Polacy wydadzą na reklamy w sieci ponad 3 mld zł, a Europejczycy ponad 30 mld euro

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Udostępnij:

Póki co wartość rynku reklamy online w Polsce wynosi około trzy miliardy złotych. W przyszłym roku natomiast ma przekroczyć wspomniane trzy miliardy. Wtedy też, w Europie, pierwszy raz w historii, wydatki na promocję w sieci przewyższą wydatki na reklamy w TV.

25 proc. rynku reklamy należy do internetu

Firma IAB Polska szacuje, że wraz z końcem 2015 roku wartość polskiego rynku reklamy online wyniesie trzy miliardy złotych. W przyszłym roku natomiast, wydatki na marketing w sieci mają nieco wzrosnąć i zgodnie z przewidywaniami analityków osiągnąć poziom 3,54 miliardów złotych. Najszybciej rozwijającym się segmentem tego rynku jest mobile, który notuje co roku trzykrotny wzrost, dwukrotny social media, a w przypadku reklamy wideo wydatki na nią rokrocznie wzrastają o jedną trzecią.

Natomiast największe nakłady finansowe są wpompowywane w reklamy display, które wynoszą aż połowę trzymiliardowej wartości rynku. Ogółem wydatki na marketing w sieci stanowią, póki co, dwadzieścia pięć procent rodzimego rynku reklamowego. IAB Polska przewiduje, że w nadchodzącym 2016 roku znaczenie reklamy online wzrośnie o blisko trzy procent i wyniesie dwadzieścia osiem procent.

W Polsce 3 miliardy złotych, a w Europie ponad 30 miliardów euro

Z kolei w przyszłym roku w Europie wydatki na reklamę w internecie pierwszy raz w historii będą wyższe niż w wydatki na reklamę w telewizji. W 2014 roku na promocję w TV, Europejczycy przeznaczyli łącznie 33,5 mld euro. Dla porównania w tym samym czasie wydatki na marketing w sieci były niższe o mniej więcej trzy miliardy i wynosiły 30,7 miliardów euro.

Póki co wśród reklamobiorców prawie tak samo popularnym medium, jak internet jest prasa. Natomiast od 2003 roku nakłady finansowe na promocję za jej pośrednictwem z roku na rok są coraz szczuplejsze. Inaczej ma się sytuacja z telewizją, gdzie wydatki na emisję spotów reklamowych od szesnastu lat są właściwie na tym samym poziomie. Z kolei w sieci regularnie rosą, co jest również zauważalne w Polsce.