Na zdjęciu: Zbigniew Bigaj, właściciel Blulog | fot. materiały prasowe
Odpowiednia temperatura
– Temperatura odgrywa kluczową rolę w procesie dystrybucji ryb i owoców morza. Od połowu przez proces pakowania aż do obróbki przez konsumenta powinna być utrzymywana w przedziale od 0 ° do 4 °C. Przekroczenie jej sprzyja rozwojowi mikrobów i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia – mówi dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Blulog Jérémy Laurens.
Nieodpowiednia wysokość temperatury, w której przechowuje się transportowaną żywność, wpływa także na pogorszenie jej jakości przez co część artykułów spożywczych nigdy nie trafia na półki sklepowe. Efekt tego jest taki, że dystrybutorzy nie dość, że nie mogą zwrócić producentowi uszkodzonego towaru i sprzedać go detalistom, to na dodatek nie mają co liczyć na zwrot zainwestowanych pieniędzy.
Rejestrator NFC
– Straty związane z marnotrawieniem żywności w sektorze dystrybucji wynoszą około 20 proc. w skali globalnej i około 5 proc. wśród krajów Unii Europejskiej – mówi współzałożyciel Blulog Zbigniew Bigaj. Rozwiązaniem problemu ma być urządzenie opracowane przez jego firmę, które służy do monitorowania temperatury oraz aplikacja mobilna rejestrująca weryfikowaną wartość.
Do tego kontrola łańcucha chłodniczego przy zastosowaniu systemu Blulog ma by tania i łatwa w użyciu. Przedstawiciele spółki tłumaczą, że wystarczy dodać do transportowanego towaru rejestrator NFC wielkości karty płatniczej. Zbiera on informacje o temperaturze, a następnie publikuje i archiwuje je w chmurze danych albo bezpośrednio wysyła powiadomienia, które użytkownik może odczytać na smartfonie.
Geolokalizacja
Ponadto urządzenie wyposażone jest w dwie diody, które od razu po rozpakowaniu paczki wskazują czy podczas transportu została zachowana właściwa temperatura, czy nie. Zbigniew Bigaj wyjaśnia, że mimo krótkiego stażu firmy (od 2015 roku na rynku) z jej usług korzysta już stu klientów, a opracowana przez Blulog technologia wykorzystywana jest w czterdziestu pięciu krajach.
– Niewątpliwym sukcesem okazała się współpraca z firmą Eurocash, liderem rynku w zakresie dystrybucji, z którą podpisaliśmy kontrakt na wyposażenie 200 placówek należących do sieci – dodaje. W najbliższym czasie zamierza zwiększyć świadomość marki na rynku, pozyskać kolejnych partnerów biznesowych oraz opracować urządzenie, dzięki któremu będzie można nie tylko monitorować temperaturę, ale także określić geolokalizację transportowanych produktów.