Polskie, elektryczne, dostawcze auto EVAN przejechało ok. 400 km na jednym ładowaniu

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

evan elektryk

Udostępnij:

Zgorzelecka firma Innovation AG postanowiła przetestować realny zasięg swoich flagowych pojazdów elektrycznych EVAN, wyjeżdżając nimi na trasy dolnośląskie. Jadąc zgodnie z przepisami, w normalnym ruchu drogowym, pojazdy wyruszyły z podnóża Gór Izerskich i przejechały blisko 400 km.

Auta mijały kolejno Jelenią Górę, Jawor, Lublin, Polkowice, Chocianów, Zieloną Górę, po czym wróciły do siedziby Innovation AG w Zgorzelcu.
 Trasa została zaplanowana nieprzypadkowo – wymienione miasta, to siedziby wiodących klastrów energii. W tym miejscu przypomnieć należy, że polski EVAN powstał właśnie w Hubie Innowacji klastra zgorzeleckiego, którego założycielem i wieloletnim prezesem był Albert Gryszczuk, biznesmen, innowator i właściciel Innovation AG.

EVAN i NCBiR

W poniedziałek 5 czerwca ze Zgorzelca wyjechały dwa EVANy , które zespół inżynierów i mechaników Innovation AG, pod kierownictwem Alberta i Piotra Gryszczuków, zbudował w tym roku na potrzeby projektu NCBiR.

– Spodziewamy się, że auta, na jednym ładowaniu, będą w stanie przejechać odległość niedostępną dla żadnych innych elektrycznych dostawczaków, na świecie. Wskazują na to nasze obliczenia, oparte na wyjątkowych parametrach EVANa. Zaprojektowaliśmy całkowicie nowe auto, z własną ramą, własną kabiną i własnym zawieszaniem. Nasi konstruktorzy opracowali też autorski system zarządzania pojazdem. Można powiedzieć, że zgorzelecki startup z tłem rajdowym i klastrowym, przy wsparciu NCBiR, stworzył projekt, z którego może być dumna cała Polska – podkreślał Albert Gryszczuk.

Oczekiwania zespołu miały też swoje mocne podstawy, wynikające z przeprowadzonych w kwietniu testów dla NCBiR. Jako zwycięzcy poprzednich etapów konkursu, Innovation AG ze Zgorzelca oraz Autobox Innovation ze Starachowic, dostarczyć mieli jeżdżące (dopuszczone do ruchu) prototypy swoich pojazdów.

W ramach oceny NCBiR samochody poddane zostały szeregowi testów określających m.in. ich zdolności przewozowe czy zasięg. Najwyższe noty otrzymała właśnie konstrukcja od Innovation AG. Zespół ekspertów oceniał każdy z projektów również przez pryzmat przygotowania do komercjalizacji. Prototyp stworzony w Zgorzelcu otrzymał imponujący wynik 98 punktów na 100 możliwych. Maksymalne noty uzyskano m.in. w kategorii zasięgu, wyposażenia opcjonalnego czy prognozowanego udziału w przychodzie z komercjalizacji technologii zależnych. Trzeba zauważyć, że uzyskany przez prototyp wynik zdecydowanie wykraczał poza – wymagane w konkursie – 250 km zasięgu. W testach NCBiR prototyp EVANa, przy obciążeniu wynoszącym 1000 kg, uzyskał wynik aż 343,3 km!

Ile zatem pojazd może przejechać bez pełnego załadunku?

