Polacy są w światowej czołówce e-konsumentów

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Polacy są w światowej czołówce e-konsumentów

Udostępnij:

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Klarny, globalnego banku detalicznego, dostawcy płatności i serwisu zakupowego, Polacy są w światowej czołówce pod względem częstotliwości zakupów online – ostatnie dane stawiają ich nawet przed takimi krajami jak USA, Wielka Brytania, Australia i Skandynawia.

Dane z 2021 r. pokazują, że już niemal wszyscy Polacy (96%) z dostępem do internetu dokonali w tym roku zakupów w sieci. Ten wysoki odsetek kupujących online utrzymuje się na stałym poziomie we wszystkich grupach wiekowych, od 18 do 65 lat.

33% Polaków przyznało w badaniu, że robi zakupy online przynajmniej raz w tygodniu. To zaskakująco wysoki odsetek, Polacy kupują w sieci znacznie częściej  niż  mieszkańcy Austrii (24%) i krajów skandynawskich, czyli  Szwecji (27%), Norwegii (27%) i Finlandii (18%), które wcześnie rozpoczęły swoją przygodę z cyfryzacją. Mając wybór, 3 na 5 (59%) Polaków wybrałoby sklepy internetowe zamiast sklepów stacjonarnych. Więcej niż 2 na 5 ankietowanych (45%) uważa, że ​​w przyszłym roku będzie robić zakupy głównie przez internet – wyprzedzając w deklaracjach Amerykanów (42%), Holendrów (37%), Australijczyków (36%), Finów (35%) i Norwegów (34%). To kolejny dowód na to, że Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie.

Mobile-first, bo wygoda to podstawa

Wydaje się, że większość Polaków zakupy robi „w biegu” – ponad 2 na 5 (44%) używa do tego telefonów komórkowych, ustępując pod tym względem tylko Amerykanom (48%). Polacy wyprzedzają tu Australijczyków (41%), Brytyjczyków (38%) czy Niemców (36%), ale i Norwegów (33%), Szwedów (29%) oraz Austriaków (29%), jak również Holendrów (28%) i Finów (25%). W Polsce jest ponad 83%* aktywnych użytkowników smartfonów i oczekuje się, że liczba ta jeszcze wzrośnie w nadchodzących latach.

Aż 62% kupujących Polaków wolałoby również dostawę do automatu paczkowego, co sprawia, że Polska jest pionierem tego globalnego trendu. Odsetek ten jest prawie dwukrotnie wyższy niż w drugiej pod tym względem Finlandii (33%)* i aż 60 razy większy niż w Wielkiej Brytanii (1%), która zamyka ranking w tym obszarze. Większość pozostałych krajów mieściła się w przedziale od 2% (Norwegia) do 5% (Niemcy), wyjątkiem jest Szwecja z deklarowanym wykorzystaniem tej formy dostawy na poziomie 9%.

Zarządzanie gotówką ma najwyższy priorytet

Według badań zleconych przez Klarnę prawie jedna trzecia (29%) Polaków wybrałaby rozwiązanie „zapłać później”, gdyby taka opcja była dostępna. 41% chce mieć możliwość sprawdzenia towaru przed dokonaniem płatności, a 34% chce płacić tylko za przedmioty, które zdecyduje się zatrzymać. Ponieważ w Polsce standardem są pensje wypłacane raz w miesiącu, nie jest zaskoczeniem, że Polacy uważnie zarządzają swoimi zasobami finansowymi i nie chcą zamrażać gotówki w związku z wieloma zakupami.

8 na 10 Polaków zapłaciło za zakupy gotówką przy odbiorze. Prawie połowa (46%) zwróciła swój zakup, przy czym większość (55%) czekała na zwrot środków ponad trzy dni, a jedna czwarta (26%) aż ponad tydzień.

Odroczone płatności stają się coraz  częstszym wyborem wśród polskich konsumentów, ponieważ pozwalają uniknąć obaw zamrożenia środków podczas oczekiwania na dostawy i zwroty. Ponad połowa Polaków twierdzi, że robiłaby zakupy częściej, wydawała więcej pieniędzy w internecie, a zdecydowana większość bardziej ufałaby sprzedawcom detalicznym, gdyby zaproponowano im zapłatę po dostawie.

– Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie, a Polacy pod wieloma względami wyprzedzają inne nacje. Polscy konsumenci są niesamowicie obeznani z technologią – korzystają z najnowszych rozwiązań, aby robić zakupy tam, gdzie chcą i kiedy chcą,  a sposób robienia zakupów online dopasowują  do swoich potrzeb. Rozwijająca się oferta rozwiązań „Zapłać później” prawdopodobnie jeszcze bardziej przyspieszy wzrost zakupów online, umożliwiając polskim konsumentom przekształcanie własnych salonów w przymierzalnie – komentuje VivekaSöderbäck, ekspert Klarna ds. zachowań konsumenckich.