Spółka IVECO Poland przekazała do testów Poczcie Polskiej ciągnik siodłowy Stralis Natural Power o mocy 460 KM wyposażony w najnowocześniejszy układ napędowy wykorzystujący jako paliwo gaz ziemny przechowywany w zbiornikach kriogenicznych w postaci płynnej (Liquid Natural Gas – LNG).
Przekazany pojazd IVECO Stralis NP wyposażony jest w dwa zbiorniki LNG o łącznej pojemności 1080 litrów (390 kg). Oferuje on rozwiązanie technologiczne doskonale sprawdzające się w usługach liniowych oraz transporcie dalekobieżnym. Moc 460 KM i zasięg do 1600 km zapewni nie tylko doskonałe osiągi, ale również oszczędność paliwa i obniżenie całkowitego kosztu posiadania pojazdu (TCO). Ponadto ciągnik posiada nowoczesną skrzynię biegów HI-TRONIX, systemy wspomagające HI-CRUISE oraz retarder. Pojazd posiada kabinę AS dedykowaną do transportu dalekobieżnego, wyposażoną w duże lodówki o pojemności 50l i komfortowe fotele. Dobra widoczność zapewniają reflektory xenonowe.
Prowadzone testy ciągnika IVECO zasilanego skroplonym gazem ziemnym, to kolejne działanie Poczty Polskiej związane z elektromobilnością i paliwami alternatywnymi, które ma sprawdzić możliwość użytkowania pojazdów nisko i bezemisyjnych w codziennej eksploatacji we flocie narodowego operatora pocztowego. Testowany pojazd IVECO będzie poruszał się m.in. na trasie Warszawa – Ostrołęka, Warszawa – Ciechanów oraz Warszawa – Łódź, dostarczając przesyłki, głównie listy i paczki.
– Poczta Polska to jedna z największych spółek logistycznych w kraju. Każdego dnia pocztowcy pokonują setki kilometrów. Chcemy, by nasi pracownicy użytkowali pojazdy posiadające nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie, które są przyjazne środowisku naturalnemu, są również tańsze w eksploatacji od tradycyjnych pojazdów oraz ograniczają poziom hałasu. Od ponad roku przeprowadzamy największe w Polsce testy aut elektrycznych po to, by dowiedzieć się, jakie pojazdy najlepiej sprawdzą się w naszej pracy – mówi Jerzy Garycki, dyrektor zarządzający Pionem Operacji Logistycznych Poczty Polskiej.
Zgodnie ze strategią Poczta Polska stawia na rozwój usług logistycznych. Rocznie spółka obsługuje ponad 1,8 miliarda przesyłek pocztowych i ponad 1 mln przesyłek paletowych, a prognozy pokazują, że w kolejnych latach wolumeny będą rosły. W pocztowej flocie jeździ ponad 160 ciągników siodłowych zasilanych olejem napędowym, dla którego alternatywą jest gaz ziemny. Ciągnik siodłowy zasilany gazem w postaci skroplonej, czyli LNG, eksploatacyjnie jest porównywalny do pojazdu zasilanego olejem napędowym.
Poczta przygotowując się do wejścia w tzw. „Strefy Czystego Transportu”, podobnie jak inne firmy logistyczne, z odpowiednim wyprzedzeniem analizuje rynek pojazdów zarówno elektrycznych jak i na paliwa alternatywne, aby zdobyć doświadczenia i jak najlepiej przygotować się do wymiany floty. Poczta Polska od ponad roku przeprowadza największe w Polsce testy aut zasilanych paliwami alternatywnymi. W ubiegłym roku testowano pojazdy elektryczne do 3,5 t o ładowności do 800 kg. Jesienią do pocztowej floty dołączy kilkadziesiąt aut tego typu. W tym roku przetestowano elektryczne dostawczaki kilku marek o ładowności pow. 800 kg. W tym roku rozpoczęto też testy ciągników siodłowych zasilanych LNG.
Ciągnik Stralis NP460: najbardziej zaawansowany pojazd gazowy na świecie
Stralis NP dostępny zarówno ze zbiornikami gazu skroplonego (LNG), jak i sprężonego (CNG) oferuje najnowszy jednopaliwowy silnik gazowy Cursor 13, cechujący się najlepszą efektywnością paliwową. Nowoczesne technologie wspomagające kierowcę, takie jak: system sterowania układem napędowym wykorzystujący topografię terenu HI-Cruise i system wspomagania techniki jazdy kierowcy (Driver Style Evaluation, DSE) dają komfort prowadzenia i wspierają w uzyskaniu wysokiej ekonomiczności paliwowej. Stralis NP 460 jest pierwszym samochodem ciężarowym zasilanym gazem ziemnym, który wyposażony został w 12 biegową zautomatyzowaną przekładnię HI-TRONIX.
W celu wsparcia kierowców oraz osób zarządzających flotą IVECO oferuje szereg usług pozwalających na analizę użytkowanej floty i zwiększanie umiejętności ekonomicznego prowadzenia pojazdu.