Platforma Startowa Unicorn Hub podsumowuje 2020 rok

Dodane: 26.11.2020

Marta Wujek

Udostępnij:

– Działanie platformy startowej Unicorn Hub rozpoczęliśmy w styczniu 2019 roku, więc za nami już blisko dwa lata pracy ze startupami nad rozwojem ich biznesów. Ten okres czasu bez wątpienia możemy uznać za efektywny i korzystny, choć okupiony ciężką pracą i wielkim wysiłkiem całego ekosystemu – komentuje Agata Koprowska, Manager ds. rozwoju.
Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne, podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Platforma Startowa Unicorn Hub, której animatorem jest Fundacja OIC Poland, jako jedna z sześciu platform startowych, wspiera startupy zgodnie  z programem operacyjnym 1.1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Jako Unicorn Hub celuje w startupy z szeroko rozumianej branży IT/ICT, Smart City/Transport czy Medycyna i Zdrowie. W zakres branżowy wchodzą startupy z bardzo szerokiego spectrum tych branż, dla przykładu w medycynie aktualnie inkubowane są nowatorskie rozwiązanie technologiczne w postaci sztucznego zwieracza cewki moczowej, a także innowacyjny ekstrakt roślinny do zastosowania w farmacji i kosmetologii. Tak samo w branży transport i smart city, znajdziemy takie rozwiązania jak inteligentne ramię do ładowania pojazdów elektrycznych. Podobnie w branży IT/ICT Unicorn Hub wspiera przykładowo startup oferujący innowacyjne rozwiązanie skierowane do hoteli rekreacyjnych, które przemienia hotel w pełni interaktywny świat gry czy platformę umożliwiającą znakowanie kryptografią i uzupełnianie metadanymi materiałów audio-wideo.

Dobry początek 2020 roku

– Rok 2020 zaczynaliśmy z planem dalszej pracy nad rozwojem innowacyjnych pomysłów, promowaniem platformy startowej w wielu miejscach w Polsce, planowaniem bezpośrednich spotkań, konferencji, warsztatów, konsultacji z pomysłodawcami, ciągłym ulepszaniem procesu inkubacji, jak i naszych, wewnętrznych procesów. Co nam przyniósł rok 2020r. i czym nas zaskoczył? Po pierwsze, śmiało możemy stwierdzić, iż zostaliśmy docenieni przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, a to jak wiadomo, uskrzydla. Rok rozpoczęliśmy zatem z jeszcze większą motywacją do działania niż mogliśmy przypuszczać – mówi  Agata Koprowska.

Unicorn Hub otrzymał dodoatkowe środki na rozwój platformy. Początkowa wartość projektu wynosiła ponad 12 milionów i została zwiększona o ponad 50 proc.. Co za tym idzie, zwiększona została liczba startupów, które są inkubowane w poszczególnych rundach (z 20 do 40), jak również łączna pula wnioskodawców, którzy zostali zaproszeni  do 4-miesięcznego programu rozwojowego. Unicorn Hub zweryfikował rynkowo łącznie 230 podmiotów. Dodatkowe środki to również dodatkowe obowiązki. Zwiększony został zatem potencjał kadrowy, zostali zatrudnieni nowi managerowie inkubacji i nowi eksperci. W platformy zostało zaangażowanych aktualnie ośmiu managerów inkubacji, którzy dzięki posiadanej wiedzy, a w szczególności głębokie branżowe i biznesowe doświadczenia, są w stanie wspierać startupy z różnych branż i na różnym poziomie rozwoju.

Wybuch pandemii

Wybuch pandemii w Polsce i na całym świecie wpłynął również na działania Unicorn Hub. Pojawiła się obawa, czy platforma sprosta oczekiwaniom startupów? Czy będzie w stanie testować pomysły rynkowo? Czy uda się przeprowadzić eksperymenty i dotrzeć do potencjalnych klientów? Wreszcie, czy uda się zminimalizować ryzyko opóźnień, zapewnić networking, dostosować modele biznesowe do nowej rzeczywistości? Początki były trudne dla całego ekosystemu szczególnie dla kadry zarządzającej i managerów inkubacji.

