Serwis kariery LiveCareer Polska przeprowadził badanie, w którym 972 respondentów zapytano o ich oczekiwania względem przełożonego. Wyniki ankiety budują interesujący portret idealnego menedżera oczami podwładnych i pokazują, nad czym polscy szefowie powinni jeszcze popracować.
Za najważniejsze cechy dobrego kierownika Polacy uznali uczciwość, wspieranie członków zespołu, wiarygodność i pozytywne nastawienie. A wśród cech, których zdaniem respondentów najbardziej brakuje polskim menedżerom, badani najczęściej wskazywali poczucie humoru (25% odpowiedzi).
– Kontakt z przełożonym to dla wielu osób jeden z głównych powodów stresu w pracy. Dobry menedżer powinien to zauważyć i umieć rozładować napięcie – na przykład wspólnym śmiechem. To tym ważniejsze, że Polacy uchodzą za bardzo zestresowany naród – mówi Żaneta Spadło, ekspertka kariery serwisu LiveCareer Polska i autorka badania.
Oprócz tego aż 65% ankietowanych chciałoby, żeby ich przełożony skupiał się przede wszystkim na znalezieniu i pełnym wykorzystaniu ich mocnych stron. Ta potrzeba rośnie wraz ze stażem pracy i doświadczeniem pracowników. Szukanie i korygowanie słabości podwładnych jako główną metodę zarządzania popiera jedynie niecałe 35% z nas.
Ponadto aż 57% respondentów twierdzi, że feedback od przełożonego powinien być zarówno pozytywny, jak i negatywny. Kolejne 36% badanych oczekuje od szefa przede wszystkim pochwały, a nieco ponad 7% – krytyki.
– Niewielu z nas lubi, gdy szef wytyka nam błędy i słabości, nawet jeśli ma dobre intencje. W pracy chcemy zarówno czuć się docenieni, jak i mieć możliwość rozwoju, a konstruktywny feedback od szefa najbardziej może nam w tym pomóc – komentuje Małgorzata Sury, ekspertka ds. kariery w LiveCareer.
„Badanie oczekiwań Polaków względem przełożonych” wykazało również, że:
- tylko 53% z nas ma szefa, który dba, byśmy zachowali równowagę między życiem prywatnym a zawodowym,
- ponad 70% z nas chce, by przełożony pomagał nam w rozwiązywaniu problemów zawodowych,
- aż 75% z nas uważa, że szef powinien brać pod uwagę zdanie pracowników, nawet jeśli jest inne niż jego własne.
Badanie pokazało jednak, że – wbrew powszechnym stereotypom – Polacy nie narzekają tak często. Niemal połowa respondentów twierdzi, że podoba im się rodzaj feedbacku, jaki otrzymują od menedżera, a 57% z nas czuje, że szef bierze pod uwagę naszą opinię podczas podejmowania decyzji.
Szczegółowe wyniki „Badania na temat oczekiwań Polaków względem przełożonych 2020” można znaleźć tutaj.