Polski portal Gamefound.com w debiucie zbiera prawie 5 mln dolarów

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Polski portal Gamefound.com w debiucie zbiera prawie 5 mln dolarów

Udostępnij:

Wrocławski startup rozbija bank. Ich debiutujący portal crowdfundingowy Gamefound zbiera prawie 5 mln dolarów podczas swojego pierwszego projektu.

W okresie pandemii gry planszowe to jedna z najprężniej rozwijających się branż. W 2020 roku kampanie crowdfundingowe dotyczące tego sektora zarobiły ponad 233 miliony dolarów, w porównaniu z 176,3 miliona dolarów w 2019 roku , co stanowi wzrost o ponad 32%. Tym bardziej na uwagę zasługuje fakt, iż w tym towarzystwie bardzo prężnie rozwija się polska firma, która nie tylko produkuje gry, ale właśnie uruchomiła pierwszą na świecie platformę crowdfundingową dedykowaną wyłącznie planszówkom.

Historia Gamefound

Gamefound.com został założony ponad 4 lata temu przez Awaken Realms. Ten wrocławski startup to wydawnictwo gier planszowych. Odpowiada za sukces takich gier jak Nemesis, This War of Mine, Etherfields czy Tainted Grail, które osiągnęły świetne wyniki podczas wcześniejszych kampanii na amerykańskim portalu Kickstarter.

W grudniu ubiegłego roku, po wielu miesiącach przygotowań, twórcy Gamefound wykonali milowy kolejny krok w rozwoju i przekształcili swoje narzędzie w samodzielną platformę crowdfundingową skupioną na grach planszowych. Wcześniej, przez około 4 lata, Gamefound funkcjonował wyłącznie jako tzw. Pledge Manager, czyli narzędzie pozwalające na obsługę kampanii crowdfundingowych po zakończeniu oficjalnej zbiórki. Przy obecnych funkcjonalnościach i sukcesie jaki odniosła pierwsza zbiórka (szczegóły poniżej), polski portal można uznawać za realną konkurencję dla hegemona światowego crowdfundingu – amerykańskiego Kickstartera.

Prawie 5 mln dolarów w 21 dni

Pierwszym projektem uruchomionym na Gamefound.com była długo oczekiwana gra o eksploracji kosmosu – ISS Vanguard. Awaken Realms zapowiedziało jej powstanie kilkanaście miesięcy temu. Nic więc dziwnego, że gracze nie mogli się już doczekać. 197 sekund – właśnie tyle zajęło internautom zebranie 50 000 dolarów, czyli minimalnej kwoty umożliwiającej wydanie gry. Cała kampania trwała 21 dni, a jej finał okazał się niewątpliwym sukcesem. Pierwszy projekt crowdfundingowy w historii Gamefound wsparło 28 962 „backersów”. W sumie zebrano 4 912 097 dolarów, co stanowi aż 9824% zakładanego celu. Jednocześnie jest to największa kwota w historii zbiórek internetowych, zebrana na grę planszową na portalu innym niż Kickstarter.

– Zakończyliśmy kampanię ISS Vanguard w prawdziwie epickim stylu i jako zespół jesteśmy z tego powodu niesamowicie szczęśliwi! Zawsze chcieliśmy stworzyć grę science fiction, w której gracze odkrywają nowa światy i obce cywilizacje. Dzięki zaufaniu i wsparciu społeczności graczy przez Gamefound jesteśmy w stanie ożywić ISS Vanguard oraz stworzyć tak wiele dodatkowej zawartości! – powiedział Marcin Świerkot, CEO Gamefound.

Polska firma z międzynarodowym partnerem

Sukces pierwszego projektu jak i samej platformy nie był by możliwy bez odpowiedniego wsparcia. Obsługa ogromnej liczby transakcji płynących z całego świata wymagała nawiązania współpracy z rzetelnym i doświadczonym partnerem. Przed rozpoczęciem kampanii Gamefound ogłosił partnerstwo z Adyen – globalną platformą płatniczą świadczącą usługi dla takich światowych marek jak eBay, Uber czy Spotify.

– Cieszymy się, że możemy być jednym z partnerów Adyen i wspólnie wprowadzać innowacyjne rozwiązania na rynek gier planszowych. Jesteśmy przekonani, że usługi oferowane przez Adyen będą ogromnym ułatwieniem i dodatkową wartością, zarówno dla wspierających projekty na Gamefound, jak i dla twórców publikujących na naszej platformie – mówił tuż po ogłoszeniu współpracy Świerkot.

Założona w 2006 roku firma Adyen zapewnia nowoczesną infrastrukturę end-to-end łączącą przedsiębiorstwa bezpośrednio ze wszystkimi głównymi systemami i metodami płatności preferowanymi przez konsumentów na całym świecie. Adyen udostępnia bezproblemowe płatności w kanałach internetowych, mobilnych oraz w sklepach stacjonarnych. Rozwiązanie Adyen for Platforms umożliwia Gamefound oferowanie sprawnego i bezpiecznego systemu płatności, przy jednoczesnej obsłudze rozliczeń na wszystkich możliwych rynkach oraz zapewnieniu najlepszego doświadczenia użytkownika zarówno dla kreatorów, jak i użytkowników wspierających kampanie.

– Bardzo się cieszmy, że możemy być częścią tego projektu. Połączenie Gamefound, lokalnego startupu o międzynarodowym zasięgu i naszej technologii płatności dla platform marketplace wprowadza nowe, innowacyjne rozwiązanie na rynek gier planszowych. Dobrze rozwinięta infrastruktura płatności jest absolutnie niezbędna dla zapewnienia płynnego przepływu transakcji z całego świata. Gamefound, jako crowdfundingowy marketplace dla gier planszowych pozwoli graczom wspierać ich ulubione projekty, a zastosowanie innowacyjnych rozwiązań Adyen for Platforms zagwarantuje pełną kontrolę nad zbiórką i sprawne oraz bezpieczne przyjmowanie płatności –  komentuje Jakub Czerwiński, wiceprezes ds. sprzedaży na Europę Środkowo-Wschodnią w Adyen.

Współpraca z użytkownikami kluczem do rozwoju

Do tej pory Gamefound zrealizował już ponad 250 projektów (jako Pledge manager) i zgromadził wokół siebie społeczność ponad 370 000 użytkowników. Po sukcesie kampanii ISS Vanguard, twórcy zapowiedzieli okres przejściowy, w trakcie którego tylko kilka wybranych kampanii crowdfundingowych zostanie uruchomionych na portalu.

– Najbliższy czas wykorzystamy na kolejne testy i ulepszenia. Chcemy upewnić się, że mamy dobry system weryfikacji, a także zaawansowany i odpowiednio użyteczny obszar konfiguracji projektów dla twórców. Szacujemy, że po około 4-5 miesiącach zaczniemy przyjmować zapytania projektowe od wszystkich zainteresowanych – powiedział Marcin Świerkot.

Pierwszy „zewnętrzny” projekt ruszy na platformie już 9 lutego. Będzie to kampania firmy Lucky Duck Games, która będzie dotyczyć drugiej edycji „Kingdom Rush” – uznanej gry planszowej opartej na legendarnej mobilnej grze typu tower defense.