Beauty drinki to obecnie jeden z najgorętszych trendów w europejskiej branży suplementów i nutrikosmetyków. Na rynku prym wiodą beauty drinki na bazie kolagenu, ale jak przekonują twórcy PUX i marki Elixis, wykorzystanie wegańskiego wielkocząsteczkowego kwasu hialuronowego w maksymalnej dawce to przepis na innowacyjny hit wśród suplementów. Choć jednocześnie, jeszcze żadnemu producentowi na świecie nie udało się użyć tego składnika w takim stężeniu do stworzenia tak efektywnego beauty drinka. Suplementacja Elixis – skoncentrowanego, 50-mililitrowego shota, z dzienną dawką 250 mg hialuronu, z recepturą stworzoną przez wybitnych polskich biotechnologów ma pomóc ludzi w codziennym dbaniu o zdrowie i urodę.
– W PUX wierzymy, że prawdziwe piękno pochodzi z wnętrza. Tylko holistyczne wsparcie całego organizmu przyniesie spektakularną poprawę naszego wyglądu. Aktualnie rozwijamy beauty drinki – „kosmetyki do picia” – na bazie wegańskiego wielkocząsteczkowego kwasu hialuronowego, zachowując równocześnie płynną postać naszego suplementu. Nasz produkt opieramy nie tylko na hialuronie, ale i m.in. skoncentrowanych ekstraktach roślinnych o właściwościach pielęgnacyjnych oraz silnych przeciwutleniaczach. Dzięki tym rozwiązaniom produkt będzie znacznie efektywniejszy niż stosowane solo tradycyjne kosmetyki naskórne – mówi Rafał Pukiński, prezes i założyciel PUX, mający 20-letnie doświadczenie w zarządzaniu spółkami z sektora spożywczego oraz kosmetycznego.
Na czym polega innowacyjność nutrikosmetyku stworzonym przez PUX?
Bazą produktu jest wegański, wielkocząsteczkowy kwas hialuronowy, podczas gdy inne produkty dostępne na rynku zawierają głównie kwas niskocząsteczkowy, znikomą porcję kwasu hialuronowego albo kolagen. Efekt Elixis to znacznie lepsza absorpcja wody w skórze, czyli skuteczniejsze nawilżenie skóry. Wegański kwas hialuronowy pełni ponadto funkcję ochronną, zabezpieczającą przed powstaniem uszkodzeń w wyniku stresu oksydacyjnego wywołanego przez wolne rodniki. Przyspiesza proces gojenia się ran i wykazuje właściwości przeciwzapalne. Ale to nie koniec.
– Sekret Elixis tkwi w uzyskaniu tzw. synergii addycyjnej pomiędzy ekstraktami naturalnymi z roślin, warzyw i owoców. Na to składają się oczywiście ściśle określone proporcje składników, proces ich ekstrakcji oraz technologii produkcji z wykorzystaniem wody poddanej procesom zmiany struktury. Połączenie wielkocząsteczkowego kwasu hialuronowego z innymi składnikami aktywnymi uruchamia regeneracyjne procesy wewnątrz organizmu. Dotychczas producentom beauty drinków nie udało się zamknąć wielkocząsteczkowego kwasu hialuronowego w takiej dawce w płynnej postaci. PUX tego dokonał – mówi Paloma Cekowska, manager ds. sprzedaży w PUX. – Elixis to też bogata zawartość surowców pochodzących z natury (ekologiczne uprawy lub całkowicie naturalne i bio surowce), bez parabenów, silikonów, sztucznych zapachów, barwników i innych zbędnych dodatków. Wiemy, że produkty z kwasem hialuronowym to popularny rodzaj produktów, jednak te w płynnej postaci w formie nutrikosemetyków, to wyczekiwana przez klientów nowość. Kilka lat temu podobną innowacją był kolagen, który dzisiaj w nutrikosmetykach zagościł już na dobre – dodaje.
Partner z doświadczeniem
PUX to zespół ekspertów z zakresu kosmetologii, biotechnologii i FMCG. Dzięki ścisłej współpracy produkcyjnej i technologicznej z Popławska Group, producentem kosmetyków przeznaczonych do profesjonalnych zabiegów gabinetowych oraz pielęgnacji domowej, przed spółką otwierają się nowe możliwości rozwoju beauty drinków. Dzięki nowoczesnemu zapleczu badawczo-produkcyjnemu oraz doświadczeniu w kosmetyce profesjonalnej, jakimi dysponuje branżowy potentat, PUX zyskuje partnera, który umożliwi spółce wyprodukowanie innowacyjnych nutrikosmetyków.
