Założony w 2019 roku w Pradze Bookbot jest obecnie uznawany za jednego z największych czeskich sprzedawców używanych książek. Startup w 2022 roku rozszerzył swoją działalność na Słowację w 2022 roku, na Austrię latem 2023 roku i na Niemcy jesienią 2023 roku.
Od początku swojej działalności Bookbot, który pozwala klientom zarówno sprzedawać, jak i kupować książki, sprzedał ponad 5 milionów książek. Od niedawnego otwarcia rynku w regionie DACH, klienci wysłali do magazynu Bookbota 750 000 książek. Podczas gdy wiele z nich jest wysyłanych tradycyjnie pocztą, Bookbot oferuje klientom dwa dodatkowe sposoby na oddanie używanych książek. W Wiedniu Bookbot współpracuje z Thalia, wiodącym europejskim sprzedawcą książek, którego sklepy działają jako punkty odbioru książek. Zarówno w Wiedniu, jak i Berlinie Bookbot oferuje usługę „Book-Bote”, która odbiera książki bezpośrednio z domów ludzi podczas samodzielnie wybranych godzin odbioru we współpracy z ekspertem w dziedzinie zrównoważonej logistyki miejskiej DODO.
Klient zawsze głównym bohaterem w fabule
– Jesteśmy przekonani, że aby stworzyć produkt pierwszego wyboru na rynku towarów używanych, musimy być radykalnie skoncentrowani na kliencie. Dlatego spędzamy dużo czasu na rozmowach z naszymi klientami, aby zidentyfikować praktyczne i innowacyjne rozwiązania techniczne, które sprawiają, że nasza usługa jest tak wygodna i łatwa, jak to tylko możliwe. Jesteśmy gotowi przyspieszyć wzrost na rynku DACH i poza nim, a zrobimy to poprzez systematyczne redukowanie uciążliwości, często niesprawiedliwie kojarzonych z tworzeniem najwyższej jakości obsługi klienta. Cieszymy się, że Genesis i Miton wspierają nas w tej podróży – tak powiedział Dominik Gazdoš, CEO Bookbot.
Re-commerce? Nie będzie gwałtownych zwrotów akcji
Nie widać końca szybkiego wzrostu branży re-commerce: rynkowi gracze nadal odnotowują wzrosty z roku na rok. Bookbot prognozuje podwojenie przychodów do 24 milionów euro do końca 2024 roku rok do roku, a rynek DACH ma stanowić 50% całkowitych przychodów firmy w 2025 roku, zaledwie dwa lata po jego otwarciu.
– Postrzegamy re-commerce jako jedno z najprostszych i najskuteczniejszych podejść do zrównoważonego i odpowiedzialnego zachowania klientów. Byliśmy również pod wrażeniem mocy duetu założycieli i ich niezłomnego pragnienia ulepszania biznesu, który budują i znajdowania rozwiązań dla pozornie trudnych problemów. Imponuje nam także ich jasna wizja zdobycia dużych rynków europejskich. Dzięki temu wierzymy, że Bookbot jest w świetnej pozycji do dalszego rozwoju i powtórzenia sukcesu z Czech i Słowacji – komentuje Ondřej Pernica, menedżer inwestycyjny w Genesis.
– Wraz z Miton śledzimy rozwój Bookbota od czasu naszej pierwszej inwestycji w 2021 roku. Poświęcenie zespołu, aby dotrzeć do sedna tego, co oznacza radykalna orientacja na klienta, połączyło się nie tylko z niesamowitą historią wzrostu w Czechach, która doprowadziła go do 5% udziału w rynku książek, ale także z silnym początkiem na rynku DACH, między innymi dzięki silnemu partnerstwu strategicznemu – zaznacza Michal Jirák, menedżer inwestycyjny w Miton.