PKO Bank Polski stawia na startupy. Właśnie wdrożył elektroniczny długopis stworzony przez IC Solution

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

Udostępnij:

PKO Bank Polski w ramach programu Let’s Fintech wspiera startupy posiadające innowacyjne pomysły z zakresu nowych technologii. Jednym z wdrożonych rozwiązań jest system digitalizacji danych stworzony przez startup IC Solutions – wykorzystujący technologię długopisu cyfrowego.

Aby sprawdzić jak dokładnie wygląda współpraca pomiędzy PKO Bankiem Polskim, a startupami postanowiłam odwiedzić główną siedzibę banku i porozmawiać z obiema stronami. Przedstawiciele PKO Banku Polskiego powiedzieli o tym w jaki sposób wspierają startupy i jaką naukę wynieśli z tego doświadczenia. Natomiast przedstawiciele startupu IC Solution opowiedzieli o tym w jakich okolicznościach nawiązali współpracę z PKO Bankiem Polskim, co było dla nich najtrudniejsze w tej kooperacji i jak ona przebiegała.

Let’s Fintech with PKO Bank Polski

Let’s Fintech with PKO Bank Polski to program partnerstw ze startupami,  w ramach którego bank poszukuje rozwiązań z branży fintech, gotowych do przeprowadzenia pilotaży wewnętrznych i produkcyjnych oraz wyskalowania biznesu w partnerstwie z bankiem.

Nabór startupów prowadzony jest w trybie ciągłym. Każdy startup, który posiada co najmniej MVP swojego rozwiązania, i który przejdzie przez proces rekrutacyjny może skorzystać z programu. Bank oferuje własne środowisko testowe oraz wsparcie ekspertów technologicznych i biznesowych. Startupy zainteresowane współpracą mogą wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie banku.

Jak się jednak okazuje, w poszukiwaniach innowacyjnych firm, bank nie ogranicza się do oczekiwania na chętnych. Przedstawiciele banku biorą udział w wielu wydarzeniach branżowych, gdzie prowadzą scouting poszukując nowoczesnych rozwiązań, które mogłyby sprawdzić się w sektorze finansowym.

Podobnie było w przypadku współpracy PKO Bank Polski ze startupem IC Solution z Poznania. Obie strony miały okazję spotkać się na wydarzeniu organizowanym przez Microsoft. Jak się później okazało, spotkali się w idealnym momencie.

– Dwa lata temu rozpoczęliśmy inicjatywę Oddziałów Laboratoryjnych. Dzięki nim, udostępniamy rzeczywiste środowisko banku, na potrzeby testowania nowych innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz produktowych.  Nasze laboratoria to również źródło wiedzy na temat procesów, których skrócenie może ułatwić codzienne życie bankowości oddziałowej – wspomina  Mariusz Ziemba, kierownik techniczny „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” – Skrócenie czasu skanowania i archiwizacji dokumentów bankowych było jedną z pierwszych potrzeb wskazanych przez naszych pracowników.  Niedługo po tym,  spotkaliśmy ludzi z firmy IC Solutions, którzy stworzyli genialne rozwiązanie do digitalizacji dokumentów.

Digitalizacja dokumentów bez skanowania

IC Solutions od 2013 roku pracuje nad swoim rozwiązaniem, systemem digitalizacji danych, wykorzystującym technologię długopisu cyfrowego, który w uproszczeniu rozpoznaje pismo i przekazuje zapisywaną treść automatycznie do komputera. Platforma zbiera również dane zapisywane na ekranach dotykowych. Pomysł na startup powstał gdy założyciele byli jeszcze na studiach doktoranckich na UAM w Poznaniu. Założyciele początkowo chcieli zająć się oprogramowaniem do odczytywania mowy, jednak po analizie rynku pomysł z obszaru mowy przeniósł się na obszar pisma.

– Nasza obecność na wydarzeniu w Microsofcie była niczym innym jak chęcią nawiązania współpracy z dużymi firmami. Zdawaliśmy sobie sprawę, że nasze rozwiązanie pasuje do banku i tego co się dzieje w oddziałach. Występowaliśmy tam, a nasza prezentacja wywołała duże zainteresowanie. Następnie w kuluarach wymieniliśmy wiele ciepłych słów z przedstawicielami PKO Banku Polskiego, a chwilę potem bank zaprosił nas na spotkanie do swojej siedziby, a potem już poszło – dodaje Rafał Witkowski, CEO IC Solution.

