Poczta Polska i Żabka jako pierwsze w Polsce będą dowozić paczki elektryczną ciężarówką

poczta polska i zabka jako pierwsze w polsce beda dowozic paczki elektryczna ciezarowka
Udostępnij:
Poczta Polska i Żabka, jako pierwsze w Polsce, przetestują Framo e-truck. Elektryczna ciężarówka od niemieckiego producenta (Framo Gmbh) będzie rozwozić paczki po polskich drogach. Wejście we współpracę z twórcą elektronicznych pojazdów to element strategii związanej z czystym transportem, na który stawiają obie firmy.

Framo e-truck na jednym ładowaniu może przejechać nawet 200 km, ponieważ bateria, w która został wyposażony pojazd ma pojemność 280 kWh. Żabka już rozpoczęła testy, a elektryczna ciężarówka rozwoziła dostawy do sklepów tej marki we Wrocławiu. Natomiast Poczta Polska planuje wykorzystać pojazd do przewozu przesyłek pocztowych w województwie mazowieckim.

– Poczta Polska zgodnie ze znowelizowaną strategią chce zmniejszać emisję CO2 i wprowadzać do swojej floty auta elektryczne. Pod koniec 2019 roku dołączyły do niej pierwsze dostawcze elektryki. Obecnie spółka posiada największą flotę użytkowych e-aut w Polsce. W najbliższych latach chcemy ją rozwijać o kolejne samochody elektryczne i zasilane paliwami alternatywnymi CNG/LNG – wyjaśnia Justyna Siwek, rzeczniczka Poczty Polskiej.

Zarówno Poczta Polska, jak i Żabka od dłuższego czasu interesują się elektryfikacją w swojej logistyce. Dlatego nie są to pierwsze działania w tym zakresie dla obu firm. Poczta Polska testuje pojazdy elektryczne już od 2018 roku i do tej pory zdążyła skorzystać z oferty siedmiu marek. Każdy z tych samochodów miał ładowność do 800 kg. Natomiast w połowie maja zeszłego roku Poczta Polska zakończyła testy pojazdów elektrycznych do 3,5 tony, które posiadają ładowność większą niż 800 ton – w czasie tych testów skorzystano z ośmiu marek z polskiego rynku.

Żabka buduje zrównoważony transport

Żabka jest jedną z pierwszych sieci handlowych nad Wisłą, która wprowadza do swojej logistyki elektryczne pojazdy. W lipcu zeszłego roku pisaliśmy o tym, że firma weszła we współpracę z marką Volkswagen Samochody Użytkowe. W efekcie sieć sklepów przetestowała na poznańskich drogach samochód elektryczny e-Crafter.

– Współpraca Żabki z Volkswagen Samochody Użytkowe, to świetny przykład synergii firm działających w różnych branżach, na rzecz środowiska naturalnego i poprawy komfortu życia mieszkańców w naszym mieście. Prośrodowiskowe podejście, to naturalny kierunek funkcjonowania i rozwoju sieci Żabka. Jako firmie innowacyjnej zależy nam na kreowaniu trendów w branży, w tym jakże ważnym obszarze, jakim jest ekologia. Chcemy wyznaczać kierunki rozwoju transportu w miastach, które są zgodne z wymaganiami ochrony środowiska – mówił wtedy Adam Manikowski, Wiceprezes ds. Operacyjnych w Żabka Polska.

Piotr Łakomy, dyrektor Marki Volkswagen Samochody Użytkowe, powiedział wtedy, że samochody elektryczne są przyszłością logistyki miejskiej i choć póki co nie są jeszcze widoczne w centrach miast, to o elektromobilności powinniśmy mówić już teraz. Bo to właśnie teraz rozpoczynają się zmiany, które wpłyną na wygląd dostaw ostatniej mili, czyli dostaw do finalnego klienta.

Natomiast Jens Ocksen, prezes zarządu Volkswagen Poznań Sp. z o.o., powiedział, że elektromobilność to dzisiaj jeden z najważniejszych trendów w motoryzacji. Dla Volkswagen Poznań, jako fabryki samochodów, oznacza to nie tylko posiadanie kompetencji w budowie aut elektrycznych i komponentów, ale również aktywny udział w rozwoju zrównoważonego transportu.

Jak widać coraz więcej dużych firm interesuje się rozwojem elektromobilności. I bardzo dobrze, bo opłakany stan powietrza w naszym kraju wymusza na nas zmiany. Najwyższy czas, by pojazdy elektryczne przestały być ciekawostką, lub opcją dla bogatych. Trzeba samochody elektryczne „zatrudnić” do pracy. Im więcej firm będzie myślało o tym w taki sposób jak Poczta Polska i Żabka, tym szybciej będziemy mogli cieszyć się nie tylko czystym powietrzem, ale również ciszą w miastach.