W ramach umowy o współpracy naukowo-technicznej, operator pocztowy i uczelnia będą wspólnie realizować projekty dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej, które dotyczą badań i możliwej budowy instalacji fotowoltaicznych na terenie sortowni Poczty Polskiej w Lublinie. Dobór ich parametrów, ekonomiczna analiza opłacalności oraz optymalny sposób ich eksploatacji to obszary, w których naukowcy Politechniki Lubelskiej mają szansę wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie. Efekty ich pracy mogą być zaimplementowane na terenie węzła ekspedycyjno-rozdzielczego w Lublinie.
Jednym z planowanych projektów będzie budowa magazynu energii. Jego podłączenie do instalacji fotowoltaicznej pozwoli na ładowanie i późniejsze przekazywanie magazynowej energii samochodom elektrycznym Poczty Polskiej. Połączenie systemu elektrycznego (fotowoltaika i stacje ładowania) z systemem transportowym Poczty Polskiej mogą stanowić innowację procesową i technologiczną. Instalacje te wspomogą zasilenie stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Innym rozważanym przedsięwzięciem jest projekt agregujący technologię OZE, magazynów energii i stacji ładowania wraz z usługą systemową uczestnictwa w rynku mocy. Powyższe działania mogą ułatwić rozwój elektromobilności w Poczcie Polskiej, wpisując się w rządowy plan jej zrównoważonego rozwoju.
– Dzięki podpisanej umowie o współpracy naukowo-technicznej z Politechniką Lubelską, Poczta Polska zyskuje bardzo ważnego partnera, dzięki któremu program „Elektromobilność” będzie mógł być realizowany. Jako jedna z największych spółek logistycznych w kraju przywiązujemy szczególną wagę do nowoczesnych rozwiązań. Chcemy dbać o czyste środowisko. Realizowany przez nas program ma na celu wprowadzenie do floty samochodowej aut elektrycznych, które są nie tylko tańsze w użytkowaniu od spalinowych, ale przede wszystkim mniej zanieczyszczają środowisko – mówi Paweł Przychodzeń, członek zarządu Poczty Polskiej.
W kwietniu br. Poczta Polska ogłosiła przetarg na najem 20 elektrycznych samochodów dostawczych o ładowności do 800 kg i dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Pierwsza grupa elektryków dołączy do pocztowej floty pojazdów jesienią br. Elektryczne auta trafią do Białegostoku, Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, Poznania, Szczecina, Warszawy oraz Wrocławia. Wszystkie te auta mają być wyposażone w systemy szybkiego ładowania. Poczta skorzysta z 36-miesięcznego najmu pojazdów wraz z ich serwisem.
– Politechnika Lubelska dysponuje zarówno zapleczem laboratoryjnym, jak i zespołem, który posiada doświadczenie naukowo-badawcze w obszarze elektromobilności. Działania na rzecz rozwoju elektromobilności przybierają na naszej uczelni formę konkretnych projektów. Od 2 lat razem z PGE Dystrybucja SA pracujemy przy budowie stacji do dwukierunkowego ładowania pojazdów elektrycznych połączonej z infrastrukturą oświetleniową. Ponadto nasi naukowcy opracowali rozwiązanie dotyczące sposobu i układu magazynowania ciepła albo chłodu w pojazdach elektrycznych – podkreśla prof. Piotr Kacejko, rektor Politechniki Lubelskiej.
Lubelska uczelnia techniczna będzie współpracować z Pocztą Polską także w zakresie organizacji praktyk studenckich oraz realizacji prac dyplomowych a także naukowo-badawczych.