Polacy wyposażą opakowania na leki w specjalne naklejki. Dzięki nim dowiemy się czy były właściwie przechowywane

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Udostępnij:

Leki muszą być przechowywane i transportowane w odpowiednich temperaturach. O właściwe warunki zadba polski startup Smart Textiles. Będzie sprzedawać producentom specjalne naklejki.

Na zdjęciu: Ewa Żmijewska i Konrad Futera, współtwórcy Smart Textiles 

Technologia RFID 

– Ampułka z insuliną nie może być przegrzana ponad 30°C i nie może być przechłodzona poniżej 2°C. Chory zanim użyje danej ampułki musi sprawdzić czy nadaje się ona do użycia – mówi współtwórca Smart Textiles, Ewa Żmijewska. Wyjaśnia, że dzięki opracowanej przez jej zespół naklejce na leki, możliwe jest odczytanie za pomocą smartfona i aplikacji mobilnej warunków, w jakich przechowywany był medykament. 

Dotyczy to nie tylko pojedynczych sztuk, ale także całych palet z lekami, które na przykład odbierają szpitale albo przechowują magazyny. Umożliwia to technologia NFC oraz radiowe układy RFID, w które wyposażono naklejki. Według autorki projektu jest to bezpieczniejsza metoda weryfikowania terminu przydatności produktów, niż poleganie na datach ważności widocznych na opakowaniach. 

Proof of concept 

Głównie dlatego, że dotychczasowe sposoby opierają się na statystyce, zamiast na konkretnych przypadkach i tym samym nie uwzględniają, że na przykład podczas transportu mogła zostać niezachowana właściwa temperatura. – Szukanie winnego to długa i kosztowna droga. Zwykle jednak winę bierze na siebie właściciel marki leku, aby utrzymać pozycję rynkową. Taniej jest bowiem wycofać partię niż naprawić wizerunek – wyjaśnia Ewa Żmijewska. 

Na razie jej projekt jest w fazie Proof of concept i jest rozwijany w ramach programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum Poland. – Zainteresowaliśmy się MITEF z uwagi na niespotykany w naszych programach akceleracyjnych dobór mentorów oraz nacisk na analityczne przygotowanie biznesu – mówi. Dodaje, że musi znaleźć odpowiedzi na kilka trudnych pytań; właśnie w tym ma pomóc jej udział w programie. 

80 groszy 

Ewa Żmijewska zamierza w najbliższym czasie stworzyć i zaprezentować wersję beta rozwijanego rozwiązania. Po fazie testów wprowadzi naklejki Smart Textiles na rynek i będzie je sprzedawać po mniej więcej 80 groszy za sztukę producentom środków farmaceutycznych, kosmetyków i suplementów diety. Zależy jej najbardziej na podboju Stanów Zjednoczonych, Niemiec i Skandynawii. 

Podobne rozwiązanie oferuje polsko-francuska firma Blulog, której naklejki stosowane są przy monitorowaniu temperatury transportowanej żywności. Z jej rozwiązania korzystają już klienci w 45 krajach. Niedawno spółka nawiązała współpracę z firmą Eurocash, z którą zawarła kontrakt na wyposażenie 200 placówek należących do sieci w dystrybuowane przez Blulog rozwiązanie.