Projekt „Opracowanie podwodnego półautonomicznego pojazdu do poszukiwania i identyfikacji min morskich oraz obiektów niebezpiecznych, kr. TUKAN” jest prowadzony na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG i trwa od 2021 roku, jak poinformował rzecznik prasowy uczelni, Patryk Rosiński. Pomysłodawcą oraz liderem technologicznym rozwiązań jest prof. Lech Rowiński.
TUKAN do bezpiecznego sprzątania Bałtyku
Jak czytamy w komunikacie prasowym, TUKAN ma usprawnić proces wykrywania, klasyfikacji i identyfikacji min morskich oraz improwizowanych środków wybuchowych dzięki wykorzystaniu pojazdów podwodnych sterowanych zarówno zdalnie, jak i automatycznie. Rozpoznawcza konstrukcja, o masie około 100 kg, będzie zdolna do pracy na głębokości do 200 metrów. Pojazd przystosowano do wodowania z załogowych oraz bezzałogowych platform nawodnych, zdalnie sterowanych drogą radiową.
System TUKAN będzie składał się z półautonomicznego pojazdu podwodnego, konsoli operatorskiej oraz serwera wyposażonego w oprogramowanie bazujące na sztucznej inteligencji (AI). Wyposażenie pojazdu obejmuje sonar boczny, sonar czołowy oraz kamerę. Kierownik projektu, prof. Jerzy Kowalski z PG, wyjaśnił, że algorytmy sztucznej inteligencji umożliwią systemowi samodzielną ocenę, czy dany obiekt jest miną, niewybuchem, czy improwizowanym ładunkiem wybuchowym. Operator pojazdu zachowa możliwość weryfikacji sugestii podawanych przez system AI.
– Wkrótce rozpoczniemy próby na basenie modelowym Politechniki Gdańskiej. Następnie planujemy przenieść się do ośrodka doświadczalnego w Iławie, gdzie przetestujemy działanie TUKANa na Jezioraku. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, kolejnym etapem będą testy na Bałtyku – podkreśla prof. Jerzy Kowalski, cytowany w komunikacie prasowym.
Na realizację projektu TUKAN Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznało grant w wysokości ponad 8,6 mln złotych.