności założyciele startupu finansowali przedsięwzięcie z własnej kieszeni i pracowali nad nimi po godzinach.

– W tym czasie badaliśmy modele biznesowe, grupy docelowe, wykonaliśmy kilkaset telefonów do potencjalnych klientów, rozmawiając z nimi o problemach z umowami. Po stworzeniu pierwszego prototypu wiedzieliśmy już, co trzeba zmienić, co musimy poprawić i jak będzie wyglądał model 2.0. Po opracowaniu kolejnej wersji zaczęliśmy rozglądać się za finansowaniem zewnętrznym, bo projekt wymagał już większego zaangażowania czasowego – wspomina Adam Pokora. 

Anioł biznesu i akceleracja

Pomysłodawcy rozwiązania znaleźli anioła biznesu, który poza wsparciem finansowym, pomógł im opracować strategię działań. Wcześniej nie tworzyli startupu, więc potrzebowali mentoringu i zgłosili się do akceleratora Huge Thing, gdzie po kilku rozmowach i prezentacjach dostali „zielone światło”. W ramach trwającej cztery miesiące akceleracji mentorzy instruowali twórców Pergaminu, jak budować założenia sprzedażowe, zoptymalizować model biznesowy i dalej rozwijać produkt.

W efekcie startup oferuje swoje narzędzie w dwóch wariantach: darmowym i custom. W pierwszym, użytkownicy dostają wzory najpopularniejszych umów, które zostały przygotowane przez prawników Pergaminu. Wersja spersonalizowana działa nieco inaczej, bo w oparciu o wzory dokumentów prawnych, którymi posługuje się klient. Do tego można np. zintegrować dokumenty wygenerowane przez aplikację z zewnętrznymi narzędziami. 

Pergamin nie jest jednak typowym generatorem dokumentów prawnych, bo pozwala zamienić papierowy proces obiegu dokumentów  na cyfrowy. 

Pergamin zbiera środki na dalszy rozwój

– Naszymi klientami są przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa, gdzie obrót dokumentami prawnymi jest na tyle duży, że staje się realnym, czasochłonnym problemem – mówi Adam Pokora. Dodaje, że jego zespół nie zamyka się jednak wyłącznie na ten segment. Pergamin chce być elastyczny i współpracować także z większymi podmiotami. Zanim tak się stanie twórcy projektu muszą pozyskać kapitał na dalsze prace nad narzędziem i ekspansję, więc poszukują partnerów biznesowych, którzy będą w stanie ich wesprzeć.