Poczta Polska do 2022 roku postawi 2 tys. automatów zewnętrznych do odbioru przesyłek

poczta polska do 2022 roku postawi 2 tys automatow zewnetrznych do odbioru przesylek
Udostępnij:
Poczta Polska poinformowała, że w związku z dynamicznie rozwijającym się rynkiem e-commerce zamierza zwiększyć ilość paczkomatów zewnętrznych o 2 tys. Docelowo będzie ponad 20 tys. punktów odbioru przesyłek w sieci click & collect w 2022 roku.

– Poczta Polska podjęła strategiczną decyzję, która zakłada większe udogodnienia dla klientów i naszych partnerów biznesowych. Rynek e-commerce może w najbliższych latach osiągnąć pułap nawet 100–120 mld zł rocznie. To dwa razy więcej niż szacowano jeszcze na początku tego roku. Poczta Polska już teraz jest jednym z liderów rynku przesyłek kurierskich i chce nadal umacniać swoją pozycję. Bezpieczne formy doręczania przesyłek mają coraz większe znaczenie, dlatego Poczta będzie rozwijać sieć automatów do odbioru przesyłek – mówi w komunikacie Tomasz Zdzikot, prezes zarządu Poczty Polskiej.

Tylko w przyszłym roku do użytku zostanie oddanych 500 tego typu urządzeń, a w kolejnym roku ich liczba wzrośnie czterokrotnie. Dodatkowo zapowiedziano, że zwiększy się ilość punktów odbioru i nadawania przesyłek. Obecnie takich miejsc jest 13 tys. i są to placówki pocztowe, sklepy Żabka, kioski i saloniki prasowe Ruchu oraz wybrane stacje Orlen. W 2021 roku ma być ich 15 tys., a w 2022 roku 20 tys. 

– Rozwój sieci automatów Poczty Polskiej umożliwi klientom wybór jednej z najbardziej komfortowych form odbioru przesyłek. Kurier może dostarczyć e-zakupy bezpośrednio na adres, zamawiający może także je odebrać w wybranym punkcie: placówce pocztowej, punkcie partnerskim Żabka, Orlen i Ruch lub w automacie paczkowym. Jednym z kluczowych wyróżników Poczty Polskiej na rynku usług kurierskich, budującym naszą przewagę konkurencyjną, jest multikanałowość dostaw – podkreśla Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej.

Usprawnienia transportu w Poczcie Polskiej

Poczta Polska już od jakiegoś czasu stawia na rozwój w zakresie sprawniejszego dostarczania przesyłek. Zewnętrzne automaty to nie jedyne nowości, jakie zapowiedziano w tym roku. W czerwcu pisaliśmy o tym, że Poczta Polska pozyskała 500 tys. złotych z unijnego programu „Horyzont 2020”. Pozyskane środki zostaną wykorzystane na rozwój projektu, który ma na celu usprawnić transport przesyłek z Chin do Europy.

– Logistyka międzynarodowa jest od dawna w obszarze strategicznych zainteresowań Poczty Polskiej. Wraz z rozwojem transgranicznego eCommerce współpracujemy z partnerami z Azji, aby sprawnie zorganizować transport i doręczanie przesyłek do Polski i Europy – mówił wtedy Paweł Przychodzeń, wiceprezes Zarządu Poczty Polskiej ds. logistyki. 

Kolejną innowacją są elektryczne ciężarówki, które będa rozwozić paczki Poczty Polskiej. Elektryczny pojazd, który na jednym ładowaniu może przejechać do 200 km, wyprodukowany został przez niemiecką firmę Framo Gmbh i jak zapowiadano w lutym tego roku, będzie on wykorzystywany na polskich drogach. 

Obecnie 25 proc. przesyłek kurierskich stanowią dostawy do punktów odbioru. Poczta przewiduje, że wraz ze wzrostem na rynku e-commerce oraz rozwojem sieci punktów odbioru, w tym automatów paczkowych, w 2022 roku nawet 50 proc. paczek dostarczanych będzie do punktów i automatów paczkowych.