Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne, podsumowują 2019 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
Dekoeko.com to platforma upcyklingowa, która rewolucjonizuje sposób myślenia o odpadach. W jednym miejscu łączymy ze sobą designerów, największe firmy i konsumentów, aby wspólnie budować gospodarkę cyrkularną.
Rok 2019 był niezwykle ważny i owocny dla naszego rozwoju
Przede wszystkim pozyskaliśmy milion złotych finansowania od funduszu Simpact VC na wdrożenie platformy B2B2C na rynkach europejskich. Ta inwestycja pozwoli nam przyspieszyć rozwój naszej działalności na większą skalę.
Z punktu widzenia rozwoju modelu biznesowego wdrażamy właśnie nowy B2B2C marketplace, który usprawni dotychczasowy model sprzedaży i współpracy bezpośredniej z klientami biznesowymi. Nowy model biznesowy przewiduje połączenie modelu prowizyjnego od każdej zrealizowanej transakcji z modelem subskrypcyjnym, czyli płatnym dostępem do platformy.
Dodatkowo pozyskanie fundusze z inwestycji pozwoliły nam znacząco rozbudować zespół, przeprowadzić się do nowej siedziby, jak również swobodnie zaplanować ekspansję na rynki europejskie – w pierwszej kolejności na rynek holenderski, gdzie zaczynamy już zatrudniać pierwsze osoby i realizować pierwsze zlecenia m.in. dla Rijks Museum.
Rok 2019 przyniósł nam również ogromne zainteresowanie jeśli chodzi o media, a także dużo nagród i wyróżnień w konkursach polskich i międzynarodowych. Między innymi:
- zostaliśmy finalistami krajowej edycji konkursu Chivas Venture oraz Central European Startup Awards,
- trzymaliśmy tytuł Mikroprzedsiębiorca Roku na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych,
- nagrodę Sustainable Economy Award w kategorii Leader of Technology for Sustainable Development,
- dostaliśmy się do kolejnej edycji elitarnego programu organizowanego przez Kulczyk Investment i Gazeta Wyborcza – Jutronauci.
Cieszymy się z dwóch powodów: po pierwsze dlatego, że nasze wysiłki są doceniane, ale po drugie również dlatego, że widzimy coraz większą siłę przebicia dla projektów zrównoważonych, zorientowanych na rozwiązania wokół wyzwań środowiskowych. Jest to zdecydowanie czas na biznes z misją.
Największym wyzwaniem 2019 było pozyskanie strategicznego inwestora
Nie było to łatwe ze względu na fakt, że Polska nie jest jeszcze w czołówce państw przyjaznych zrównoważonym inwestycjom. Mimo że dostęp do finansowania jest coraz większy, to większość inwestorów nadal skupiona jest na branży fintech i medtech, szukając jak największego zwrotu z inwestycji w kategoriach zysku.
Dlatego właśnie proces znalezienia inwestora, który widzi potencjał w tzw. “impactowej” inwestycji był trudniejszy. Na szczęście trafiliśmy na Simpact VC, fundusz, który jest zorientowany na wspieranie biznesów z misją.
Dodatkowo sam proces finalizowania inwestycji przedłużył się ze względu na strategiczną decyzję o inwestycji w spółkę holenderską, z racji planowania przyszłych rund inwestycyjnych na rynkach zachodnich. Była to zatem nowatorska transakcja dla funduszu Bridge Alfa, która pociągnęła za sobą trudniejszy i dłuższy proces.
Dodatkowym wyzwaniem była zmiana modelu zarządzania związana z dynamicznym rozwojem zespołu. Przez lata samodzielnej pracy, do której przywykłam nagle musiałam zmierzyć się z ogromnym wyzwaniem rozwijania zespołu, przekazywania wiedzy, delegowania i wypracowania w szybkim tempie nowego stylu zarządzania.
Udało nam się zrealizować wszystkie cele zakładane na początku roku
W tym również i ambitne cele sprzedażowe nałożone przez inwestorów. Jeśli miałabym rzeczywiście czegoś się doszukać, wskazałabym może pozyskanie klientów zagranicznych.
Planowaliśmy, że już w 2019 roku domkniemy projekty z kilkoma klientami z rynku holenderskiego, między innymi Heineken, Canon Europe czy ABN Amro. Jednak opóźniony o parę miesięcy proces inwestycyjny, a co za tym idzie brak wystarczających środków na działania new businessowe za granicą, idące w parze z dużą intensywnością projektów oraz rozbudową zespołu na rynku rodzimym spowodowała konieczność koncentracji wszystkich sił w Polsce.