– Cały nasz program należało przeorganizować w bardzo krótkim czasie, nie tracąc przy tym wysokiej jakości oferowanego wsparcia. Przygotowaliśmy cały program inkubacji oraz selekcji i oceny wniosków na nowo, w trybie online lub w sposób hybrydowy. Potwierdziliśmy skuteczność działań w formie hybrydowej podczas organizacji Demo-Day w lipcu i sierpniu dla 37 startupów, na którym zgromadziliśmy kilkadziesiąt zewnętrznych podmiotów: funduszy VC, aniołów biznesu czy zagranicznych inwestorów – tłumaczy Agata  Koprowska.

Co zaskakujące, Covid-19 przyczynił się do zoptymalizowania procesów administracyjnych i intensyfikacji działań prowadzących do budowy relacji. Głównym zadaniem dla managerów inkubacji i wspieranych spółek stało się znalezienie odpowiedzi na pytania: W jaki sposób zagrożenia przekuć w szansę? Jak dostosować model biznesowy do panujących realiów? Nastąpiła pewnego rodzaju rewolucja na rynkach również w pomysłach biznesowych. Paradoksalnie, w związku z sytuacją, wzrosła życzliwość i wrażliwość społeczna. W trakcie lockdownu ludzie mieli więcej czasu i zdecydowanie łatwiej było się umówić na spotkanie biznesowe w trybie online. Eksperymenty rynkowe, testy, badania zostały przeniesione do świata wirtualnego i to się bez wątpienia sprawdziło. Unicorn Hub zapewnił również inkubowanym spółkom dodatkowe warsztaty z zakresu umiejętności pitchowania oraz prowadzenia rozmów z inwestorami online, budowania marki osobistej w social mediach. Pozytywny feedback od startupów był potwierdzeniem słuszności przyjętej strategii wsparcia.

Wartość w ludziach

Współpraca całego ekosystemu, partnerstwa, które buduje Unicorn Hub to jego wielka przewaga. Ogromna determinacja zespołu, o dobrze dobranych umiejętnościach i wiedzy, którzy nawzajem się wspierają, pokazuje jaką wartość w innowacjach stanowią ludzie.

– Patrząc wstecz, na cały rok 2020, możemy pochwalić się faktem, iż plan rozwojowy i założenia merytoryczne w trzech rundach inkubacji prowadzonych w tym roku, pomimo zaskakującej sytuacji na rynku, udało nam się zrealizować w 100 proc.. To prawdziwy sukces.  Poziom rozwoju startupów podczas inkubacji, potwierdzenie ich innowacyjności i odpowiedź nowatorskich rozwiązań na rzeczywiste potrzeby rynkowe, odzwierciedla bardzo wysoki wskaźnik startupów, które uzyskały dofinansowanie na wdrożenie rynkowe z poddziałania 1.1.2 POPW. Dotychczas z 29 startupów, które pozytywnie ukończyły proces inkubacji i aplikowały o dofinansowanie, 22 otrzymało dotację. To dla naszego zespołu prawdziwa motywacja do dalszych działań nad udoskonaleniem wsparcia jakie możemy zaproponować – mówi Agata Koprowska.

Sukcesy startupów

Efekt współpracy z Unicorn Hub to indywidualne sukcesy konkretnych startupów, choćby zespół Pioligon – finalista 3 edycji programu MIT Enterprise Forum CEE, który przy użyciu metod obliczeniowych z powodzeniem rozwija platformę do projektowania leków peptydowych. To także, nawiązane partnerstwa pomiędzy startupami Unicorn, przykładowo startup BIMproQr, który oferuje rozwiązania dla deweloperów budowlanych w Azji Środkowo-Wschodniej, a który dzięki wsparciu Unicorn nawiązał partnerstwo z najważniejszą organizacją architektów i budowlańców w tym regionie, a mianowicie SIBL (Singapurski Instytut Budownictwa).

