Pół roku pracy i rekrutacji zdalnej. Dane Pracuj.pl

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Pół roku pracy i rekrutacji zdalnej. Dane Pracuj.pl

Udostępnij:

Mimo pół roku nowej normalności pracownicy i kandydaci wciąż są pozytywnie nastawieni do pracy zdalnej. Aż 87% respondentów Pracuj.pl chce kontynuować pracę w tym modelu po opanowaniu pandemii. Z kolei 3 na 10 osób wykonujących obowiązki z biura obawia się o swoje zdrowie. Pracownicy i kandydaci wciąż są otwarci na rekrutację zdalną, coraz bardziej popularną w obliczu zmieniającej się sytuacji epidemiologicznej. Przedstawiamy kolejne wnioski z najnowszego raportu Pracuj.pl „Pół roku nowej normalności”.

Najważniejsze informacje:

  • 4 na 10 respondentów pracuje w pełni zdalnie lub w modelu hybrydowym.
  • 87% chce kontynuować pracę w tym modelu także po pandemii.
  • Badani częściej niż w kwietniu wykonują sprawnie obowiązki z domu.
  • 3 na 10 osób pracujących w biurze obawia się o swoje zdrowie.
  • 9 na 10 respondentów weźmie udział w pełni zdalnej rekrutacji.
  • 86% jest otwarte na rozmowy kwalifikacyjne wideo.
  • Badani oczekują także korzystania z innych form rekrutacji online.

Pół roku nowej normalności

Jak pół roku pandemii wpłynęło na postrzeganie przez pracowników i kandydatów rynku pracy? By odpowiedzieć na to pytanie zespół Pracuj.pl przygotował raport „Pół roku nowej normalności. Pracownicy i kandydaci o rynku pracy”. Oparty został on na badaniach przeprowadzonych przez analityków Grupy Pracuj w kwietniu i wrześniu 2020 roku. W drugim tekście poświęconym wynikom eksperci omawiają opinie respondentów na temat pracy zdalnej. Uwagę badaczy przyciągnęło także podejście pracowników i kandydatów do rekrutacji zdalnej, która zdominowała procesy HR w wielu firmach.

Praca zdalna – wciąż pożądana

Badania Pracuj.pl pokazują, że praca zdalna wciąż pozostaje bardzo popularna, mimo zniesienia obostrzeń i „oswojenia” pandemii przez wielu pracujących. Obowiązki zawodowe przynajmniej częściowo wykonuje w tym modelu 42% respondentów Pracuj.pl. Widać jednocześnie spadek w stosunku do kwietnia, co jest zrozumiałe w obliczu trwającego wówczas lockdownu. Na początku pandemii pracę zdalną deklarowało 60,5% badanych.


Pół roku doświadczeń pracy zdalnej i związanych z nią zmian nie zmniejszyło pozytywnego podejścia Polaków do tej formy zatrudnienia. Przynajmniej częściowo zdalnie po zakończeniu pandemii chce pracować aż 87% respondentów Pracuj.pl, którzy wykonują obecnie w ten sposób obowiązki – zaledwie o 2 punkty procentowe mniej, niż w kwietniu. Choć wśród badanych wciąż dominują zwolennicy modeli hybrydowych, zdecydowanie zwiększyła się liczba osób chcących pracować w pełni zdalnie lub z wyłącznie sporadycznymi wizytami w siedzibie firmy.

– Trudno znaleźć eksperta rynku pracy, który w połowie marca z ręką na sercu przewidywałby aż tak dużą popularność pracy zdalnej po sześciu miesiącach pandemii. Badania Pracuj.pl pokazywały co prawda, że już w minionym roku zdecydowana większość Polaków była nastawiona pozytywnie do tego modelu wykonywania obowiązków. Jednak czym innym jest praca zdalna jako benefit, a czym innym jako element codzienności, wynikający z wymuszonej rewolucji. Nasz najnowszy raport pokazuje, że wiele obaw związanych z tą zmianą zostało rozwianych, a pracownicy dobrze zaadaptowali się do nowej sytuacji – komentuje Konstancja Zyzik, Talent Acquisition & Capabilities Manager w Grupie Pracuj.

Praca zdalna ma przyszłość

Słowa ekspertki potwierdzają wypowiedzi respondentów Pracuj.pl. Wśród badanych we wrześniu aż 67% uważa, że są równie efektywni podczas wykonywania obowiązków poza domem, co w biurze. Z kolei 65% przyznaje, że dobrze radzi sobie z oddzieleniem czasu prywatnego i służbowego – oba wyniki są nieco wyższe niż w kwietniu. Poprawę deklarowanej jakości pracy widać także w perspektywie całych zespołów. Blisko 2/3 badanych wykonujących obowiązki poza siedzibą uważa, że praca zdalna w ich firmach została sprawnie zorganizowana.


Respondenci nie tylko coraz częściej uważają pracę zdalną za efektywną, ale także postrzegają ją jako coraz ważniejszą formę wykonywania obowiązków. Podobnie jak w kwietniu, większość osób badanych przez Pracuj.pl uważa, że pandemia koronawirusa przyspieszyła wzrost znaczenia pracy zdalnej na rynku. Blisko ¾ badanych twierdzi, że w najbliższej przyszłości będzie się coraz częściej wykonywać obowiązki w tym modelu.