– W Popławska Group od 20 lat z powodzeniem rozwijamy rozpoznawalne marki kosmetyków profesjonalnych. Szukamy też innowacji, w tym roku rozpoczęliśmy ścisłą współpracę z Wrocławskim Parkiem Technologicznym – jesteśmy członkiem klastra Nutribiomed, do którego należy również PUX. Kooperacja z tak bliskim nam branżowo startupem stwarza dla nas możliwość rozszerzenia oferty usługowej w obszarze produkcji private label – mówi Aleksandra Wysocka, dyrektor Działu Marki Własnej oraz Laboratorium w Popławska Group.
Popławska Group zaangażowała się kapitałowo w projekt suplementu PUX, tworząc w Wilczycach dedykowaną linię produkcyjną, spełniającą szereg wymogów związanych z wytwarzaniem nowej kategorii nutrkosmetyków.
– Produkcja żywności i suplementów wymaga od nas dostosowania linii produkcyjnej do norm HACCP i ISO. Jesteśmy w trakcie kompletowania linii technologicznej przystosowanej do produkcji Elixis, szkolimy naszych technologów oraz wdrażamy nowe procedury w dedykowanym laboratorium. W ciągu kilku miesięcy ruszymy z produkcją Elixis – dodaje Aleksandra Wysocka.
Przyszłość Elixis
Zgodnie z założeniami PUX w ciągu najbliższych miesięcy, wprowadzi do sprzedaży pierwszy nutrikosmetyk. Projekt Rafała Pukińskiego doceniła nie tylko Popławska Group, ale i NCBiR, przyznając PUX 1 mln zł na badania i rozwój „kosmetyku do picia”. PUX od inwestorów chce pozyskać 4 mln zł, które przeznaczy na rozpędzenie sprzedaży Elixis w Polsce (później w Europie) oraz badania i rozwój kolejnych produktów na bazie hialuronu.
– Rozmawiamy z kilkoma inwestorami oraz funduszami VC. Wkrótce planujemy podpisać pierwsze umowy inwestycyjne – mówi Rafał Pukiński, dodając, że celem PUX jest stworzenie nowej kategorii beauty food. – Moją ambicją jest, aby w ciągu 5 lat PUX stał się dużą, rozpoznawalną firmą na europejskim rynku beauty drinków, produkującą i sprzedającą beauty food i skuteczne nutrikosmetyki w formie płynnej. W pierwszej kolejności koncentrujemy się na segmencie rynku beauty drinków, który w Polsce nadal nie jest zdefiniowany oraz nasycony – dodaje.
Rynek suplementów – beauty drinki
– Wraz z wiekiem każdy organizm traci możliwość szybkiej regeneracji, dlatego ważne jest, aby pielęgnację ciała wspierać także skutecznie od wewnątrz. Regularne przyjmowanie beauty drinków w przyszłości będzie urodową profilaktyką – mówi Pukiński, dodając, że bacznie przygląda się konkurencji, także tej dalekiej. – W Japonii 15 lat temu po raz pierwszy zetknąłem się z „kosmetykami do picia”, które w Europie pojawiły się dopiero kilka lat temu. To Azja wiedzie prym w tworzeniu nowych rozwiązań wspierających urodę i niejako „zaraża” tym świat. Polki i Polacy też coraz lepiej rozumieją, że świetny krem to nie to samo, co świetny beauty drink – dodaje prezes spółki.
Potwierdzają to dane: według raportu Market Data Forecast rynek napojów kosmetycznych w regionie Azji i Pacyfiku był wart 161,3 mln dolarów w 2021, co więcej szacuje się, że do końca 2026 osiągnie 289,05 mln USD. Jednak i na Wschodzie, i Zachodzie, królują nutrikosmetyki oparte na kolagenie i również do tych rozwiązań odwołuje się powyższy raport. Wielkość globalnego rynku kwasu hialuronowego została wyceniona na 8,5 miliarda dolarów w 2020 r. (dane Grand View Research). W 2022 r. wzrost rynku kosmetycznego w Polsce wyniesie 6,1% r./r., do około 27,7 mld zł. Będzie to najwyższy wzrost od 2009 r. (dane z raportu PMR).