Po pierwszym roku działalności mamy ponad 350 klientów. Oto jaki ich pozyskaliśmy

Dodane:

Kacper Zieliński Kacper Zieliński

Udostępnij:

Kilka dni temu minął rok od pierwszego castingu na świecie przeprowadzonego w systemie Vendo. Polski startup powstał w myśl „wielkie talenty nie mieszkają tylko w dużych miastach” i po kilkunastu miesiącach działalności skupia ponad 350 klientów z branży wideo.

fot. unsplash.com

Skupia także 80% najlepszych domów produkcyjnych w naszym kraju i ponad 15 000 osób chętnych do występowania w produkcjach TV. Pytanie, jak wygląda tworzenie platformy internetowej od podstaw oraz jakie problemy napotkali twórcy aplikacji, która ma za zadanie umożliwić każdemu pokazanie swoich zdolności przed kamerą? 

Jak wspomina główny wizjoner Vendo, Łukasz Białkowski, tworząc projekt platformy, myślał o narzędziu globalnym, które ma za zadanie połączyć ze sobą producentów i reżyserów obsady z potencjalnymi aktorami i epizodystami. 

Tworząc narzędzie innowacyjne i dostosowane do każdego, niezwykle trudno przewidzieć co wydarzy się za miesiąc czy dwa, ponieważ nie kroczymy po przetartych śladach tylko kreujemy nową rzeczywistość. Tworząc zespół zapisaliśmy pięć punktów, które staramy się wypełniać każdego dnia, aby wprowadzać naszą firmę na nowe, lepsze tory w biznesie. 

1. Klienci będą gotowi korzystać z Twojego narzędzia tylko wtedy kiedy sam uwierzysz w jego doskonałość

Przy prowadzeniu startupu bardzo ważna jest początkowa idea oraz wiara we własny produkt. Podczas pierwszych miesięcy pracy z Vendo przechodziliśmy każdy punkt w aplikacji, aby osiągnąć dokładnie taki sam efekt, jaki pojawił się w naszych głowach wiele miesięcy wcześniej. Po wprowadzeniu platformy do użytku publicznego byliśmy pewni, że nasze narzędzie jest zrealizowane w sposób możliwe najlepszy i tak komunikowaliśmy to naszym klientom. 

Wiara we własny produkt sprawiła, że każdego dnia „odkrywaliśmy” nowe perspektywy dla naszego narzędzia i cieszyliśmy się, iż możemy współtworzyć przyszłość polskiej i globalnej sceny castingowej. Energię, wytworzoną w naszym gronie przekazywaliśmy na spotkaniach, co w połączeniu z dobrze dopracowanym narzędziem castingowym wykreowało duet pozwalający na pozyskanie 80% rynku w zaledwie kilka miesięcy. 

2. Dostosowanie swojego pomysłu do potrzeb konsumenta to klucz do sukcesu

Zachęcenie do bycia częścią społeczności klientów Vendo to pierwszy etap, następny był znacznie trudniejszy. Po kilkunastu spotkaniach zebraliśmy wiele uwag i spostrzeżeń, które pomogły w dostosowaniu naszej idei do aktualnych potrzeb rynku. 

Pierwszą lekcję, którą otrzymaliśmy od naszych klientów to otwarcie castingów do osób spoza bazy Vendo. Stworzyliśmy wtedy selekcje publiczne, które umożliwiły osobom niezarejestrowanym na podgląd aktualnych castingów oraz możliwie jak najszybsze dołączenie do trwających selekcji. Bardzo mocno zaktywizowaliśmy w ten sposób zarejestrowanych już użytkowników oraz umożliwiliśmy aktorowi lub epizodyście udział w wielu castingach w tym samym czasie. 

Wprowadzone zmiany sprawiły, iż coraz większe grono domów produkcyjnych decydowało się na przeprowadzanie castingów w sferze internetowej. Bardzo cieszyła nas tendencja zwyżkowa, ale jako platforma castingowa nie byliśmy jeszcze w stanie zapewnić wystarczającej liczby osób uczestniczącej w selekcjach (nasza baza liczyła wtedy niecałe 500 osób). 

Organizowaliśmy coraz więcej castingów, ale nasze możliwości związane z zachowaniem ciągłości rejestracji aktorów były niewystarczające. Sami wykreowaliśmy sytuację, w której kilka domów produkcyjnych zaprzestało organizowania swoich selekcji na parę miesięcy, ponieważ nie byli wstanie znaleźć potrzebnych im epizodystów. 

Zauważając problemy użytkowników związane ze zbyt skomplikowaną rejestracją, zdecydowaliśmy się na ułatwienie tego procesu zmieniając nasze postrzeganie „idealnego kandydata” o 90 stopni. Proste zakładanie konta sprawiło, iż zdołaliśmy zebrać bazę kilkunastu tysięcy osób. Pokazaliśmy tym samym, iż jesteśmy już gotowi na współpracę z najlepszymi graczami na rynku. Domy produkcyjne, które wstrzymały się z organizacją selekcji online są dzisiaj naszymi stałymi klientami. 

3. Multitasking to pierwsze słowo w startupowym słowniku 

W Vendo staramy się dzielić pracą oraz zmieniać obowiązki zespołu w każdym tygodniu. Uważamy, iż multitasking pozwala na kreatywne działanie oraz lepsze zrozumienie pracy całego zespołu. Każdy pracownik jest u nas odpowiedzialny za zdobywanie nowych zleceń, montowanie filmów promocyjnych, kontakt z klientem, odpowiadanie na czatach oraz wiele innych. Dzięki formie wymiany obowiązków jesteśmy w stanie zachować ciągłość w funkcjonowaniu platformy 7 dni w tygodniu. 

4. Myślenie „skalą” otwiera horyzonty przy wykonywaniu codziennych obowiązków

Kiedy zaczynasz myśleć o swoim biznesie w sposób wielki i globalny, otwierasz przed sobą ocean możliwości. Problemy dnia codziennego przestają mieć znaczenie, a praca staje się Twoją pasją i marzeniem a nie obowiązkiem. Jeśli Twoje myśli Cię przerażają to wiedz, że zmierzasz w dobrym kierunku.

5. Wytrwałość 

To już ostatni punkt na naszej liście. Wydaje się niezwykle błahy i wielokrotnie powtarzany, ale bez wytrwałości budowanie jakiejkolwiek marki nie ma sensu. Na Vendo zrealizowaliśmy już blisko 500 projektów. Pamiętamy wszystkie, a do każdego użytkownika staramy się podchodzić indywidualnie. Na każdy komentarz pozostawiony pod naszym postem odpisujemy samodzielnie, a do osób starszych jeździmy osobiście i pomagamy w zakładaniu kont.

Pomimo wielu przeciwności takich jak wyzwiska ze strony innych podmiotów castingowych na rynku, prób użycia siły lub nawet zastraszania nigdy się nie poddaliśmy. To właśnie wytrwałość sprawiła, że z uśmiechem na twarzy jesteśmy witani w domach mediowych i powoli zaczynamy być postrzegani jako przyszłość, a nie zwykła alternatywa. 

Kacper Zieliński  

Project Manager w Vendo

Pierwsze kroki w branży stawiał w TVN24, gdzie współtworzył programy newsowe i pełnił dyżury produkcyjne. Potem rozpoczął pracę w najlepszym domu produkcyjnym w Polsce. Jako Project Manager w Vendo odpowiada za prawidłowe działanie platformy oraz sprawuje pieczę nad wszystkimi procesami związanymi z jej funkcjonowaniem.