Rośnie zaangażowanie klientów w aktywne działania upcyklingowe
Nie inaczej wyglądało to w 2019 roku. To co jeszcze parę lat temu wprowadzaliśmy na rynek polski jako innowacyjny trend było ciekawostką wdrażaną jedynie przez najbardziej odważne i nowatorskie firmy, dziś staje się coraz bardziej realną alternatywą dla tradycyjnych działań CSR-owych firm.
Coraz częściej duże, ale też średnie firmy, interesują się naszą ofertą produktów upcyklingowych na cele sprzedażowe i marketingowe.
W 2019 roku zaczęliśmy pierwsze rozmowy na temat stworzenia upcyklingowych linii gadżetów trade marketingowych wykonanych z powierzonych przez klientów materiałów odpadowych np. zużytych opakowań plastikowych po produktach.
Bardzo uaktywniła się również w Polsce branża finansowa – głównie banki – np. dla BNP Paribas wykonaliśmy 5000 sztuk toreb z nieaktualnych już banerów marketingowych, które idealnie wpisały się w parasol komunikacyjny kampanii “Bank zmieniającego się świata”.
Rok 2019 pozwolił nam również otworzyć się na nowe trendy i innowacje w tej dziedzinie. Dzięki coraz aktywniejszej obecności na rynku holenderskim – jednym z najlepiej rozwijających się aktualnie pod kątem gospodarki cyrkularnej – mamy ciągły dostęp do coraz to nowych pomysłów i technologii w nadawaniu drugiego życia odpadom.
Silnie rysujące się trendy w Europie pod tym kątem to przede wszystkim coraz szybszy rozwój upcyklingu plastiku – różnych jego metod i form, ale także tworzenie nowych kompozytów, z których to można tworzyć nowe produkty konsumenckie czy nawet masowo produkowane upcyklingowe gadżety. Ciekawym kierunkiem okazuje się wykorzystanie technologii 3D printing w tworzeniu nowych linii produktów.
Kolejny rok to czas intensywnego rozwoju procesów
Przed nami ekscytujący czas wykorzystania potencjału nowo zbudowanego zespołu, który ma 2 główne cele: pozyskania jak największej liczby projektantów upcyklingowych z Europy oraz dalszy rozwój platformy online wraz z rozwojem mechanizmu inteligentnej wyszukiwarki Smart Matching, która będzie ułatwiała i przyspieszała współpracę na linii korporacje-projektanci, dając niemożliwą do tej pory skalę współpracy.
Mamy również ambitne plany wyjścia na rynek holenderski i osiągnięcia stabilnej pozycji w krajach Beneluxu wraz z rozbudową tamtejszego oddziału firmy.
Dużym wyzwaniem będzie także przygotowanie i start nowej rundy inwestycyjnej pod koniec 2020 roku w celu pozyskania kapitału zagranicznego na dalsze skalowanie naszej działalności na rynkach międzynarodowych.
Coraz więcej się dzieje na polskiej scenie startupowej
Jeszcze parę lat temu nie było mowy o tzw. “impact investment” w Polsce, czy funduszach skoncentrowanych stricte na zrównoważonym biznesie. A przecież w 2019 roku zainwestował w nas Simpact VC.
Jednak prawda jest taka, że kultura startupowa w Polsce dopiero się rozwija. Jest nadal bardzo małe zrozumienie dynamiki jaką rządzą się startupy, ciężko jest znaleźć pracowników, którzy wytrzymują presję i tempo, mało jest wsparcia i ulg dla tego typu firm jak nasza.
Za granicą powszechne jest oferowanie stawek “dla startupów” w praktycznie każdej formie usług, które są nawet o 50% niższe od standardowych, częste jest wsparcie doświadczonych przedsiębiorców w roli mentorów i konsultantów na preferencyjnych warunkach, czy wreszcie inwestowanie na zasadzie crowdfundingu udziałowego przez szerokie grono Aniołów Biznesu – prywatnych inwestorów, którzy na etapie rundy seed i pre-seed inwestują przede wszystkim w zespół i ideę licząc się z ryzykiem jakie podejmują. Zdecydowanie u naszych zachodnich sąsiadów można zdobyć dużo więcej wsparcia i zrozumienia w tej niełatwej przecież drodze startupowca.
–
Autor: Agata Frankiewicz, CEO Dekoeko.com