Trasa zaplanowana przez Innovation AG dla swoich pojazdów wynosiła ponad 350km. Co ważne, nie było żadnej taryfy ulgowej. EVANy jechały w trybie mieszanym – w trasie oraz w ruchu miejskim. Po zameldowaniu się kolejno w Jeleniej Górze, Jaworze i Legnicy, kierowcy raportowali bardzo dobry stan baterii, wynoszący aż 71%! Dawało to realne szanse na finalne pokonanie dystansu około 400 km. Do Zielonej Góry zostało 115km. Po przejechaniu 222 km stan naładowania baterii wynosił jeszcze 46% w aucie zabudowanym. Drugi pojazd (tzw. flat), bez zabudowy, zgłaszał jeszcze lepszy wynik – aż 50%. Po opuszczeniu Zielonej Góry, w drodze powrotnej do Zgorzelca, ekipę Innovation AG zaskoczyła zmienna aura i ulewny deszcz. Pogoda oraz wyjątkowo wymagające trasy zachodniego Dolnego Śląska, nie sprzyjały ekonomicznej jeździe. Na takie zasady godzono się jednak od początku. Nikogo nie interesowały testy dostawczych elektryków w sterylnych warunkach. Po 350 km w jednym z aut bateria wskazywała jeszcze 19%. Taki zapas pozwolił wydłużyć trasę i przejechać dodatkowe kilometry przed bezpośrednim powrotem do bazy.

Końcowy wynik ucieszył wszystkich – 396 km!

Zespół Innovation AG zagrał vabank i pojechał, aż do ostatecznego wyczerpania baterii.
Test zakończono po godz. 1 w nocy. Jak żartobliwie stwierdził Piotr Gryszczuk:
– Blisko 400 km zasięgu, na jednym ładowaniu to całkiem niezły wynik dla dostawczaka, biorąc pod uwagę fakt, że baterie i system zarządzania autem czekają jeszcze optymalizacje.

Wedle najlepszej dostępnej wiedzy, nikomu na świecie, dotychczas, nie udało się osiągnąć lepszego wyniku w klasie elektrycznych pojazdów dostawczych.

Autorska platforma EAGLE

Innovation AG ze Zgorzelca, od ponad 20 lat specjalizuje się w przebudowach i remontach pojazdów rajdowych i zadaniowych. Ostatnie kilka lat, to rozwój technologii ekokonwersji i elektromobilności, co w Zgorzelcu dało efekt w postaci konstrukcji EVANA, czyli polskiego auta dostawczego, budowanego przez Innovation AG w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Spółka od podstaw stworzyła projekt elektrycznego vana o napędzie bateryjnym. Auto bazuje na autorskiej, opracowanej samodzielnie, platformie o nazwie EAGLE (Orzeł), na którą składają się:

  • podwozie,
  • układ hamulcowy,
  • układ napędowy,
  • układ kierowniczy,
  • zawieszenie.

Wszystkie kluczowe elementy platformy, jak również cały projekt techniczny, są autorstwem polskich inżynierów i mechaników.

Sokół 4×4 i elektryczne pogotowie energetyczne

O firmie zrobiło się głośno pod koniec 2018 r., kiedy zaprezentowała Sokoła 4×4, czyli pierwszy polski, w pełni elektryczny, pojazd stworzony metodą ekokonwersji oraz ogłosiła plany startu zbudowanym przez siebie elektrycznym autem w Rajdzie Dakar.
Na bazie ekokonwersji inżynierowie Innovation AG opracowali samochody, które znalazły zastosowanie w kopalniach, parkach narodowych oraz w pracy „na ostatniej mili” m.in. dla największej polskiej firmy kurierskiej. 
Pod koniec 2020 roku w Hubie Innowacji Innovation AG powstało pierwsze w Polsce elektryczne pogotowie energetyczne, które już obsługuje największy w kraju kompleks farm fotowoltaicznych zrealizowany pod Zgorzelcem, w ramach klastra energii – ZKlaster
.

 

➡️ W styczniu i lutym kupiliśmy 56% więcej elektryków. Przepisy unijne katalizatorem wzrostu?

➡️ Przemysł motoryzacyjny odpowiada za 8% PKB Polski. Jak utrzymać i polepszyć ten wynik?

➡️ JR Holding inwestuje w sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych NOXO ENERGY