Poczta Polska planuje przejąć spółkę Pakomatic. Automaty paczkowe mogą wkrótce pojawić się wewnątrz budynków

Dodane:

Kasia Krogulec Kasia Krogulec

Poczta Polska

Udostępnij:

Poczta Polska chce przejąć spółkę Pakomatic – producenta samoobsługowych automatów paczkowych montowanych m.in. w blokach.

Poczta Polska (PP) zainstalowała w tym roku 200 automatów paczkowych. Teraz operator usług pocztowych ogłosił przetarg na przeprowadzenie due diligence i wycenę spółki Pakomatic.

Rzeczniczka PP, Justyna Siwek mówi, że spółka poszukuje rozwiązań, które zwiększają elastyczność odbiorów przesyłek. Jednym z nich jest współpraca z Pakomatic, firmą zauważoną podczas programu GammaRebbels.

Czym różni się Pakomatic od InPostu?

Poczta Polska stworzyła wraz z HardGamma Ventures program GammaRebbels. Ponad dwa lata temu w ramach tego programu z 80 startupów wybrano 9 najbardziej interesujących. Wśród najciekawszej dziewiątki był Pakomatic – producent automatów paczkowych z Białegostoku.

Pakomatic założyli w 2016 r. Wojciech i Łukasz Łapińscy. Firma sprzedaje urządzenia do budynków od września ubiegłego roku. Ten rok spółka zakończy z 20 wdrożeniami urządzeń.

W odróżnieniu od Paczkomatów InPostu automaty białostockiego producenta są stawiane wewnątrz budynków wielorodzinnych w porozumieniu ze spółdzielniami lub wspólnotami.

Dzięki współpracy PP z Pakomatikiem w apartamentowcu na warszawskim Żoliborzu już stanął pierwszy automat.

Obecnie Poczta Polska analizuje rozwiązania Pakomatiku i ocenia dotychczasową współpracę. Obie firmy rozmawiają o optymalnym modelu współpracy.

Łukasz Łapiński, prezes Pakomatiku, widzi wiele możliwości współpracy z Pocztą Polską i jest otwarty na propozycje. Dodaje też, że spółka spotyka się już z zainteresowaniem potencjalnych inwestorów. W ubiegłym rok firma osiągnęła sprzedaż na poziomie 131,6 tys. zł. To wynik ponad czterokrotnie wyższy niż rok wcześniej.

Wśród klientów Pakomatiku jest Echo Investment i Okam Capital, ale też sieci handlowe, np. Decathlon. Automaty pocztowe są dostępne dla każdego rodzaju biznesu. Spółka często projektuje urządzenia z terminem dostawy na 2 lata do przodu.

Rynek KEP szybko się rozrasta

Poczta Polska szacuje, że w 2023 r. wartość rynku KEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczkowe) w Polsce zbliży się do 12 mld zł. Oznacza to wzrost o prawie 50% w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Zwiększająca się liczba przesyłek pobudza popyt na automaty paczkowe. W Polsce liderem jest inPost, który posiada 5000 Paczkomatów. Liczba urządzeń przekracza ilość placówek Poczty Polskiej, których jest obecnie 4600.

InPost ciągle wprowadza innowacje. Wkrótce udostępni rozwiązanie pozwalające na zarządzanie Paczkomatem i skrytką z poziomu aplikacji. Odtąd przy jednym Paczkomacie przesyłki odbierze wiele osób w tym samym czasie.