Konkurs pitchingowy i zwycięskie startupy
Kluczowym punktem wydarzenia był konkurs pitchingowy, w którym wzięło udział 17 startupów rozwijających swoje pomysły w ramach Platform Startowych. Pitching odbył się w wirtualnej formie, z wykorzystaniem green screena, co było dla uczestników nowym i wartościowym doświadczeniem. Powstałe nagranie startupy mogą wykorzystać jako dodatkowe narzędzie promocyjne.
Spośród nich wyróżniono sześć projektów, które miały szansę zaprezentować się podczas konferencji. Nagrodę główną w wysokości 15 tys. zł zdobył startup Onpack, twórca systemowych, modułowych opakowań wielokrotnego użytku. Drugie miejsce zajął ImmunoTronics, rozwijający przenośne urządzenie do diagnozy sepsy, a trzecie przypadło SepariTechnologies za system procesowania proszków polimerowych.
Kapituła oceniała projekty pod kątem użyteczności, innowacyjności, planów rozwojowych oraz potencjału zespołu.
I miejsce – startup OnPack
Startup OnPack został zarekomendowany do udziału w konferencji i konkursie pitchingowym „PARP Start2Up! PITCH 2024” przez Unicorm Hub 2.0, po zakończeniu procesu inkubacyjnego.
– Udział w takich wydarzeniach to dla każdego startupu, zwłaszcza na wczesnym etapie rozwoju, niezwykle cenna okazja do zdobycia wiedzy i doświadczeń. Szczególnie wartościowe dla nas okazały się bloki tematyczne, takie jak „strategie rozwoju startupów” oraz „negocjacje z inwestorami”. Największym wyzwaniem, ale i satysfakcją, był jednak udział w konkursie pitchingowym – naszym pierwszym tego typu doświadczeniu, które zakończyliśmy wygraną – zaznaczył Dariusz Chalecki, Managing Director w Onpack.
OnPack rozwija system modułowych opakowań wielokrotnego użytku przeznaczonych dla branży logistycznej. Wśród głównych cech można również ekologiczność i trwałość (opakowania wykonywane są z materiałów z recyklingu) oraz funkcjonalność – składane panele można naprawiać, integrować z technologią track&trace. Dodatkowo, nie ma konieczność stosowania wypełniaczy stabilizujących.
W ten sposób startup odpowiada na kluczowe wyzwania logistyczne. W tym rosnące koszty (ceny opakowań i transportu), straty w transporcie i koszty reklamacji (wynikające z niewystarczającej ochrony towarów), brak widoczności łańcucha dostaw (szczególnie w przypadku jednorazowych opakowań), presję regulacyjną i rosnące koszty związane z celami ESG (tj. dostosowanie się do dyrektywy PPWR oraz realizację założeń gospodarki o obiegu zamkniętym).
– Nasz projekt posiada kluczowe funkcjonalności, które spełniają potrzeby użytkowników. To realna wielokrotność użytku, minimalizacja przestrzeni zajmowanej przez opakowanie po złożeniu, elastyczność rozmiarowa i zabezpieczenie produktów przed wstrząsami i warunkami atmosferycznymi – podkreśla Dariusz Chalecki.
Chalecki wskazuje, że wygrana w konkursie była również efektem silnych fundamentów biznesowych stworzonych w ramach programu Unicorn Hub 2.0, atrakcyjność misji zgodnej z zasadami GOZ oraz skutecznej prezentacji pitchowej, która w klarowny sposób ukazała potencjał rynkowy rozwiązania.
Dzięki wsparciu programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej” OnPack zrealizował prototyp i testy pilotażowe, co pozwoliło na dalsze skalowanie projektu. Startup planuje rozwój w segmecie B2B i B2B2C.
II miejsce – startup ImmunoTronics
ImmunoTronics zostało zaproszone do udziału w konkursie przez Platformę Startową Unicorn Hub 2.0, po zakończeniu inkubacji na pierwszym miejscu.
– Było to dla nas nie tylko wyróżnienie, ale także szansa, aby podzielić się naszą wizją i technologią z szerszym gronem odbiorców, w tym ekspertami z branży, inwestorami oraz potencjalnymi partnerami biznesowymi – podkreślił Marcin Szymon Filipiak, CEO/CSO & Co-Founder ImmunoTronics P.S.A.
ImmunoTronics rozwija system szybkiej diagnostyki sepsy, wykorzystując jednorazowe testy przesiewowe w technologii immunoFET, które analizują unikalny profil odpowiedzi immunologicznej organizmu. Rozwiązanie umożliwia precyzyjne wykrycie choroby oraz identyfikację patogenów w krótkim czasie, co pozwala na przyspieszenie interwencji medycznej i zwiększenie szansy na przeżycie pacjenta. Sepsa jest globalnym problemem medycznym, a co roku diagnozowana jest u milionów pacjentów. Jej wysoka śmiertelność wynika z długiego czasu oczekiwania na wyniki testów laboratoryjnych oraz ich kosztowności.
– To zupełnie nowe podejście do diagnostyki – szybkie, precyzyjne i możliwe do wdrożenia w codziennej praktyce medycznej. Oferujemy innowację, która nie tylko oszczędza czas i koszty, ale przede wszystkim ratuje ludzkie życie, eliminując opóźnienia diagnostyczne – wyjaśnia Marcin Szymon Filipiak.
Startup wyróżnia się interdyscyplinarnym zespołem łączącym wiedzę naukową z biznesową. Wygrana w konkursie PARP Start2Up! oraz wcześniejsze sukcesy, zapewniły ImmunoTronics dostęp do sieci ekspertów, mentorów i inwestorów. Kluczowe znaczenie miała także społeczna wartość projektu.
Dzięki funduszom ImmunoTronics stworzyło stronę internetową z materiałami edukacyjnymi oraz prototyp laboratoryjny swojego urządzenia. Kolejnym krokiem będzie rozwój technologii immunoFET do masowej produkcji jednorazowych testów.
– Naszym celem jest stworzenie rozwiązania, które nie tylko zrewolucjonizuje diagnostykę sepsy, ale także stanie się punktem wyjścia do rozwijania szybkiej diagnostyki innych chorób o wysokim stopniu śmiertelności – mówi CEO startupu.
Wydarzenie, organizowane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, było współfinansowane z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027.
Artykuł sponsorowany