Pierwszy exit i rekordowa liczba uruchomionych projektów. Podsumowanie roku Daftcode

Dodane:

Paweł Seweryn Paweł Seweryn

Pierwszy exit i rekordowa liczba uruchomionych projektów. Podsumowanie roku Daftcode

Udostępnij:

2021 rok w Grupie Daftcode był bardzo intensywny. Przeprowadziliśmy pierwszy exit, zamknęliśmy pierwszą rundę A dla spółki portfelowej i powołaliśmy do życia rekordową liczbę nowych projektów.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2021 rok.

Venture building nabiera tempa

Mijający rok, nieco bardziej przewidywalny niż poprzedni, pozwolił nam skupić się na rozwoju naszego portfolio i utrzymaniu tempa budowania czterech startupów rocznie. Swój debiut w 2021 miała Climatica – nasz InsurTech wprowadzający AI do ubezpieczeń. Climatica, oferująca automatyczne wypłaty odszkodowań w razie nagłych załamań pogody, w minionym roku przeprowadziła m.in. pilotaż we współpracy z Generali i została doceniona przez branżę za stworzenie pionierskiej na polskim rynku oferty ubezpieczeń parametrycznych.

W strukturach venture building Daftcode powstała też Oxla – absolutnie nowatorska pod względem technicznym rozproszona baza danych. Prototyp jest obecnie na ukończeniu w rękach świetnego zespołu, złożonego z top talentów technicznych.

Nowością w naszym portfolio jest także Elympics. Projekt R&D prowadzony wcześniej przez nasze spółki Nethone i DaftMobile, teraz już jako samodzielny podmiot nabiera wiatru w żagle. Narzędzie od Elympics pomaga studiom tworzyć gry multiplayer w modelu play-to-earn z pełnym wsparciem dla technologii blockchain i kryptowalut. To powiew świeżości dla twórców gier i mogę zdradzić, że już teraz przy wykorzystaniu Elympics powstają dwie gry w dużych polskich studiach.

Nasz zespół venture building miał też trudne decyzje do podjęcia. Ze względu na pandemię musieliśmy zamrozić działalność Stery, nowego venture’a zajmującego się optymalizacją podróży służbowych. Spółka musi zaczekać na lepsze dla tej branży czasy, jednak większość zespołu została w Grupie Daftcode, skupiając się na rozwoju innych przedsięwzięć. A mamy obecnie w portfolio wiele spółek w fazie inkubacji i skupiamy się obecnie na branżach web3.0, DeepTech, HealthTech i eCommerce.

Rundy inwestycyjne dla skalujących się biznesów

To był zdecydowanie dobry rok dla Nethone – FinTechu z naszego portfolio. Spółka została okrzyknięta przez Deloitte najszybciej rosnącą firmą technologiczną w Polsce, weszła na rynek japoński i brazylijski, a także zamknęła rundę A finansowania. 25 mln zł w rozwój systemu do wykrywania oszustw w transakcjach internetowych zainwestowali ARIA, Atmos Ventures, Innovation Nest, Plug and Play Ventures i Firlej Kastory.

11 mln zł na dalszy rozwój pozyskał z kolei Indoorway – nasza spółka zajmująca się poprawą efektywności procesów produkcyjnych. Środki zainwestowane przez Adama Rudowskiego, General Partnera funduszu Level2 Ventures oraz grant z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pomogą Indoorway rozwinąć sieć sprzedaży w Polsce i Europie oraz dalej rozwijać swój produkt, czyli system do pomiaru lokalizacji i analizy ruchu zasobów oparty o technologię Ultra WideBand (UWB).

Ogromnej, międzynarodowej skali nabierają nasze inwestycje VC, które w minionym roku zamknęły potężne rundy finansowania. Booksy, którego Daftcode był wczesnym inwestorem, zebrało 70 mln USD, a Tylko – 22 mln EUR. To, jak dobrze radzą sobie nasze dawne inwestycje, zachęciło nas do zainwestowania w nowe przedsięwzięcia.

Ważny exit i akwizycje

Ważnym momentem i dużym sukcesem 2021 roku była dla Daftcode sprzedaż Focusly – aplikacji do medytacji rozwijanej przez nasz zespół DaftGrowth – do Benefit Systems SA. Po wejściu w struktury tak dużego partnera treści relaksacyjne Focusly dotrą do jeszcze większej liczby odbiorców.

W 2021 roku portfolio Daftcode zasiliły dwie nowe spółki: Sie.Jemy, zajmujące się innowacyjną uprawą roślin w zadaszonej przestrzeni oraz Canna Hemp Lab, z którym stworzyliśmy nowy brand produktów z CBD – Gamecanna.

Nowe kierunki

Mocny powrót po lockdownach odnotowały festiwale Restaurant Week, na które w minionym roku sprzedano ok. 200 tysięcy biletów – to prawie taki sam wynik jak w roku przed pandemią i zamknięciem gastronomii. Natomiast nasz wspólny projekt Restaurant Club, czyli platforma do rezerwacji stolików w starannie wyselekcjonowanych lokalach, doczekał się nowej wersji, która obecnie jest w trakcie pilotażu.

Warto wspomnieć także o tym, że w 2021 roku zajmujący się edukacją Skriware połączył siły z producentem drukarek 3D Zortrax, FinTech Straal z nowym CEO zdobył nowych, zagranicznych klientów, a aplikacja treningowa Fitney weszła do Ameryki Południowej. Nasze spółki wypływają na szerokie wody, co jest możliwe dzięki wsparciu ekosystemu Daftcode, pracy świetnej kadry zarządzającej i zaangażowaniu naszych zespołów.

Autor: Paweł Seweryn, managing partner w Daftcode