Mamy milion użytkowników miesięcznie i klientów za granicą. Podsumowanie roku Chatbotize

mamy milion uzytkownikow miesiecznie i klientow za granica podsumowanie roku chatbotize
Udostępnij:
Gdy patrzę z perspektywy mijającego roku, bez zawahania mogę poklepać się po plecach i stwierdzić, że wykonaliśmy kawał dobrej roboty. Ale to wciąż dopiero początek. Chatbotize podsumowuje 2019 rok.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne podsumowują 2019 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Chatbotize to centrum zarządzania kanałami czatowymi. Dostarcza wszystko, czego potrzebujesz. Współdzielona skrzynka odbiorcza, live chat, konfigurator chatbotów, automatyzacja odpowiedzi oparta na sztucznej inteligencji. Chatbotize to skuteczne narzędzie do budowania relacji z (potencjalnymi) klientami, sprzedaży, redukcji kosztów obsługi klienta i usprawnienia komunikacji wewnętrznej w organizacji.

Mamy milion aktywnych użytkowników miesięcznie

Dokładnie 1.01.2019 roku założyliśmy spółkę. Można zatem powiedzieć, że wszystko co do tej pory osiągnęliśmy, zrobiliśmy właśnie w 2019.

  • Milion użytkowników obsługiwanych miesięcznie.
    Wspaniali klienci, tacy jak PKO BP, Aviva, L’Oreal, InPost czy OleOle i wielu innych.
  • Zbudowanie zespołu od podstaw w obcym mieście, bez siatki znajomych.
  • Pozyskanie pierwszych klientów za granicą.

Gdy patrzę na to z perspektywy mijającego roku, bez zawahania mogę poklepać się po plecach i stwierdzić, że wykonaliśmy kawał dobrej roboty. Ale to wciąż dopiero początek.

Największym wyzwaniem minionego roku była edukacja rynku w zakresie tego, co potrafią chatboty, czym jest sztuczna inteligencja, marketing konwersacyjny, jak podchodzić mądrze (i sprytnie!) do automatyzacji.

W tym celu stworzyliśmy wiele artykułów, przeprowadziliśmy kilka webinarów, ale przede wszystkim działaliśmy “w terenie”. Na konferencjach, na spotkaniach z klientami. Poszliśmy też o krok dalej i rozpoczęliśmy serię wydarzeń Conversational Marketing Meetup, na który zapraszamy praktyków z branży, aby opowiedzieli o swoich doświadczeniach i zainspirowali innych. Dzisiaj widzimy, że rynek jest zdecydowanie bardziej świadomy, co bardzo nas cieszy.

Będziemy kontynuować tę edukacyjną misję.

Zrezygnowaliśmy z poszukiwania inwestora

Kiedy rozpoczynasz nowe przedsięwzięcie pojawia się bardzo wiele założeń i od początku wiesz, że część z nich na pewno polegnie, zanim nawet przejdziesz do ich realizacji. Na wstępie jest tak wiele niewiadomych, że musisz opracować kilka możliwych dróg, wybrać jedną, jednocześnie dając sobie możliwość cofnięcia się i wybrania innej, gdy poprzednia okazała się błędna. W przeciwnym wypadku łatwo możesz trafić do tych dziewięciu na dziesięć startupów, które upadają.

Wiosną 2019 zakiełkowała w nas myśl, że powinniśmy pozyskać inwestora - w końcu tak robią “wszyscy”. Wsłuchaliśmy się w swoje przekonania, przedyskutowaliśmy to wewnętrznie wielokrotnie i postanowiliśmy cofnąć się o krok, żeby zrobić dwa w przód.

Skupiliśmy się na budowaniu produktu, a przede wszystkim pozyskiwaniu klientów. Zgodnie ze starą, dobrą zasadą, że klienci to najlepszy inwestor. Ten zabieg, oprócz oczywistości w postaci rosnących przychodów, miał na celu pomóc nam w dokładnym określeniu naszej grupy docelowej. Dzięki temu po roku nasza droga jest zdecydowanie wyraźniej nakreślona. A to oznacza, że możemy przyspieszyć i zintensyfikować nasze działania w obszarach, które są dla nas kluczowe i reinwestować zyski w odpowiednie kanały pozyskiwania klientów.

Rynek wie, że musi inwestować kanały czatowe

W 2019 roku rynek stał się zdecydowanie bardziej świadomy konieczności inwestowania w kanały czatowe, jako kluczowe kanały komunikacji z klientem.

Nie musimy przekonywać firm do zasadności rozwiązań, które oferuje Chatbotize.

Automatyzacja, szczególnie w dużych organizacjach, jest po prostu koniecznością. Dodatkowo po roku strategicznych działań z klientami mamy już solidne dowody, że czat świetnie sprawdza się również jako rozwiązanie do marketingu i sprzedaży.

2020 na rynku chatbotów, automatyzacji i marketingu konwersacyjnego będzie czasem intensywnego rozwoju. Sporo wiodących, najbardziej innowacyjnych firm, wprowadziło już takie rozwiązania w swoich organizacjach. Teraz pora na tych, którzy potrzebowali dowodu i solidnych liczb, pokazujących skalę benefitów płynących z takich wdrożeń. To będzie ich rok.

Będziemy jeszcze intensywniej pozyskiwać nowych klientów

Nie ma na naszym rynku firmy, która jest w stanie spełnić wymagania dużych organizacji, wprowadzając imponujące usprawnienia w działach obsługi klienta i dostarczając supermoce dla działów marketingu.

Będziemy zatem jeszcze intensywniej pozyskiwać nowych klientów i umacniać swoją pozycję na rodzimym rynku.

W 2020 roku chcemy pójść też o krok dalej i zaznaczyć naszą obecność na co najmniej jednym rynku zagranicznym. Planujemy znacznie powiększyć nasz zespół, co będzie jednym z kluczowych wyzwań. Oczywiście mamy też kilka asów w rękawie, ale będziemy chwalić się w momencie zrealizowania planu.

Brakuje nam globalnych sukcesów

Sądzę, że ekosystem startupowy w Polsce wciąż jest zbyt mały jak na prawie czterdziestomilionowy kraj. Brakuje nam globalnych sukcesów, które przyczyniają się do większego dostępu do talentów.

Przykłady rynków takich jak UK, Niemcy czy Izrael pokazują, że sukces rodzi sukces, ponieważ łatwiej pozyskać do zespołu osoby, posiadające doświadczenie w skalowaniu biznesu.

Jeszcze kilka lat temu powiedzielibyśmy pewnie, że to dostęp do kapitału stanowi największe wyzwanie startupu. Teraz przeszliśmy poziom wyżej, pieniędzy jest prawdopodobnie więcej niż tzw. “inwestowalnych” startupów. A z kapitałem wciąż mamy problem, tylko tym ludzkim.

Każdy polski founder, z którym miałam okazję rozmawiać, potwierdził - jednym z największych, jeżeli nie największym, wyzwaniem na naszym rynku jest pozyskiwanie talentów. Jestem jednak przekonana, że nasza polska determinacja i ambicje w ciągu najbliższych lat zaowocują wieloma globalnymi sukcesami.

-

Autor: Maja Schaefer, CEO Chatbotize