Cenne partnerstwa

Zbliżający się ku końcowi rok, to także rozwój partnerstwa samej platformy Unicorn Hub, m.in. rozpoczęcie współpracy z dużym ekosystemem startupowym i funduszem inwestycyjnym z Izraela, firmą Amazon w zakresie wsparcia startupów IT, czy Tarnobrzeską Specjalną Strefą Ekonomiczną. Mimo wielu twardych i mierzalnych wskaźników, Unicorn może się pochwalić również czymś ludzkim i relacyjnym, to startupy, które dostały się do inkubacji, jak również, te które z różnych przyczyn  nie przeszły procesu selekcji, polecają naszą platformę – „tak to tu warto aplikować”, „to tu dostaniesz wsparcie na najwyższym poziomie”, takie głosy docierają do przedstawicieli platformy.

Niepowodzenia

– Rok 2020 to jednak nie tylko sukcesy okupione ciężką pracą, to także niepowodzenia, choć mówienie o nich nigdy nie jest prostym zadaniem. Z drugiej zaś strony bez porażek mniejszych i większych ciężko mówić o rozwoju. To właśnie potknięcia i awarie tworzą w nas większą siłę do budowania coraz lepszego systemu inkubacji. Przede wszystkim, przewidywaliśmy spadek zainteresowania i mniejszą liczbę wniosków inkubacyjnych składanych do platform, z uwagi na nasycenie rynku w pierwszej fazie działalności platform w 2019r. Covid-19, a tym samym rosnące obawy potencjalnych pomysłodawców, jeszcze mocniej pogłębił spadki. Faktycznie liczba wniosków składanych w procesie naboru i selekcji do „Unicorn Hub” zmalała o połowę. Sytuacja ta skłoniła nas do większej intensyfikacji działań promocyjnych, szukania nowych kanałów dotarcia do potencjalnych, przyszłych innowatorów, a także do otwarcia się w większym stopniu na pomysłodawców z zagranicy – komentuje Agata Koprowska.

Jaki będzie 2021 rok?

Przed nami nowy 2021 rok, który niesie ze sobą nowe wyzwania, szanse i zagrożenia. Najbliższy plan działania Unicorn ma już wyznaczony i patrzy na niego z dużym optymizmem i zapałem do pracy ze startupami. Do 30 listopada 2020r. platforma przyjmuje zgłoszenia do 5 rundy inkubacji w Unicorn Hub i zachęca, aby wykorzystać tę możliwość i zgłosić swój pomysł biznesowy.

Poza tym Unicorn planuje pozyskać nowych partnerów i ekspertów branżowych, ze szczególnych uwzględnieniem medycyny oraz transportu/smart city. Startupom w procesie inkubacji da możliwość współpracy z ekspertami, którzy przez cały okres inkubacji, będą pomagać w rozwoju ich pomysłu. Wsparcie to obejmuje takie płaszczyzny jak: finansowa, biznesowa, technologiczna, prawna, ochrona własności intelektualnej czy marketingowa.

– Wartością dodaną, jaką zaoferujemy będą także indywidualne usługi specjalistyczne, dzięki którym sfinansujemy startupom przygotowanie MVP do testów rynkowych. Ponadto, mocno koncentrujemy się wokół poszerzania naszego zakresu działania, zwiększania wiedzy i doświadczeń wśród managerów inkubacji, jeszcze większej liczby przedstawicieli funduszy inwestycyjnych podczas Demo Day, oferujących wejścia kapitałowe. Chcemy także promować Polskę Wschodnią, w tym szczególnie Lubelszczyznę i Podkarpacie, jako regiony otwarte na zagraniczne inwestycje. Wobec tego będziemy aktywnie przyciągać inwestorów, jak również pomysłodawców z zagranicy. Pierwszymi rynkami, na których będziemy promować platformę „Unicorn Hub”, będzie Ukraina, Białoruś i Węgry – dodaje Agata Koprowska.

W 2021 roku Unicorn Hub planuje dwie kolejne rundy inkubacji. Przed platformą praca z blisko 80 startupami, weryfikacja rynkowa pomysłów, budowa MVP oraz przygotowanie ich zgodnie z wytycznymi PARP do aplikacji w konkursie z poddziałania 1.1.2  „Rozwój startupów w Polsce Wschodniej”, w tak profesjonalny sposób aby mogli otrzymać dofinansowanie do 1 miliona złotych, które umożliwi im wejście na rynek i rozpoczęcie sprzedaży swoich innowacyjnych produktów i usług.

icon-112px-padlock Created with Sketch.

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem