Kogito Ventures jest funduszem działającym w ramach programu PFR Biznest – inwestujemy tylko przy udziale Aniołów Biznesu, w proporcjach 50% nasz fundusz i 50% Aniołowie Biznesu, dając im preferencyjne warunki przy wyjściu z udanych inwestycji. Celujemy w projekty na etapie pre-seed oraz seed, posiadające tzw. pierwiastek polski. Branża w zasadzie nie ma znaczenia, skupiamy się na B2B software.
Mamy do wydania 60 mln zł
Nasz fundusz formalnie wystartował w styczniu 2019, tak więc właśnie minął nam pierwszy rok inwestycyjny. Fundusz ma kapitalizację 30 mln złotych, co oznacza, że łącznie z kapitałem Aniołów Biznesu mamy do wydania ok. 60 mln złotych. W 2019 r. zainwestowaliśmy w 5 projektów na łączną kwotę ok. 10 mln złotych, z czego połowa pochodziła właśnie od koinwestujących z nami Aniołów Biznesu.
Inwestycje Kogito Ventures w 2019 r.:
Chronologicznie zainwestowaliśmy w następujące projekty:
- Lunching to platforma webowa i aplikacja mobilna do łatwego i szybkiego zamawiania lunchu do pracy z okolicznych restauracji, działająca zarówno w modelach B2B jak i B2C. Czas zamówienia lunchu na platformie to kilkadziesiąt sekund a dodatkową wygodą jest to, że płaci się raz na tydzień. Coraz więcej firm wybiera też lunching.pl jako formę namacalnego, codziennego benefitu dla swoich pracowników.
- Tripsomnia (w Polsce jeszcze pod marką Socialtravel.pl) to marketplace atrakcji turystycznych (B2C) oraz SaaS dla hoteli i operatorów atrakcji turystycznych, działający w modelach B2B i B2B2C. Tipsomnia umożliwia właścicielom hoteli generowanie dodatkowych przychodów z prowizji od sprzedaży lokalnych atrakcji turystycznych, a operatorom tych atrakcji narzędzie do zarządzania – od generowania leadów przez rezerwację aż po płatności.
- Linker to rozwiązanie SaaS w sektorze cloud fulfillment oraz ecommerce, które działa w modelu B2B. Klientami Linker są duże firmy fulfillmentowe oraz sklepy e-commerce, które mierzą się z coraz bardziej skomplikowanymi oraz zindywidualizowanymi procesami wysyłki, oraz zwrotów. Dzięki Linkerowi mogą zwiększyć swoją wydajność, obniżyć ilość błędów oraz sięgnąć po klientów, których onboarding był dla nich dotychczas nieopłacalny.
- HypeMe to aplikacja mobilna oraz webowa, dzięki której każdy może zamówić w pełni zindywidualizowany (a nie „zmontowany”) krótki filmik u swojego ulubionego idola, celebryty lub influencera – dla siebie lub na prezent. Osobom z dużymi zasięgami w social media umożliwia bardziej bezpośredni, personalny kontakt ze swoimi fanami oraz łatwiejszy sposób na monetyzację swojego profilu.
- Anonim – projekt MedTech, jeszcze oficjalnie nie ogłaszany.
Co osiągnął fundusz w minionym roku?
Na sukcesy z obecnego funduszu trzeba jeszcze poczekać, to portfolio się dopiero buduje.
O krokach w stronę sukcesu możemy natomiast mówić w kontekście naszych prywatnych inwestycji anielskich, jeszcze sprzed uruchomienia funduszu z PFR:
- Punch Punk – spółka gamingowa, która przygotowuje się do wejścia na New Connect w tym roku, rozpoczęła już promocję zbliżającej się premiery nowej gry „This is the Zodiac Speaking”, opartej na historii nigdy nieujętego seryjnego mordercy działającego w Kalifornii. Ponadto, dotychczasowa praca studia została doceniona przez Briana Azzarello oraz Eduardo Riso, twórców takich komiksowych hitów jak „Batman” oraz „100 Naboi” – we współpracy z nimi powstaje nowa gra oparta na ich wspólnym komiksie „Moonshine”.
- Collectomate – spółka oferująca biurowe automatyczne kolektomaty do przesyłek e-commerce oraz lockery pracownicze pozyskała prestiżowego partnera, oraz dystrybutora, szwedzką firmę Kinnarps specjalizującą się m.in. w segmencie inteligentnych mebli. Z rozwiązań segmentu biurowego korzystają tacy klienci jak Skanska lub Wabco. Dodatkowo Collectomate, jako partner Microsoft „Store Of The Future”, z sukcesem wszedł w segment „retail click & collect” – np. projekt dla Media Expert. Dzięki Collectomate znika problem coraz większego wolumenu paczek, którymi zalewane są recepcje w biurach i apartamentowcach.
- Papu.io – spółka po udanym pivocie biznesowym, w którym przekształciła się z firmy logistycznej (dostawa jedzenia na zlecenie restauracji) w firmę software’ową (SaaS dla restauracji). Oprogramowanie Papu.io zostało bardzo entuzjastycznie przyjęte przez restauracje, których istotną częścią przychodów są dowozy jedzenia – dzięki Papu.io mogą w jednym miejscu odbierać zamówienia z różnych kanałów, unikać błędów w zamówieniach, a także sprawnie nimi zarządzać, monitorować dostawę i rozliczać.
Mamy za mało Aniołów Biznesu
W 5 inwestycjach Kogito Ventures z 2019 r. wzięło udział łącznie 51 osób, ale nadal nasza sieć Aniołów Biznesu jest zbyt mała – nie udało nam się jej powiększyć tak istotnie, jak planowaliśmy. Mamy nadzieję mocniej się nad tym skupić w 2020 r. Umożliwi to jeszcze sprawniejsze budowanie syndykatów inwestycyjnych oraz większe możliwości wsparcia naszych spółek portfelowych w budowaniu wartości – przez dostęp do kompetencji koinwestujących z nami Aniołów Biznesu.
Plany na 2020 r.
2020 r. to będzie bardzo pracowity okres. Z jednej strony planujemy zainwestować w kolejnych 4-6 nowych projektów. Z drugiej strony będziemy usilnie pracować nad przybliżeniem polskiemu gremium biznesowemu tematyki inwestowania jako Aniołowie Biznesu – element edukacyjny jest bardzo ważny, żeby dobre praktyki zadomowiły się nad Wisłą. Aktywizacja inwestycyjna w startupy osób z dużym doświadczeniem branżowym, wspomagana podatkowo i regulacyjnie na zachodzie Europy, powinna mieć miejsce również w naszym kraju – zależy nam, żeby nowi Aniołowie Biznesu mieli okazję spróbować swoich sił we wspólnym inwestowaniu anielskim m.in. dzięki Kogito Ventures.
Autorzy:
Łukasz Obuchowicz, Partner i Wojciech Niesyto, Partner