Podpisanie listu intencyjnego wpisuje się w realizowany przez Pocztę Polską program „Elektromobilność”. Poczta Polska będąc największą polską firmą logistyczną, działającą w Europie Środkowo-Wschodniej przygotowuje się do wprowadzenia „Stref Czystego Transportu”. Mają one spowodować ograniczenie emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych, m.in. pyłów i tlenków azotu, zmniejszyć natężenie ruchu samochodowego.
„Strefy Czystego Transportu” – bardziej ekologiczny transport przesyłek pocztowych
– Poczta Polska współpracuje z firmami i instytucjami, które działają na rzecz elektromobilności. Chcemy dzielić się doświadczeniami i wspólnie wypracowywać rozwiązania, które pomogą we wdrażaniu i eksploatacji w naszej flocie aut nisko- i zeroemisyjnych. Zależy nam, aby transport przesyłek pocztowych był w coraz większym stopniu ekologiczny. Chcemy razem z naszymi partnerami skoncentrować się na rozwoju infrastruktury wspomagającej elektromobilność, choćby poprzez montaż ładowarek w naszych sortowniach i przy placówkach pocztowych – podkreśla Paweł Przychodzeń, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. logistyki.
Pierwsza decyzja dotycząca najmu takich samochodów zapadła po przeprowadzeniu największych w Polsce testów aut elektrycznych w 2018 roku. Pierwsze „elektryki” obsługujące transport przesyłek będą mieć ładowność do 800 kg i dopuszczalną masę całkowitą do 3,5 tony. Dołączą do pocztowej floty w przyszłym miesiącu.
Enea łączy siły z Pocztą Polską
Grupa Enea bierze aktywny udział w działaniach na rzecz budowy i rozwoju infrastruktury e-mobility w Polsce. Wykorzystanie na dużą skalę pojazdów elektrycznych wymaga powstania odpowiedniego ekosystemu. Jego częścią są sieci energetyczne oraz podłączone do nich stacje ładowania samochodów elektrycznych. Podpisany list intencyjny jest częścią Programu Rozwoju Elektromobilności w Grupie Enea.
– Grupa Enea wpisuje się w aktualne trendy rozwojowe obszaru elektromobilności i aktywnie uczestniczy w budowie ekosystemu dla e-aut, który otwiera możliwości tworzenia nowych linii biznesowych dla koncernów energetycznych. Zapoczątkowana dziś współpraca z Pocztą Polską jeat zgodna ze strategicznymi planami rozwojowymi Enei w tym obszarze. Liczymy na wymianę doświadczeń, a także budowanie synergii, co pozwoli nam na wykorzystanie szans biznesowych na dynamicznie rozwijającym się rynku e-mobility – mówi Mirosław Kowalik, prezes Enei.
List intencyjny podpisany został pomiędzy Pocztą Polską a Eneą S.A. – sprzedawcą energii oraz z Eneą Serwis, która w zakresie elektromobilności współpracuje KZŁ – producentem polskiej ładowarki dla samochodów elektrycznych „ecoMoto”.
– Enea Serwis posiada doświadczenie w kompleksowym montażu i serwisie stacji ładowania samochodów elektrycznych. Prowadzimy również audyty i prace projektowe związane z tworzeniem optymalnej sieci punktów ładowania. Nasze cenne kompetencje wykorzystamy przy współpracy z Pocztą Polską. Jesteśmy przekonani, że wzajemna współpraca w przyszłości zapewni znaczny wzrost dostępności punktów ładowania – mówi Sławomir Szczot, wiceprezes ds. rozwoju w Enei Serwis.
Intuicyjne stacje ładowania ecoMOTO
Przygotowane na potrzeby Poczty Polskiej stacje ładowania ecoMOTO to zaawansowane i innowacyjne urządzenia, które spełniają wszelkie wymogi ustawy o elektromobilności. Urządzenia te posiadają certyfikat zgodności z normami branżowymi, a niedawno zostały również odznaczone Medalem Prezesa Stowarzyszenia Elektryków Polskich. Każda stacja ecoMOTO posiada dwa gniazda ładowania o mocy 22 kW oraz system zabezpieczeń. ecoMOTO jest bardzo intuicyjna i prosta w obsłudze. Do jej uruchomienia nie trzeba rejestrować się w żadnym systemie ani posiadać specjalnej karty.
– Podpisywane dzisiaj porozumienie to kolejny istotny krok w kierunku rozwoju elektromobilności w Polsce. Wraz z naszymi Partnerami z Poczty Polskiej i Grupy Enea będziemy nie tylko rozwijać infrastrukturę ładowania dla Poczty Polskiej ale również edukować i promować elektromobilność – mówi Krzysztof Magierowski, prezes zarządu KZŁ Bydgoszcz.
Coraz więcej państw decyduje się na korzystanie z elektrycznej floty w spółkach pocztowych i kurierskich. Tym samym rynek pocztowy staje się jednym z kół zamachowych przemysłu samochodowego w dziedzinie aut elektrycznych. Samochody takie wykorzystuje m.in. Royal Mail w Wielkiej Brytanii, Deutsche Post DHL w Niemczech oraz Grupa La Poste we Francji.