Co interesujące, gwałtowny wzrost popularności pracy zdalnej w ostatnich miesiącach tworzy przestrzeń na dostarczanie zespołom dodatkowych benefitów. Aż 77% respondentów Pracuj.pl uważa, że dofinansowanie przez firmę narzędzi do wykonywania obowiązków z domu (np. mebli biurowych, sprzętu IT) to ważny atut pracodawcy.

Strach nie rządzi biurami

Chcąc uzyskać bardziej zróżnicowany obraz pracy w obliczu pandemii, podczas wrześniowego pomiaru badacze przyjrzeli się sytuacji zawodowej osób pracujących w biurach. Sprawdzili także skalę potencjalnych obaw, jakie osoby wykonujące obowiązki z siedzib firm mogą mieć w obliczu nowej normalności. Jak się okazuje, wśród respondentów  pracujących w biurach blisko połowa (49%) nie odczuwa większego zagrożenia bezpieczeństwa niż wcześniej. Natomiast co trzeci badany wyraża ogólne obawy o swoje zdrowie w związku z koronawirusem (32%).


Otwarci na rekrutację zdalną

Wybuch pandemii spowodował bardzo istotne zmiany na rynku rekrutacji – nie tylko pod kątem podaży ofert, ale także sposobów rekrutowania. Jak zareagowali na to pracownicy i kandydaci? Zdecydowana większość jest gotowa na udział w pełni zdalnych rekrutacjach. Co więcej – dla znaczącej grupy respondentów Pracuj.pl to wciąż istotny atut oferty.

– Przez sześć miesięcy branża rekrutacyjna wypracowała wiele przydatnych rozwiązań odpowiadających na nową sytuację. Pojawiały się kolejne pomysły: od oznaczenia ofert z rekrutacją zdalną czy wsparcia dla branż dotkniętych przez kryzys, przez komunikatory i narzędzia wideo wspierające kontakt z kandydatami, aż po wdrażanie oprogramowania i narzędzi chmurowych wspierających efektywność rekrutacji. Odpowiedzi respondentów pokazują, że większość kandydatów jest nastawiona pozytywnie do rekrutacji zdalnej i związanych z nią nowych form kontaktu – komentuje Agata Dzierlińska, HR Business Partner w Grupie Pracuj.

Blisko 4 na 10 respondentów (38%) jest bardziej skłonnych aplikować na oferty, które umożliwiają w pełni zdalny proces rekrutacyjny. To wyraźnie mniej w porównaniu do kwietnia, w którym podobne oczekiwanie wyrażała blisko połowa badanych (49%). Niezmiennie natomiast marginalny jest udział osób przeciwnych zdalnej rekrutacji (8%).


Z rekruterem przez wideo… i nie tylko

Znacznie wyraźniej pozytywnie respondenci wyrażają się na temat rozmów kwalifikacyjnych w formie wideo. Pozytywnie odnosi się do nich 2/3 badanych. Doświadczenie pandemii nie zmieniło więc ogólnego dobrego odbioru rozmów rekrutacyjnych wideo wśród badanych Polaków. Jednocześnie jednak dość wyraźnie odznacza się grono osób jednoznacznie negatywnie nastawionych do tej formuły – nie chce w niej brać udział 14% badanych.


Badacze Pracuj.pl postanowili zapytać także respondentów o to, jakie usprawnienia chętnie znaleźliby przy przeglądanych ofertach pracy. Odpowiedzi pokazują, że nietypowe formy kontaktu i oznaczenia są ważne dla istotnej grupy kandydatów. Największym powodzeniem wśród zaproponowanych opcji cieszyła się możliwość kontaktu przez komunikator z rekruterem. Z takiej opcji – jako najszybszej i najbardziej wygodnej – chciałoby skorzystać 44% badanych.  Nieco mniej respondentów chciałoby móc połączyć się przez wideo z rekruterem odpowiedzialnym za dane ogłoszenie. Co trzeci badany oczekiwałby natomiast specjalnych oznaczeń ofert zatrudnienia w ramach pracy zdalnej.


Pół roku nowych rozwiązań

Od połowy marca 2020 roku celem Grupy Pracuj było jak najszersze wsparcie pracodawców i kandydatów w rekrutacji zdalnej i mierzeniu się ze skutkami pandemii. Efektem jest szereg rozwiązań technologicznych oraz dedykowanych ofert, odpowiadających na wyzwania wielu uczestników rynku pracy.

Już w połowie marca 2020 roku na Pracuj.pl wprowadzono możliwość oznaczania ofert tagiem “rekrutacja zdalna” – wyróżniającym procesy prowadzone online lub telefonicznie. Ponadto cykl życia ogłoszeń w pierwszych tygodniach pandemii został przedłużony do 60 dni. W tym samym czasie rekruterom i kandydatom udostępnione zostały wirtualne spotkania wideo i komunikator w Strefie Pracuj.pl. Odpowiednie wsparcie otrzymały także branże HoReCa oraz Hair&Beauty, szczególnie dotknięte przez pandemię. Otrzymały one czasowo możliwość umieszczania ogłoszeń za symboliczną złotówkę.

Użytkownicy Pracuj.pl biorą także udział w cyklach bezpłatnych webinariów z ekspertami HR, szkoleniach i warsztatach, konsultacjach CV czy symulacjach rozmów kwalifikacyjnych. Ponadto już 21-22 października odbędzie się specjalna edycja Festiwalu Pracy JOBICON – po raz pierwszy organizowanego w przestrzeni wirtualnej. Zaprezentuje się na nim ponad 100 pracodawców.