Obie strony zgodnie twierdzą, że spotkały się w połowie drogi. PKO Bank Polski przyznaje, że zależało mu na tym, by przyciągnąć do siebie innowacyjne firmy technologiczne, a IC Solutions szukało dużego partnera, który rozpędzi ich działalność. Poza tym był jeszcze jeden aspekt, który sprawiał, że był to idealny moment na tego typu kooperację.  

– Od momentu pierwszego spotkania z IC Solutions zdążyliśmy uruchomić autorski program  służący współpracy ze startupami, czyli – „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”. Początkowo była to ścieżka akceleracyjna  w ramach MIT Enterprise Forum Poland. Obecnie jest to  nasza własna platforma do promowania i wdrażania innowacji a IC Solutions został jednym z pierwszych startupów biorących udział w procesie akceleracji– podkreśla  Mariusz Ziemba.

Kiedy IC Solutions spotkało się z PKO Bankiem Polskim ich rozwiązanie było na najwyższym poziomie gotowości technologicznej. W każdej chwili można było je wdrażać. Mało tego, startup miał już za sobą produkcyjne wdrożenia swojego rozwiązania i rekomendacje. Jednym z największych projektów zrealizowanych przez startup, do tamtej chwili, była współpraca z Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, która wykorzystuje długopisy cyfrowe z Poznania na misjach obserwujących wybory w krajach, w których  zagrożona jest demokracja. Dzięki IC Pen (rozwiązanie długopisów cyfrowych firmy IC Solutions) dane spływają do centrali OBWE w czasie rzeczywistym, dzięki czemu można ogłosić raport z misji jeszcze przed ogłoszeniem wyników wyborów.

Niemniej IC Pen w PKO Banku Polskim po raz pierwszy został wykorzystany w zupełnie innym przeznaczeniu. – Dopiero w PKO Banku Polskim rozpoczęliśmy wykorzystywanie naszej technologii w taki sposób, że powstałe dokumenty w wersji elektronicznej stanowią jakąś wartość, są ważne prawnie i wiążące. Po raz pierwszy urealniła sie tak naprawdę misja naszego rozwiązania, czyli fakt, że chcemy likwidować papier w organizacjach – zaznacza Rafał Witkowski.

Obecnie rozwiązanie wprowadzone jest w oddziałach PKO Banku Polskiego w Warszawie, Poznaniu, Łodzi oraz Grójcu. Równolegle, toczy się wdrożenie pilotażowe systemu IC Pen w oparciu ekrany dotykowe – oddziały w Warszawie, Poznaniu, Krakowie i Toruniu. Elektroniczny długopis cieszy się ogromnym zainteresowaniem i zbiera same pozytywne opinie. Zdarzało się nawet, że ludzie zakładali konto w PKO Banku Polskim po to, by przetestować to rozwiązanie. Niemniej droga do momentu, w którym obie strony obecnie się znajdują była pełna ciężkiej pracy

Długa droga do sukcesu

– Po pierwsze korporacja to ustrukturyzowana, dobrze zarządzana firma o skali nieporównywalnej z niczym z czym się mierzyliśmy do tej pory. Wymagało to od nas wiele pracy. Rozwiązanie mieliśmy gotowe w rozumieniu technologicznym, jednak musiało ono zostać spersonalizowane. Stawiało to szereg wyzwań. Musieliśmy nauczyć się komunikacji, co odbywało się w bardzo pozytywnej atmosferze. Można powiedzieć, że byliśmy inkubowani od strony mentorskiej, technologicznej oraz prowadzenia projektu. Nie było dwóch stron barykady, mieliśmy ustawiony cel, który realizowaliśmy wspólnie. Gdyby nie takie podejście PKO Banku Polskiego, taka firma jak my, nigdy nie dotarłaby do tak ogromnej organizacji – komentuje Przemysław Jesionowski, Partner Zarządzający IC Solutions.

Mariusz Ziemba przyznaje, że od strony technologicznej było to pierwsze tak duże wdrożenie rozwiązania startupowego w PKO Banku Polskim. Umowa została podpisana w kwietniu 2018 roku, a już pod koniec września rozpoczął się pilotaż produkcyjny. W tym czasie startup przystosował i wprowadził swoją aplikację do banku, a dział IT banku zintegrował ją z pięcioma najważniejszymi systemami.

– To było bardzo ważne doświadczenie dla obu stron. Jako organizacja jesteśmy nastawieni na bardzo duże bezpieczeństwo naszych klientów i naszych danych, więc połączenie wszystkich systemów miało bardzo duże znaczenie.  Nasze batalie z różnymi jednostkami bezpieczeństwa, myślę, że pozostaną długo w pamięci (śmiech) – dodaje Edyta Tararuj, mentor projektu po stronie PKO Banku Polskiego. – Przykład PKO Banku Polskiego i IC Solutions pokazuje jak można połączyć giganta z mniejszą firmą i jak dużo korporacja może na tym zyskać. Finalnie to rozwiązanie optymalizuje koszty pod względem archiwizacji, czasu pracy naszych doradców jak i samej informacji zwrotnej z naszych oddziałów.

Rafał Witkowski przyznaje przy tym, że zaskoczyła ich złożoność struktur banku oraz prac, które musiały zostać wykonane. – Kiedy układaliśmy sobie ten projekt technicznie, to on wydawał się bardzo prosty, tam nie trzeba było dużo zrobić, żeby to zaczęło działać. Jednak okazało się, że poziom skomplikowania samego banku sprawił, że to co wydawało się nam proste, było w rzeczywistości może nie trudne, ale długotrwałe – dodaje Rafał Witkowski.

PKO Bank Polski również wyniósł pewną naukę z tej współpracy. Mariusz Ziemba tłumaczy, że była to pierwsza tak duża integracja banku ze startupem,. W związku z tym korporacja miała okazję ustalenia pewnych procesów do wdrażania innowacji technologicznych, dzięki czemu kolejne projekty przebiegają płynniej. Jest to ciągły proces uczenia się i z każdym wdrożeniem nabieramy jako bank coraz większego doświadczenia.

Kilka rad dla startupów

Pod koniec rozmowy zapytałam przedstawicieli obu stron o pakiet rad dla startupów, które przymierzają się do współpracy z korporacjami. Oto co usłyszałam:

Rafał Witkowski: Przede wszystkim nie wolno się bać. Często występuje lęk przed osobami z dużych organizacji. Jeżeli robimy coś naprawdę fajnego, to wszystkim stronom zależy, by odnieść sukces.

Rafał Witkowski

Druga rada to: nie lekceważyć dużych organizacji i nie kłaść wszystkiego na jedną kartę. Kiedy zaczynaliśmy naszą współpracę w kwietniu, byliśmy przekonani, że do wakacji wszystko będzie zrobione i wdrożone. Okazało się, że w wakacje mieliśmy gotowe dopiero wstępne ustalenia do ustaleń (śmiech). To musiało trwać, więc trzeba to brać pod uwagę.

Przemysław Jesionowski: Moja rada to: słuchać. Nie iść z gotowym rozwiązaniem i przekonaniem, że stworzyliśmy ósmy cud świata. Trzeba pozbyć się pychy. Konfrontować rozwiązanie z rynkiem, bez względu na to czy jest to duży klient typu PKO Bank Polski, czy mniejszy. Słuchać feedbacku, bo tylko tak rodzą się dobre rozwiązania. Pomysł może być dobry ale jeśli nie słuchamy klienta, to pozostaniemy ze świetnym pomysłem, który nigdzie się nie skomercjalizował.

Przemysław Jesionowski fot. Tomasz Kaczmarek

Edyta Tararuj: Powtórzę: nie bać się! Wierzymy w realizowane projekty i słuchamy naszych partnerów. Pomysły pączkują i w wielu wypadkach okazuje  się, że na ich podstawie można zrobić dużo, dużo więcej niż się zakładało. Z drugiej strony należy być przygotowanym na to, że nie każdy projekt w pierwotnej formie musi okazać się sukcesem produkcyjnym. Jeśli rozwiązanie nie jest do końca trafione, nie oznacza to, że na jego bazie nie można stworzyć czegoś lepszego.

Edyta Tararuj

Przemysław Jesionowski przyznaje, że współpraca z PKO Bankiem Polskim, to dla IC Solutions ogromna trampolina, która umożliwiła rozwój projektu, również poza współpracą z bankiem. – To jest niesamowity lewar dla naszego projektu. Jesteśmy dumni, że zrobiliśmy to wspólnie i doprowadziliśmy do tego, że nasze rozwiązanie jest w oddziałach i działa fizycznie. Co więcej, cieszymy się, że współpraca przy projekcie wdrażającym długopisy cyfrowe doprowadziła nas do rozwijania razem projektu zbierania podpisów na ekranach dotykowych.”.  PKO Bank Polski mówi o tym i komunikuje tę współpracę rynkowi. To był kolejny etap rozwoju PR naszej firmy. Dzięki temu rozpoczęliśmy rozmowy z kolejnymi dużymi firmami na Polskim rynku , a dzięki doświadczeniu z PKO Bankiem Polskim wiemy już, jak się do tego zabrać – dodaje Przemysław Jesionowski.